REMONT NA URINJU

Riječka rafinerija uskoro opet u pogonu, pitali smo Inu jesu li riješili istjecanje ulja u podzemlje

Marinko Glavan

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

 Radovi na započeti u prosincu završit će u zakazanom roku, riječka rafinerija otvara se u ožujku



Remont Inine Rafinerije nafte Rijeka, započet u prosincu prošle godine, bit će završen u predviđenom roku, a proizvodnnja će biti pokrenuta sredinom ožujka, potvrđeno je iz Ine na naš upit.


Odluka Inine uprave o pokretanju remonta, a time i gašenju rafinerijske proizvodnje u jedinoj preostaloj hrvatskoj rafineriji, na samom početku zime, u trenucima kada se nije moglo predvidjeti kako će se kretati cijene nafte bila je kritizirana od brojnih naftnih stručnjaka, no iz Ine su tada poručivali da je remont nužan za osiguravanje učinkovitog rada rafinerije u budućnosti, odbacujući sumnje dijela javnosti da je rafinerija zatvorena ponajprije kako bi se osigurala puna zaposlenost MOL-ovih rafinerija u Mađarskoj i Slovačkoj.


Stabilna budućnost


Remont je, tvrde iz Ine, sada pri kraju, a obavljeno je čišćenje i pregled više od 800 komada opreme u rafineriji, uz zamjenu četrdesetak komada najkritičnije opreme, u što je Ina uložila više od 40 milijuna eura.




– Većina aktivnosti je završena ili pri samom kraju, tako da će se u narednom razdoblju obaviti završna ispitivanja opreme prije puštanja u rad, radi sigurnosti procesa i rada postrojenja, ističu iz Ine, napominjući da se, paralelno uz remont, provodi i osam investicijskih projekata, vrijednih dodatnih 60 milijuna eura.


– Ta će ulaganja će osigurati stabilan i učinkovit rad rafinerije u budućnosti. Najvažniji investicijski projekti, nadogradnja postrojenja za atmosfersku destilaciju te zamjena četiri postojeće kondenzacijske turbine s elektromotorima i opremljenim sustavom frekvencijskog pogona dovest će do poboljšane energetske učinkovitosti, ali i smanjene emisije CO2.


Ukupno gledajući, do danas je uspješno realizirano oko 85 posto svih planiranih aktivnosti unatoč manjim izazovima koji su se pojavili, stoji u odgovoru Ine.


Iz naftne kompanije također tvrde da za trajanja remonta u ni jednom trenutku nije bila ugrožena opskrba tržišta naftnim derivatima koji su osigurani iz uvoza, a svi uvezeni derivati dopremaju se morskim putem, s mediteranskog tržišta. ovog remonta.


DCU postrojenje


Istovremeno s remontnim radovima, u Rafineriji nafte Rijeka traju i radovi na izgradnju DCU postrojenja za preradu teških ostataka nafte, zajedno s pratećim pogonima, objektima i opremom, ukupne vrijednosti 630 milijuna eura, koje bi trebalo biti završeno i u pogonu prije isteka ove godine.


– Važno je naglasiti da je riječ o dva potpuno odvojena procesa. Trenutačno na ovom projektu modernizacije u rafineriji radove izvodi oko tisuću radnika, a kada se tu pribroje i radnici koji su angažirani na remontu, u Rafineriji nafte Rijeka svakodnevno radi oko dvije tisuće radnika, što radno okruženje čini izrazito dinamičnim i izazovnim.


Projekt nadogradnje Rafinerije nafte Rijeka je trenutačno na 84 posto gotovosti. Ugovorna obveza našeg glavnog izvođača je završiti izgradnju i puštanje u rad ove godine, izjavila je direktorica Projekta nadogradnje Rafinerije nafte Rijeka Vedrana Janjić.


U sklopu projekta, osim DCU postrojenja izgrađeni su, najvećim dijelom, nova luka, silos i transportni sustav za ukrcaj petrol koksa, jednog od produkata DCU-a, na brodove, a u prošloj je godini, prema podacima Ine završeni radovi nadogradnje i povećanja kapaciteta postojećih procesnih jedinica SRU, odnosno Jedinice za rekuperaciju sumpora i HCU, odnosno Hidrokrekinga, kako bi se one uskladile s novim postrojenjem za obradu teških ostataka.


– Sada smo fokusirani na dovršetak samog postrojenja za obradu teških ostataka. Očekujemo završetak građevinskih radova na jami za koks do kraja veljače nakon čega će se fokus usmjeriti k cjevarskim radovima.


Završeni su i radovi podizanja elemenata zatvorenog transportnog sustava koji će služiti za otpremanje koksa iz novog postrojenja u silos za njegovo skladištenje te su promijenili izgled rafinerije jer povezuje DCU jedinicu sa silosom.


U luci se pak postavljaju konstrukcije za pretovar tereta na brodove. Završetak svih radova na luci očekuje se sredinom ove godine, ističe Janjić.


Još nema trajnog rješenja za sanaciju ulja u podzemlju


Ini smo postavili i upit o rješavanju problema curenja ugljikovodika iz podzemlja rafinerije u more ispred nje, što je u posljednjih nekoliko godina dovelo do niza ozbiljnih ekoloških incidenata.


Zanimalo nas je jesu li utvrđene količine ugljikovodika i uzroci njihova nakupljanja te način i datum početka sanacije. Konkretan odgovor na ovo pitanje nismo dobili.


– Ina je u svrhu trajnog rješenja situacije sa zaostalim ugljikovodicima u podzemlju rafinerije pokrenula proces bušenja novih bušotina kao i nabavu nove opreme kako bi se što učinkovitije iscrpili ugljikovodici akumulirani u kršu i spriječio njihov prodor prema moru.


Nabavljeno je 20 novih pumpi za crpljenje ugljikovodika iz podzemlja koje su u funkciji te je do sada izrađeno i 19 novih bušotina.


Također je u tijeku provedba geofizičkih istraživanja, što će Ini uvelike pomoći u definiranju stanja podzemlja.


Nastavlja se kontinuirana suradnja s ovlaštenom tvrtkom za hidrogeološki konzalting te se nastavljaju projekti sanacije kanalizacije, spremnika i tankvana s ciljem sprečavanja eventualnog dotoka ugljikovodika u podzemlje.


Kako bismo pronašli najučinkovitije i ekološki najprihvatljivije rješenje INA surađuje i s nekoliko svjetskih poznatih kompanija koje su specijalizirane za najzahtjevnije operacije remedijacije te raspolažu inovacijama i tehnologijama za čišćenje okoliša, a koje značajno pomažu u pronalasku trajnog rješenja, stoji u odgovoru Ine.