Foto Vedran Karuza, Marko Gracin
U zahtjevu za razrješenje Zec navodi neslaganje s kupovinom polovnih brodova za koje drži da su preplaćeni
povezane vijesti
Nakon što je Damir Zec, predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije, ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću poslao pismo u kojemu traži razrješenje s te dužnosti, pritom oštro kritizirajući rad Uprave društva, na čelu s Davidom Soptom, Butković je jučer, prilikom obilaska dionice državne ceste DC8 Pasjak – Rupa, odgovarao na pitanja pitanja novinara o pismu.
Zec je u pismu zatražio razrješenje, navodeći kako u zadnjih godinu, dvije poslovna politika koju provodi uprava na čelu sa Soptom značajno odstupa od njegovog viđenja rukovođenja, upravljanja i razvoja Jadrolinije.
Mjeseci remonta
– Poimence, sav napor Uprave svodi se na nabavku brodova i to bez temeljite pripreme, kako u pogledu provjere brodova koji se kupuju, njihove cijene (koja se nerijetko čini neopravdano visokom), troškova prilagođavanja i tako dalje.
Posljedica je da većina nabavljenih brodova provodi mjesece u brodogradilištima prije nego što krenu u redovne linije, a ukupne nabavne cijene ne odražavaju njihovu tržišnu vrijednost.
Izniman primjer takvog poslovanja je brod »Sveti Duje«, no nije jedini, upozorava u pismu Zec, navodeći kao probleme i »nerazumno visoke« troškove održavanja, ignoriranje pitanja i zahtjeva nadzornog odbora i razvoj ljudskih kapaciteta.
Zec u pismu dovodi u pitanje i mogućnost izgradnje triju električnih brodova u Brodogradilištu Dalmont iz Kraljevice, a još više planiranu kupnju triju katamarana za brzobrodske linije.
– Na stranu pojedini dvojbeni elementi u ponudi koji upućuju na skromnu stručnost osoba koje su pripremale materijale za javnu nabavu, no namjeravana kupnja značajno smanjuje kreditni potencijal Društva za sljedeće višegodišnje razdoblje, i to u vrijeme kada se događaju značajne tehnološke promjene u pomorstvu.
Kao što nisam odobravao višegodišnje odbijanje nabavki brodova prethodne Uprave tako i sada držim da nabavka treba biti odmjerena i dobro pripremljena odnosno promišljena, posebno vodeći računa i o potrebama u nailazećim godinama. Nažalost, u tom stavu sam ostao usamljen, stoji u njegovom pismu ministru.
Butković je, odgovarajući na pitanja novinara, kazao kako će »ono što je primio od gospodina Zeca još malo pogledati«, no ne smatra da je riječ o alarmantnoj situaciji.
Žestoka konkurencija
– Uvijek postoje određeni prijepori u odnosu između Uprave i Nadzornog odbora, nije to ništa alarmantno, to se događa i toga uvijek ima. Nadzorni odbor ima dovoljan broj ljudi koji mogu donositi odluke, tako da ništa nije ugroženo.
Vidjet ćemo u narednim danima što se tiče kadrovskog pitanja tko će preuzeti i biti predsjednik Nadzornog odbora, to ćemo sve riješiti, kazao je ministar, dodavši kako javnost može biti mirna s obzirom na to da Jadrolinijin prijevoz vozila i osoba funkcionira.
Na novinarsko pitanje o brodu »Sv. Duje« na čiju se nabavku referirao Zec, a koji se još nalazi u kraljevičkom brodogradilištu iako je već trebao rasteretiti jednu od najzagušenijih jadranskih linija na relaciji Split – Supetar, Butković je uzvratio kazavši kako jedan brod ne može dovesti u pitanje cijeli pomorski promet.
– Što se tiče »Sv. Duje«, to ćemo svi skupa pogledati. Ako je bilo određenih pogrešaka u nabavi određenog broda, to se mora najprije utvrditi, to nije za to da ovako u medijima raspravljamo. To svakako podrazumijeva sveobuhvatnu analizu struke i onih koji su uključeni u taj proces.
Ja takvih informacija o pogreškama nemam. Mi, kad kažem mi, mislim na upravu Jadrolinije, smo imali nekoliko dobrih akvizicija kod nabavke brodova. Ti brodovi su se integrirali, voze i sve je u redu.
Nabavka novih brodova je nešto što je Jadroliniji neophodno i to je nešto u čemu Jadrolinija radi određene pomake jer ona ima konkurenciju i nije sigurna da će na natječajima dobiti određenu liniju, rekao je ministar, koji je priupitan je li zadovoljan radom Jadrolinijinog predsjednika uprave Davida Sopte.
– Jadrolinija ove i prijašnjih godina bilježi povećanje broja prevezenih putnika i vozila, tako da što se tiče i s financijske strane, situacija je stabilna. Ja kao ministar, zato što sam najodgovorniji kao predsjednik Skupštine Jadrolinije, moram gledati da svaka tvrtka u mom resoru stabilno posluje i da ide naprijed.
Jadrolinija ide naprijed, tako da nemam nikakvih drugih primjedbi na nečiji rad, zaključio je Butković.
Jučer smo telefonom kontaktirali i Damira Zeca koji nam je rekao kako sve što je htio reći piše u pismu poslanom ministru Butkoviću, no ipak je dodao kako pismom nije podnio neopozivu ostavku, već će o njegovom razrješenju odlučivati Skupština, u kojoj, važno je napomenuti, glavnu riječ ima Butković i njegovo ministarstvo.
Osobni dojmovi
– U pismu sam naveo sve stavke kojima nisam zadovoljan. »Sveti Duje« trebao je zaploviti još u studenom prošle godine, a i dalje je u brodogradilištu. Cijene nabavljenih brodova su, smatram, previsoke, novogradnji nema i tako redom, rekao je Zec kojeg smo pitali je li na sve te probleme upozoravao Upravu i ostale članove Nadzornog odbora, kroz svojih više od sedam godina mandata.
– Jesam. I za vrijeme sadašnje i prošle uprave, rekao je Zec.
Na pitanje očekuje li da će biti razriješen dužnosti ili je ipak moguće da ostane u Nadzornom odboru Jadrolinije, odgovorio je kako su šanse za ostanak samo teoretske.
– Prestajem biti dio Nadzornog odbora kad me Skupština razriješi te dužnosti. Teoretski, mogu ostati u Nadzornom odboru, ali ne po dosadašnjim pravilima igre, no to više nije moja odluka, nego Skupštine i njenog predsjednika kojemu sam u pismu sve objasnio, rekao je Zec.
Na upit o pismu i problemima na koje Zec u njemu upozorava, iz Uprave Jadrolinije izražavaju žaljenje zbog činjenice da je predsjednik Nadzornog odbora ponudio mandat na raspolaganje. Ističu i višegodišnju dobru suradnju Uprave i Nadzornog odbora, pri čemu su sva ulaganja i poslovni planovi bili jednoglasno usvajani na Nadzornom odboru.
– Ne ulazeći u osobne dojmove predsjednika NO-a, ističemo da je u zadnjih šest godina nabavljeno trinaest brodova, bez kojih ne bismo mogli odgovoriti na sve veće zahtjeve povećanja prometa i turističke sezone.
Možemo odgovorno reći da trajektna povezanost između naših otoka nikad nije bila bolja i kvalitetnija. Povećan je kapacitet i smanjena starost flote, a posebno smo ponosni na našu posljednju investiciju, najveći brod u povijesti Jadrolinije, »Dalmaciju« koja uspješno plovi između Hrvatske i Italije, odgovaraju iz Jadrolinije, uz napomenu kako će »Sveti Duje«, jedan od najmlađih trajekata u Jadrolinijinoj floti, biti uključen u promet do kraja ovog mjeseca. Navode i kako je u fazi realizacije nabava triju brzih putničkih brodova, što čini ukupno šesnaest nabava plovila u mandatu sadašnje uprave.
– Zbog toga i zbog činjenice da je lani potpisan Nacionalni kolektivni ugovor za pomorce koji je povećao materijalna prava naših radnika, s pravom se možemo smatrati jednom od uspješnijih uprava Jadrolinije, stoji u odgovoru uprave Jadrolinije.