Ugostitelji i trgovci se nadaju dobrom biznisu

Spremni za EURO: Hrvatski navijači će popiti 2 milijuna litara piva po utakmici

Jagoda Marić

U kafićima će ostaviti 72 milijuna, a u trgovinama 20 milijuna kuna, dakle ukupno 92 milijuna kuna samo na četiri utakmice hrvatske reprezentacije. Bude li ih više, bit će i više piva



Europsko nogometno prvenstvo natjeralo je vlasnicu jedne male kvartovske trgovine u Zagrebu da odgodi zatvaranje svog dućana. O tome koliko će lokalni navijači trošiti u lipnju za vrijeme utakmica hrvatske reprezentacije ovisi hoće li spomenuta trgovina biti zatvorena odmah početkom srpnja ili će raditi i u vrijeme Olimpijskih igara koje se održavaju od 27. srpnja do 12. kolovoza u Londonu. Naša je obrtnica odlučna zatvoriti dućan, a Euro znači tek odgodu kako bi zaradila za pokrivanje obveza. 


    Zaradi se osim trgovaca, nadaju i proizvođači piva, sokova, vode, ugostitelji, prijevoznici, kladionice, turističke agencije, no rijetki žele prognozirati koliko bi im »sportsko« ljeto, pogotovo Euro, moglo popraviti prihode.   


Prije četiri godine, za vrijeme Eura u Austriji, ozbiljne su svjetske prognoze govorile da se hrvatska ekonomija može nadati zaradi od 35 do 42 milijuna eura po svakoj utakmici reprezentacije. Kako je Hrvatska zastala u četvrtfinalu, odnosno odigrane su četiri utakmice, zarada se zaustavila na oko milijardu kuna. Ove godine svi očekuju skromnije rezultate, jer je kupovna moć građana značajno oslabila. No, proizvođači piva i dalje su spremni na to da će svaka utakmica Hrvatske povećati prodaju piva od osam do deset tisuća hektolitara. 




    Predsjednik udruženja proizvođača piva Pero Ivanković napominje da se i inače u lipnju popije oko 400 tisuća hektolitara piva, što znači oko 12 tisuća dnevno. Uz navijački dodatak to znači da bi se u dane utakmice moglo popiti najmanje 20 tisuća hektolitara, odnosno dva milijuna litara piva. Odigra li Hrvatska kao u Austriji barem četvrtfinale, to znači da će lipanjska potrošnja piva rasti za deset posto, što donosi dodatnu zaradu od 40 milijuna kuna, a to je kalkulacija na cijeni piva prije nego što ono dođe u dućane ili kafiće.   


U dane velikih nogometnih natjecanja 60 posto piva popije se u ugostiteljskim objektima, a 40 posto navijači kupuju u trgovinama. To znači da će Hrvati u kafićima ostaviti 72 milijuna, a u trgovinama 20 milijuna kuna, dakle ukupno 92 milijuna kuna samo na četiri utakmice hrvatske reprezentacije. Bude li ih više, bit će i više piva.    


    U udruženju trgovaca procjenjuju da Euro u Poljskoj i Ukrajini neće donijeti rast trgovine. Josip Zaher, predsjednik Udruženja trgovaca, vjeruje kako će porasti prodaja piva, soka, vode, narezaka ili grickalica u maloprodaji, ali upozorava da ne treba očekivati euforiju kad je u pitanju prodaja televizora. Trgovine tehničkom robom bilježe dvoznamenkasti pad, i teško da će, kao prije četiri godine, kad su u tjedan dana prodali deset tisuća televizora, zaraditi desetke milijuna kuna. Toliku zaradu prije četiri godine zabilježili su u trgovini i na prodaji nacionalnih dresova kojih je prema procjenama Nikea, u svijetu prodano 200 tisuća, a samo u Hrvatskoj oko 70 tisuća. 


    Osim pivske industrije koja može očekivati uobičajenu nogometnu potrošnju dobitnici su i kladionice. U njih ionako zalazi oko 600 tisuća ljudi, a ako se ta brojka, kako se nadaju kladioničari, za vrijeme Eura poveća za deset posto, to može donijeti desetke milijuna kuna zarade u tom biznisu.