Goran Pleše / Foto: Frano Ožbolt
Operativni direktor Rafinerija i marketinga u Ini o izgradnji postrojenja za preradu teških ostataka nafte i remontu Rafinerije nafte Rijeka
povezane vijesti
Sigurnost opskrbe energentima u zadnje je četiri godine, prvo zbog pandemije, a nakon toga i zbog ratnog sukoba u Ukrajini, postala jednim od temeljnih strateških pitanja europskih država. U jeku ovih kriza, Ina je nastavila s projektom izgradnje postrojenja za preradu teških ostataka nafte u riječkoj rafineriji, a prošle jeseni pokrenut je i remont Rafinerije nafte Rijeka. Gorana Plešea, operativnog direktora Rafinerija i marketinga u Ini pitali smo je li remont završen i kada će ponovo biti pokrenuta domaća proizvodnja naftnih derivata.
– Redoviti remont je završen krajem ožujka te je započelo postupno pokretanje postrojenja u Rafineriji nafte Rijeka, a u narednim tjednima očekujemo i prve proizvedene količine derivata te rad u punom kapacitetu. U remont smo uložili oko 40 milijuna eura, i odrađene su brojne aktivnosti. Samo da se dobije dojam reći ću da je pregledano i očišćeno više od 800 komada opreme u cijeloj rafineriji i zamijenjeno oko 40 komada najkritičnije opreme. Remont smo morali odraditi jer nam je bio i zakonska obveza. Naime, posljednji redoviti remont odrađen je 2019. godine.
Ono što je još važno kod ovog remonta jest da su odrađeni nužni radovi koji će omogućiti neprekidan rad rafinerije u sljedećem razdoblju. To će svakako dodatno doprinijeti sigurnosti opskrbe tržišta. Paralelno uz remont, provedeno je i osam investicijskih projekata, vrijednih više od 60 milijuna eura. Nakon njihove provedbe Rafinerija nafte Rijeka će biti energetski učinkovitija, ali i održivija. Rekao bih da smo sada još jedan korak bliže dovršetku transformacije rafinerije u modernu i učinkovitu europsku rafineriju, što je jedan od ključnih strateških ciljeva Ine.
Faza testiranja
Odakle je Ina nabavljala derivate za opskrbu tržišta za vrijeme obustave proizvodnje?
– Remont je planiran i mi smo na vrijeme osigurali opskrbu dovoljnih količina naftnih derivata s mediteranskog tržišta tijekom zastoja rafinerije. Geografski položaj Rafinerije nafte Rijeka njena je komparativna prednost. To Ini omogućuje dopremu sirovina ili gotovih proizvoda gotovo iz svih krajeva svijeta i zato naši kupci mogu biti mirniji.
Očekuje li nas u ovoj godini još prekida proizvodnje u rafineriji, s obzirom na projekt modernizacije rafinerije? Koliko će trajati?
– Lani smo odradili sve potrebne radove zbog kojih je rafinerija morala stajati i svi daljnji radovi sada će se moći odvijati istodobno s radom rafinerije. Naravno preduvjet je da sve bude u redu što je kod ovakvih velikih projekata teško predvidjeti. Projekt unapređenja rafinerije vrijedan je više od 630 milijuna eura i ako mu pridodamo ulaganja u proteklih nekoliko mjeseci, u rafineriju ulažemo ukupno više od 730 milijuna eura. To su ogromne investicije koje traju po nekoliko godina.
U kojoj je fazi projekt modernizacije, odnosno izgradnje postrojenja za preradu teških ostataka nafte (DCU). Bilo je najavljeno da će s radom započeti krajem ove ili početkom sljedeće godine?
– Projekt je trenutačno na 85 posto ukupne gotovosti. Inženjering i nabava su pri kraju, dok je fokus trenutačno na izgradnji koja je na 75 posto realizacije. Radovi se nastavljaju u ovoj godini. Ono što je važno razumjeti jest da nakon završetka građevinskih radova slijedi izazovna faza testiranja novih postrojenja prije proizvodnje u punom kapacitetu, koju očekujemo u 2025. godini.
Što će izgradnja tog postrojenja donijeti Ini, odnosno Rafineriji nafte Rijeka? Hoće li rafinerija povećati proizvodnju, u kojoj količini u odnosu na sadašnju?
– Naša rafinerija će biti konkurentnija i održivija te će moći raditi punim kapacitetom većim od četiri milijuna tona godišnje, što sada nije slučaj. Ono što je možda i najvažnije, proizvodit će veće količine dizela kojeg trenutačno moramo djelomično uvoziti kako bi pokrili sve potrebe na tržištima na kojima poslujemo. To će zasigurno pridonijeti i sigurnosti opskrbe.
Fotonaponske elektrane
U riječkoj rafineriji najavili ste i proizvodnju vodika korištenjem električne energije dobivene od sunca, odnosno iz fotonaponske elektrane koju Ina planira izgraditi na području rafinerije. Kada će projekt biti završen i o kolikim kapacitetima proizvodnje električne energije i vodika je riječ?
– Već neko vrijeme razvijamo projekt izgradnje elektrolizatora snage 10 MW za proizvodnju »zelenog« vodika u riječkoj rafineriji. Taj je projekt uvršten i u Nacionalni plan za oporavak i otpornost i mi radimo na tome da proizvodnja zelenog vodika uskoro postane stvarnost. Plan nam je proizvedeni zeleni vodik osigurati za korištenje u prometu, a moći će se iskoristiti i u samoj rafineriji. Sada smo u fazi donošenja konkretnih poslovnih odluka vezano uz proizvodnju zelenog vodika jer ovakvi projekti sve više postaju realnost u našoj industriji na globalnoj razini.
Planira li Ina slične projekte, u prvom redu izgradnju fotonaponskih elektrana, i na drugim lokacijama?
– Lani smo izgradili i pustili u proizvodnju solarnu elektranu u Virju i ona je svojom veličinom i snagom druga najveća solarna elektrana u Hrvatskoj. Krajem prošle godine izgrađena je i solarna elektrana u Sisku i trenutačno je u probnom radu s ciljem ishođenja svih potrebnih dozvola prije puštanja u proizvodnju. Imamo i planove za isporuku novih megavata jer INA ispituje mogućnosti gradnje solarnih elektrana i na svojim drugim lokacijama. Sve to govori da su obnovljivi izvori energije i održivost naše važne poslovne odrednice.
U Sisku sada najavljujete izgradnju postrojenja za proizvodnju biometana. O čemu se tu radi, prethodno je u planu bila biorafinerija?
– Postrojenje za proizvodnju biometana pokazalo se kao trenutačno realno rješenje i mi se pripremamo kako bi započeli s realizacijom ovog projekta. Riječ je o »zelenom« postrojenju koje uglavnom iz poljoprivrednih ostataka poput slame, stajskog gnoja i različitih vrsta biorazgradivog otpada proizvodi biometan koji se potom može isporučivati u hrvatsku plinsku mrežu. Također, proizvodni ostaci mogu se koristiti kao ekološki prihvatljivo gnojivo. Ranije najavljeni projekt Biorafinerije je i dalje dio Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Morate znati da su se vanjske okolnosti bitno promijenile i nepovoljno utječu na održivost ovakvog jednog projekta. Mi ga sada opsežno analiziramo u svrhu donošenja konačne poslovne odluke.
Geotermalna energija
Ina je krenula i u posao s iskorištavanjem geotermalne energije za proizvodnju električne struje. Što je do sad učinjeno? Kolike količine električne struje bi mogle biti proizvedene?
– Ina je osvojila dvije licence za istraživanje geotermalne energije u Hrvatskoj – Lešćan i Međimurje 5. Prošli tjedan započeli smo s istražnim radovima na koncesiji Lešćan u okolici Đurđevca i oni će nam dati jasniju sliku potencijala.
Nas trenutačno zanima proizvodnja električne energije iz geotermalnih izvora, što znači da ciljamo pronaći izvore s većim temperaturnim gradijentom. Dok ne završi istražna faza i ne budu izrađene prve bušotine teško je govoriti o mogućoj proizvodnji. Ovaj projekt, uz sve ranije spomenute, pokazuje našu predanost transformaciji. Svjesni smo da se kao industrija moramo mijenjati i to i činimo. No moramo u tome biti i razboriti.
Nastavljamo razvijati naše tradicionalno poslovanje koje uključuje naftu i plin i osiguravat ćemo sigurnost opskrbe sve dok za tim ima potrebe. To nam istodobno omogućuje i snažnije financiranje, još uvijek skupih, projekata obnovljivih izvora energije. Takva strategija u skladu je i s nedavno ažuriranom strategijom MOL Grupe Shape Tomorrow koja se također okreće obnovljivim izvorima energije i prilikama koje proizlaze iz klimatskih i okolišnih izazova s kojima se kao čovječanstvo suočavamo.
Uvid u stanje podzemlja rafinerije na ljetoGovoreći o zaštiti okoliša, iz podzemlja rafinerije je u zadnjih nekoliko godina u more iscurila veća količina ugljikovodika, nataloženih u podzemlju kroz desetljeća rada rafinerije. Što je do sad učinjeno po pitanju utvrđivanja lokacija i količina ugljikovodika u podzemlju i sprečavanja njihovog daljnjeg curenja u okoliš? – Mi smo svjesni ovog problema i rješavamo ga. On nije nastao u jednom danu pa čak ni godini. Isto tako treba nam duže vrijeme da ga trajno saniramo, što je cilj kojem smo posvećeni. U proteklom razdoblju napravili smo 19 novih bušotina na području rafinerije i ugradili 20 novih pumpi za crpljenje ugljikovodika iz podzemlja. Kontinuirano radimo na sanaciji kanalizacije, spremnika i tankvana kako bi se spriječio dotok novih ugljikovodika. Isto tako na moru provodimo aktivnu i pasivnu zaštitu te kontrolu obalnog pojasa. U rafineriji upravo traju i geofizička istraživanja. Ona će nam omogućiti jasniju sliku podzemlja ispod rafinerije, nakon čega ćemo moći donositi nove odluke što je još potrebno učiniti kako bi se trajno riješio ovaj problem. Kad će biti poznati točni rezultati i načini sanacije ovog, za okolno stanovništvo vrlo važnog problema? – Uvid u stanje podzemlja i definiranje daljnjih koraka možemo očekivati do ljeta. Spomenuo bih i da Ina po pitanju trajne sanacije surađuje i sa svjetski poznatom kompanijom specijaliziranom za najzahtjevnije operacije remedijacije. |