Foto REUTERS/Maria Alejandra Cardona; Sergej Drechsler
Novi brod kompanije Royal Caribbean, "Icon of the Seas", zaplovio je zahvaljujući i tvrtki Inelteh iz Rijeke
povezane vijesti
Činjenica da su jedan važan dio brodske elektroničke opreme na trenutno najvećem kruzeru na svijetu »Icon of the Seas«, koji je prošlog vikenda iz Miamia isplovio na svoje prvo inauguracijsko putovanje, odradili inženjeri Inelteha, još je jedan dokaz da je privatni sektor u riječkom bazenu proteklih desetljeća uspio stvoriti i održati jaku inženjersku industriju prepoznatu po cijelom svijetu.
Na širem riječkom području postoji čitav raspon tvrtki koje sudjeluju praktički u svim segmentima maritimne industrije – od projektiranja, brodogradnje, servisa brodova, lučkih djelatnosti i svih vrsta usluga za brodarstvo.
Jedan kamenčić u tom mozaiku je i riječka tvrtka Inelteh, koja se bavi razvojem i proizvodnjom brodskih elektroničkih sustava i uređaja, a posluje još od 1990. godine.
Inozemno tržište
Prema riječima direktora i jednog od osnivača ove tvrtke Jezerka Crnića, danas oko 85 posto svojih prihoda ostvaruju od prodaje u inozemstvu, a svoje proizvode i sustave, dijelom samostalno, dijelom u suradnji s velikim i moćnim igračima iz branše poput Emersona, Glamoxa, Valmeta, kao i Konsberg Maritimea, plasiraju svoje uređaje i sustave diljem Europe i svijeta – od Skandinavije, Dalekog istoka, Sjeverne i Južne Amerike.
– Gdje ima mora i brodogradnje, tu smo i mi, bez lažne skromnosti kaže direktor Crnić, ističući pritom kako taj uspjeh nije stigao preko noći već iza njega stoji dugi niz godina rada i uloženog znanja.
Velika kriza na domaćim navozima u ratnim godina, uvjetno rečeno, prislilila je ekipu iz Inelteha da se već u u devedesetim godinama prošlog stoljeća okrene prema inozemnom tržištu.
Prvi počeci datiraju još iz 1996. godine, a vrata su širom otvorili kontinuiranim nastupima i prezentacijom svojih uređaja i sustava na velikim sajmovima u Hamburgu i Oslu.
Pokazao se to kao izvrstan kanal za prepoznavanje Ineltehove inovativnosti i inženjerskog znanja.
Sam Crnić navodi kako su sa svojim navigacijskim panelima još prije deset, petnaest godina bili korak ispred vremena, a danas tim svojim proizvodnim segmentom pokrivaju solidan dio svjetskog tržišta.
Pregovori s Fincantierijem
Za 365-metarski »Icon of the Seas«, krstareću grdosiju koja na svojih 20 paluba može primiti 7.600 gostiju i 2.350 članova posade, Inelteh je izradio i isporučio dio opreme za mjerenje razine i prodora vode u tankovima, dok se drugi dio odnosio na signalizaciju unutar brodske strojarnice koja upozorava na određene kritične situacije, kao što može biti napuštanje broda, požar, gašenje požara i slični incidenti koji se mogu dogoditi.
Istu Ineltehovu opremu i sustave ponijet će i drugi iz serije ovih velikih kruzera, koje u finskom brodogradilištu Meyer Turku gradi grupacija Royal Caribbean, a trebao bi biti isporučen iduće godine.
U tijeku su formalni pregovori oko isporuke elektroničke opreme i za treći kruzer iz te serije.
Crnić ističe kako su istovremeno u velikim pregovorima i s talijanskim Fincantierijem za seriju velikih putničkih brodova za krstarwenja, što bi predstavljalo nastavak suradnje s obzirom na to da su već Talijanima isporučivali svoju opremu za kruzere, a vesele očekivanja i najave Ineltehovog direktora da će im se takvih poslova otvarati sve više i više na tržištu.
Suradnja s domaćim škverovima
Inelteh surađuje i s domaćim brodogradilištima, kao što su pulski Tehnomont, šibenska Iskra, trogirski škver i kraljevički Dalmont, a Jezerko Crnić izdvaja i plodonosnu suradnju koju su ostvarili sa Scenic grupom u pulskom Uljaniku i riječkom »3.maju«.
Upravo se iz suradnje na prvom Scenicovom polarnom kruzeru »Eclipse I« u pulskom brodogradilištu razvio Ineltehov sustav i uređaji za detekciju razine vode u brodskim tankovima na način da je prvi u svijetu dobio certifikat po MED (Maritime Equipment Directive) propisima koji je potreban za putničke brodove ili brodove s oznakom putnika.
Suradnja sa Scenic grupom odnosno njihovom tvrtkom u Hrvatskoj MKM Yachts nastavila se i na gradnji »Eclipsa II« u riječkom brodogradilištu, a Ineltehova oprema ugrađena je na kruzing megajahte koje je Scenic grupa, točnije njihov brend Emerald Cruises izgradila u Vijetnamu.
Trideset zaposlenih, traže još nekoliko inženjera
Kao i svi poslodavci u Hrvatskoj, i u Ineltehu se suočavaju s problemom nedostatka radne snage. Crnić, doduše, navodi kako su trenutačno dobro ekipirani, u svojim pogonima na Ljubljanskoj cesti imaju trideset zaposlenih, no u potrazi su za nekoliko inženjera elektrotehnike, po mogućnosti s iskustvom.
Crnić pojašnja kako kod visokostručne radne snage, primjerice diplomiranih inženjera, najveće izazove stvara to što kod takvog kadra, od trenutka kad završe fakultet, treba pet do šest godina da bi stasali i u praktičnom radu, nakon čega često ti mladi ljudi odlaze, ili u inozemstvo ili u druge tvrtke.
Crnić dodaje kako pritom novac čak nije presudni motiv već želja za novim izazovima.