SAŠA ČOKLJAT

Scenic grupa seli dio kruzing poslovanja iz Monaca u Rijeku: “Planiramo nova zapošljavanja!”

Orjana Antešić

Jako smo zadovoljni kako u »3. maju« rade svoj dio posla - Saša Čokljat / Foto: S. DRECHSLER

Jako smo zadovoljni kako u »3. maju« rade svoj dio posla - Saša Čokljat / Foto: S. DRECHSLER

U potrazi smo za inženjerskim kadrom koji će pratiti outfitting i opremanje "Eclipsea II", kaže direktor Scenicove tvrtke MKM Yachts



Na trećemajskom navozu polako stasa trup novog Scenicovog polarnog kruzera, »Eclipse II«, vrijednog 166 milijuna eura. Gradi ga Scenicova tvrtka MKM Yachts, s kojom je »3. maj« sklopio desetogodišnje ugovore o poslovno-tehničkoj suradnji i potkoncesiji za potrebe realizacije najavljene serije od pet ultraluksuznih ekspedicijskih brodova, zajedno vrijednih oko 860 milijuna eura. U okolnostima u kojima riječko brodogradilište posluje prema posebnom programu i s negativnim kapitalom od više stotina milijuna kuna, koje trećemajci vuku iz neslavne ere Uljanikovog menadžeriranja, ovaj veliki projekt dobar je zalog opstanku gradnje brodova u Rijeci i povod našem razgovoru s direktorom MKM Yachtsa Sašom Čokljatom. Ponajprije smo htjeli čuti koliko je pandemija utjecala na planove širenja Scenicove flote.


– Pandemija je samo djelomično usporila naše planove, ali nije ih zaustavila. U proteklih godinu i pol, nastavili smo raditi na svim našim započetim projektima. Prije desetak dana preuzeli smo, primjerice, novi riječni kruzer, a pored »Eclipse II«, u Vijetnamu gradimo još dva luksuzna morska kruzera koji će ploviti pod drugim Scenicovim brendom, kompanijom Emerald. Prvu od tih jahti, »Emerald Azzura« očekujemo u našoj floti i komercijalnoj plovidbi već koncem ove godine. Mislim da, ovisno na to kako gledate na krizna vremena, ona zapravo mogu biti izazov i vrijeme u kojem se kao kompanija presložite i definirate nove prioritete koji će dugoročno unaprijediti poslovanje.


Na razini Grupe, pandemiju smo iskoristili za optimizaciju unutrašnjih procesa, ali i za razvijanje određenih vlastitih usluga za koje smo prije angažirali vanjske servisne tvrtke. Krajem prošle godine osnovali smo Scenic Cruise Services koji će zapošljavati dvadesetak ljudi, domaćih i stranaca, a koji će biti zaduženi za kompletni tehnički i hotelski menadžment naše flote morskih kruzing brodova, kao i nabavu. Spomenuti poslovi dosad su se obavljali iz ureda u Monaku, a odsad će to biti iz Rijeke. Tu je i riječki ured registra koji se za naš »Scenic Eclipse« dosad vodio iz Italije. Velika je to stvar za ovaj grad i regiju, nova brodarska tvrtka povući će posao i drugim lokalnim tvrtkama. Iako smo zasad operatiku preuzeli samo za »Scenic Eclipse«, uskoro će doći još brodova.


Zaštita zdravlja


Ova pandemija i pojava novih sojeva virusa još uvijek čini puno toga neizvjesnim. Koja su vaša predviđanja onog što će se događati u kruzing industriji, plašite li se novog privezivanja brodova?




– Još je uvijek puno neizvjesnosti, ali mi smo optimistični jer za to postoje razlozi. Svjetska kruzing industrija se budi, a budući da se njezina vrijednost procjenjuje na oko 150 milijardi dolara, nije realno očekivati da će je nešto tek tako zaustaviti. Mi procjenjujemo da se prošla godina, u smislu novih potpunih zatvaranja, odnosno lockdowna, više neće ponoviti, a osim toga, sve ukazuje na to da bi upravo segment luksuznih kružnih putovanja u narednom razdoblju trebao dodatno rasti budući da je kod takvih putovanja uvijek u pitanju manji broj ljudi na većem prostoru, a time i veća razina zaštite zdravlja svakog pojedinca. Već i sada, bez ikakvih preinaka naših brodova, Scenic udovoljava svim preporukama zaštite od COVID-19 jer je to i inače dio naše poslovne politike – manji broj ljudi kojima je osigurana privatnost i maksimalni komoditet. Scenicovi kruzeri u ovom su trenutku na 75 posto bukinga iz 2019. godine, a očekujemo da ćemo do konca ove godine dostići razinu iz te, pretpandemijske godine. Predviđanja su da bi već 2023. i 2024. godine trebalo doći do novog uzleta na tržištu, to ne pokazuje samo naš, već i buking drugih kruzing kompanija, stoga već sada nastojimo požuriti i ubaciti u veću brzinu kako bismo raspolagali sa što većim brojem brodova s kojima možemo odgovoriti potrebama tržišta.


Kako napreduje »Eclipse II«?


– Po planu. Jako smo zadovoljni kako u »3. maju« rade svoj dio posla gdje je dosad odrađena trećina radova na izgradnji trupa. Obrađeno je više od 2.100 tona čelika, od čega je 900 tona sekcija montirano na navozu, a ostalo je pred dizanjem ili je u fazi predmontaže. Važno je pritom istaknuti da su sve te sekcije kompletno uranjeno opremljene, dakle, sa svom potrebnom opremom koju je moguće ugraditi u ovoj fazi. To je vrlo važno i za troškove i za rokove jer ta, maksimalna razina opremljenosti tehničkih prostora trupa znači da odmah po porinuću možemo početi raditi na uređenju interijera.


Porinuće je najavljeno za ožujak iduće godine. Taj gantogram i dalje stoji?


– Da, premda sam termin i nije toliko bitan koliko je važno da brod bude u što većoj fazi opremljenosti prije porinuća. Vjerujem da će tako i biti, odnosno, da ćemo stići sve prema planovima.


«Eclipse II« u punom sjaju i prvoj plovidbi, kada?


– Rok koji smo si zadali je prvi kvartal 2023. godine, ali ćemo nastojati da to bude i ranije.


U trećemajskim krugovima već se naveliko priča o gradnji drugog, još većeg polarnog kruzera?


– Mi već radimo na tome, i projektno i u smislu financiranja. Naša je želja postići optimum, odnosno da gradimo brod za brodom, pa se nadam da ćemo s realizacijom sljedećeg po redu kruzera iz serije moći krenuti tijekom iduće godine. Budući da to ovisi o nizu čimbenika, ne bih htio izlijetati s preuranjenim informacijama.


Kvalitetan kadar


Kako vam ide ekipiranje?


– Trenutačno MKM Yachts ima pedesetak zaposlenih inženjera, a s većinom njih već smo surađivali na izgradnji »Scenic Eclipsea«. Riječ je o stručnjacima upravo s ovog područja, iz riječkog i pulskog bazena. Trudimo se izabrati kvalitetan i provjeren kadar te redovito vodimo razgovore za nova zapošljavanja. Naše su projekcije, a to smo otpočetka govorili, da će nam tim od 100 do 120 ljudi biti dovoljan za vođenje procesa izgradnje i opremanja broda. Upravo smo sada u potrazi za inženjerskim kadrom koji će pratiti outfitting i opremanje »Eclipsea II« tako da ćemo biti u punom sastavu kod porinuća, u proljeće iduće godine.


Koliko će domaći kooperanti i dobavljači sudjelovati u toj završnoj fazi opremanja jednog takvog broda kao što je »Eclipse II«?


– Jako puno, a bit će uključeni na dva načina. Prvi je kroz izravnu suradnju, i moram reći da smo pomalo ostali i iznenađeni brojem kvalitetnih domaćih tvrtki koje su radile ili još uvijek rade u inozemstvu, u europskim i drugim brodogradilištima, a za njih se ne zna. S njima želimo uspostaviti partnerske odnose, kako bi to bila win-win situacija za obje strane, slično kako već surađujemo s »3. majem«. Drugi način je kroz inozemne tvrtke i dobavljače s kojima surađujemo i koji su, nakon što su čuli da će se u Rijeci izgraditi serija luksuznih kruzera, krenuli u potragu za lokalnim tvrtkama kao podizvođačima jer im je to i najsigurniji i najisplativiji način rada. Računamo kako će više od 50 posto poslova u instalacijama, opremi i materijalu pokrivati upravo hrvatske kompanije. Drago mi je zbog toga i ponosan sam što i na taj način doprinosimo gospodarskoj slici, ne samo riječkog područja, već i cijele Hrvatske.


U Banskim dvorima pokazali su da vjeruju u vaš projekt, izdavši državna jamstva u iznosu od 80 milijuna eura za gradnju aktualnog »polarca«. Što je presudilo tome i što se tražilo zauzvrat, u smislu zaštite te izloženosti državnog proračuna?


– Podsjetit ću da je model financiranja takav da MKM Yachts, odnosno Scenic grupa, u cjelokupnim troškovima izgradnje »Eclipsea II« sudjeluje s 52 posto, dok Vlada jamči za 48 posto ukupnih ulaganja te je za to Republika Hrvatska, odnosno Ministarstvo financija, dobilo pravo prve upisane hipoteke nad cijelim brodom u izgradnji.


Svatko tko zna kako funkcioniraju projekti u brodogradnji, znat će da su ovo značajno stroži uvjeti od onih koji se inače ugovaraju. Od uobičajenih se standarda odstupilo i u pogledu da nema kontragarancija. Drugim riječima, u slučaju bilo kakvih komplikacija, novac koji je s naše strane uložen automatski je i izgubljen. Također, postoji kontrola nad našim korištenjem novca iz kredita, kao i uplata klijenta, odnosno vlasnika koji se nalazi na posebnom računu pod nadzorom Hrvatske brodogradnje-Jadranbrod. Model je tako složen da banka otpušta novac tek kada iz Jadranbroda potvrde da se ta sredstva troše namjenski.


U pregovorima s Vladom najveću ulogu odigralo je to što je iza nas stajao projekt »Scenic Eclipsea« koji smo uspjeli dovršiti u pulskom brodogradilištu, sami i vlastitim sredstvima. Kao i drugi brodovlasnici i Scenic se, u trenutku kad je postalo jasno da se cijeli sustav Uljanik grupe financijski urušava, da ljudi odlaze, da plaće kasne, mogao elegantno povući iz posla i naplatiti sve dotad uloženo, aktivirajući kontragarancije za koje je jamčila država. »Scenic Eclipse« taman je bio porinut s navoza, u prilično niskom stupnju opremljenosti. Ipak, vlasnik Scenica, Glen Moroney, odlučio je državi vratiti kontragarancije, a zauzvrat preuzeti brod i završiti ga upravo u Puli. Od tima od desetak ljudi mi smo u samo mjesec dana narasli na ekipu od 120 ljudi, organizirali se, posložili i završili brod. Bilo je teško, bilo je izazovno, ali bila je to i velika škola zahvaljujući kojoj smo stekli kredibilitet, koji je poslije prepoznala i hrvatska Vlada.


»3. maj« ima održivu budućnost

Za »3. maj« tek se mora naći rješenje što i kako dalje. Oglasila se i prodaja 88 posto dionica ovog brodogradilišta, bez da se još zna način na koji se misli sanirati više od pola milijarde kuna naslijeđenog gubitka iznad temeljnog kapitala. Koju je poziciju odlučio držati Scenic u predstojećim preslagivanjima i što ako pođe krivo s »3. majem«?


– Mi na »3. maj« gledamo kao partnera koji ima bitnu ulogu u našem projektu. Mislim da gospodin Kučan odrađuje kvalitetan posao i da riječko brodogradilište ima održivu budućnost, da s radom mogu nastaviti i u godinama koje slijede. Međutim, mi smo fokusirani na naš projekt koji imamo s njima te ne razmišljamo o drugim modelima povezivanja s »3. majem«, u smislu bilo kakve intervencije u vlasničku strukturu brodogradilišta.

»Scenic Eclipse« plovi Crvenim morem

Gdje je sada »Scenic Eclipse«, o kojem je čarteru riječ?


– »Scenic Eclipse« je do početka prosinca ove godine u čarteru tvrtke Cruise Saudi te plovi Crvenim morem. Jako smo zadovoljni ovom poslovnom suradnjom, tim više što će, prema projekcijama, upravo to područje Arapskog poluotoka u sljedećih nekoliko godina postati nova svjetska destinacija luksuznog kruzinga.