Foto Sergej Drechsler
Vrijednost autoceste do Selca procijenjena je na 310 milijuna eura
povezane vijesti
Hrvatske autoceste(HAC) objavile su jučer postupak javnog savjetovanja sa zainteresiranim gospodarskim subjektima za građevinske radove za završetak izgradnje autoceste A7, od Križišća do Žute Lokve i A1, od Metkovića do Dubrovnika.
Riječ je, konkretno, o dvije dionice svake od ovih dviju autocesta, Križišće-Selce na autocesti A7, duljine 17,5 kilometara i dionici Rudine-Osojnik, dugačkoj 28 kilometara.
Postupak javnog savjetovanja objavljen je za dvije poddionice na autocesti A7, Križišće-Jadranovo i Jadranovo-Selce ukupne procijenjene vrijednosti 310 milijuna eura, pri čemu je procijenjena vrijednost prve poddionice 110 milijuna eura, a druge 200 milijuna eura.
Na dionici Rudine-Osojnak javno savjetovanje objavljeno je za prve dvije od tri preostale poddionice na A1, Rudine-Slano i Slano PUO Mravinjac, čija je ukupna vrijednost procijenjena na 380 milijuna eura.
Velik korak ka cilju
Postupak javnog savjetovanja traje do 27. prosinca, nakon čega bi, prema najavama iz HAC-a, prije isteka ove godine trebao biti raspisan postupak javne nabave za odabir izvođača, dok se odabir izvođača, potpisivanje ugovora i njihovo uvođenje u gradilišta očekuju tijekom prve polovine iduće godine.
Objavu javnog savjetovanja za gradnju prvih dionica autocesta od Križišća do Žute Lokve i od Metkovića, odnosno Ploča, do Dubrovnika, čijom realizacijom bi Hrvatska izgradila cijeli koridor Jonsko-Jadranske autoceste na svom teritoriju pozdravio je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković kazavši da je učinjen velik korak ka tom cilju.
– Nakon odluke Vlade o osiguravanju sredstava za gradnju autocesta od Križišća do Žute Lokve i od Metkovića do Dubrovnika pokrenuto je javno savjetovanje, nakon kojega očekujemo raspisivanje javnog natječaja za odabir izvođača.
Time činimo veliki korak ka završetku mreže autocesta u Hrvatskoj i završetku Jonsko – Jadranskog koridora po pitanju cestovne mreže.
Prije nekoliko dana također je donesena odluka o uvrštenju Hrvatske i riječkog prometnog pravca na dodatna dva glavna prometna pravca glavne prometne mreže Europske unije, odnosno TEN -T mreže, koju još mora potvrditi Europski parlament i njegova tijela, a ovo je još jedna odlična vijest za razvoj prometnog sustava u Hrvatskoj, rekao je Butković, dodavši da su ove investicije omogućene restrukturiranjem cestovnog sektora u Hrvatskoj kojim je stabilizirano poslovanje HAC-a.
HAC diže kredite
HAC će izgradnju dionica autocesta od Križišća do Žute Lokve i od Metkovića do Dubrovnika financirati kreditnim zaduženjem za koje je ova državna tvrtka dobila odobrenje vlade u rujnu ove godine.
Riječ je o kreditnom aranžmanu kod grupe poslovnih banaka, u iznosu od dvije milijarde i 172 milijuna eura, za reprogramiranje otplate postojećih kreditnih zaduženja te za financiranje dijela troškova izgradnje autocesta na dionicama od Križišća do Žute Lokve te na krajnjem jugu Hrvatske, od Metkovića do Pelješkog mosta, te od čvora Doli na Pelješcu do Dubrovnika. HAC-u je Vlada izdala i jamstva u iznosu vrijednosti kredita.
Kreditna sredstva HAC-u će, u dvije tranše, isplatiti grupa koju čine Croatia banka Zagreb, Erste&Steiermärkische Bank, Hrvatska banka za obnovu i razvitak, Hrvatska poštanska banka, Imex banka, Istarska kreditna banka Umag, Karlovačka banka, OTP banka, Privredna banka Zagreb, Raiffeisenbank Austria i Zagrebačka banka, radi refinanciranja nedospjelih glavnica po tri postojeća dugoročna klupska kredita, refundacije sredstava utrošenih u 2023. godini za otplatu rata po navedenim kreditima te navedeno financiranje novih investicija u autoceste.
U prvoj tranši banke će HAC-u isplatiti 1,572 milijardi eura, a u drugoj još 600 milijuna, čime će HAC produljiti rok otplate postojeća tri kredita u vrijednosti 1,572 milijarde eura za deset godina, do 2041. godine, te osigurati 600 milijuna eura od planiranih 1,31 milijardi za ulaganje u nastavak izgradnje autocesta.
Gradi se zaobilaznica Novog Vinodolskog
Kamatna stopa na kredit pri tom je 2,75 posto do 2031. godine, a nakon toga će biti jednaka kamatnoj stopi koju će Republika Hrvatska plaćati na obveznice koje će biti izdane 2029. godine.
Prema prethodnim najavama ministra Butkovića i predsjednika uprave HAC-a Borisa Huzjana, ova bi sredstva, uz još oko 714 milijuna eura vlastitih sredstava HAC-a, trebala velikim dijelom pokriti troškove izgradnje dviju dionica autoceste, dok bi se ostatak trebao osigurati bespovratnim sredstvima iz fondova Europske unije.
Procijenjena vrijednost dionica autoceste Križišće – Žuta Lokva, od Križišća do Selca i od Novog Vinodolskog do Senja iznosila je 560 milijuna eura, dok je procijenjena vrijednost nastavka autoceste do Dubrovnika bila 840 milijuna eura.
Pritom valja naglasiti da je u tijeku izgradnja zaobilaznice Novog Vinodolskog, u dužini od oko 10 kilometara, vrijedne 80 milijuna eura, kao prve započete dionice autoceste od Križišća do Žute Lokve.