PROF. DR. SC. DARKO TIPURIĆ

Šef društva ekonomista: ‘Vlada umjesto podrške bojkotu mora donijeti strukturne mjere protiv inflacije’

Aneli Dragojević Mijatović

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec



Rast cijena u Hrvatskoj se nastavlja. Uz turističke usluge, najviše je poskupjela hrana što posebno pogađa građane s nižim dohocima. Njih je sve više jer minimalac raste i »lovi« dohotke koji stagniraju, kakvih je puno, osobito u privatnom sektoru. Kao reakcija na rast cijena u tijeku su bojkoti cijena i trgovina, koji se nastavljaju, ali njihov zamah ipak usporava.


Prof. dr. sc. Darka Tipurića, predsjednika Hrvatskoj društva ekonomista, profesora na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu, pitamo hoće li se bojkotima išta postići, odnosno može li se njima utjecati na pad cijena i usporavanje inflacije?


– Bojkoti maloprodajnih lanaca reakcija su nezadovoljnih potrošača na visoke cijene i percipiranu nepravdu u trgovačkoj politici. Njihova učinkovitost u suzbijanju inflacije i značajnijem utjecaju na pad cijena ostaje jako ograničena. Razlog tome leži u činjenici da bojkot ne adresira temeljne uzroke inflacije, kao što su povećani troškovi uvoza, poremećaji u globalnim lancima opskrbe, rast cijena energenata, neefikasnost državnih politika i niska produktivnost gospodarstva. Ipak, neki analitičari smatraju da bojkot može imati kratkoročni učinak ako se provede dovoljno masovno i sustavno, čime bi se mogla smanjiti potražnja i stvoriti pritisak na trgovce da korigiraju cijene.




No, u praksi je teško postići dovoljno koordiniran i dugotrajan bojkot koji bi imao mjerljiv ekonomski utjecaj. Mnogi potrošači, zbog ograničenih opcija, potrebe za određenim proizvodima ili nedostatka alternativnih trgovina, ipak nastavljaju kupovati u velikim maloprodajnim lancima. Za dugoročnu stabilizaciju cijena i smanjenje inflacije potrebne su sustavne mjere koje nadilaze potrošačke inicijative poput bojkota. Učinkovitiji pristup moglo bi biti promicanje informiranog potrošačkog izbora, podrška lokalnim proizvođačima i trgovinama koji se naslanjaju na domaću proizvodnju te osnaživanje regulatornih mjera i jačanje društvene odgovornosti svih aktera. Transparentnost u formiranju cijena, bolja zaštita potrošača i poticanje zdrave tržišne konkurencije bolja su rješenja od bojkota, kaže Tipurić.


Cijeli intervju pročitajte na portalu Pogled.hr