Minerali

Rudarske kompanije u problemu zbog neizvjesne potražnje za električnim vozilima

Portal Novi list, Hina

Foto Reuters

Foto Reuters

U svibnju prodaja novih električnih automobila na baterije u EU pala je za 12 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje



Brojne kompanije oklijevaju s ulaganjima u vađenje tehnoloških minerala i u projekte energetske tranzicije zbog neizvjesne potražnje za električnim vozilima i upitne ustrajnosti vlada u svođenju neto emisija štetnih plinova na nulu, upozoravaju predstavnici sektora.


Svijet će neupitno na dulji rok trebati puno litija, kobalta i bakra kako bi mogao izbaciti iz upotrebe fosilna goriva.


Pitanje je što će se događati u idućih nekoliko godina, naglašavaju sudionici Svjetskog foruma o materijalima koji je prošli tjedan održan u Parizu.




Europska unija i 12 američkih saveznih država namjeravaju do 2035. zabraniti prodaju novih automobila s pogonom na benzin, ali njihov plan nailazi na sve snažniji otpor.


“Mislim da mnogi trenutno sumnjaju da će plan biti proveden u djelo”, rekao je na pariškom skupu Mathias Miedreich, bivši izvršni direktor belgijske grupe za recikliranje i baterijske materijale Umicore.


“U takvom je okruženju jako teško ulagati”, dodao je Miedreich.


On je u svibnju podnio ostavku u Umicoreu nakon što je uprava snizila prognozu dobiti u ovoj godini, procijenivši da će potražnja za materijalima za baterije oslabiti zbog slabije prodaje električnih vozila.


U svibnju prodaja novih električnih automobila na baterije u EU pala je za 12 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje.


“Prije nekoliko godina financiranje nije bilo problem. I danas možete naći novac, ali morate imati pravi projekt”, objašnjava Stephane Michel, šef odjela za plin, struju i obnovljive izvore u francuskoj energetskoj tvrtki TotalEnergies.


TotalEnergies je s multinacionalnim automobilskim divom Stellantisom i njemačkim proizvođačem luksuznih automobila Mercedesom udružio snage na proizvodnji baterija za električna vozila. U lipnju kompanije su suspendirale planove o gradnji tvornica u Njemačkoj i Italiji.


Izvršni direktor velike europske kemijske grupe koja proizvodi materijale za baterije rekao je da mnoge kompanije polaze od pretpostavke da će energetska tranzicija biti odgođena za dvije godine, do 2032. godine.


“To je nova procjena, ali i ona bi se mogla promijeniti”, upozorava, signalizirajući da bi rok mogao biti ponovo pomaknut.


Potražnja za ključnim materijalima u Kini i Aziji općenito je bolja nego u Europi i u SAD-u, napominje pak izvršni direktor globalne tvrtke koja se bavi materijalima za baterije za električna vozila.


“Pitanje je gdje ćemo graditi nove kapacitete. Morate biti vrlo agilni, tržište se jako brzo mijenja”, objašnjava.