Foto Željko Lukunic/PIXSELL
Iako je bilo predviđeno da na pozornicu na kojoj su se redali govornici izađe prototip robo taksija, on je otkazao poslušnost
povezane vijesti
Posao vrijedan više od 500 milijuna eura čiji je cilj da Zagreb postane prvi grad na svijetu s nekoliko stotina potpuno samovozećih robotaksija ulazi u svoju završnu fazu. Uskoro se naime počinje graditi tvornica za proizvodnju takvih automobila u Lučkom čije se dovršenje očekuje iduće godine.
Sam pak projekt robotaksija krenut će u drugoj polovici 2026. godine čime će Zagreb postati prvom metropolom na svijetu s takvim vidom urbanog prijevoza.
Automobili veličine današnje kompaktne klase, dakle duljine oko 4,5 metra imat će dva mjesta, jer je to daleko najčešće korištena konfiguracija i u običnim automobilima – rijetko se ili nikad u jednom automobilu vozi više od dvoje ljudi, bit će k tome i najsigurnije prijevozno sredstvo na četiri kotača.
Iako nitko ne tvrdi da su robotaksiji bezgrešni, kad govorimo o situaciji s klasičnim vozačima situacija je ipak mnogo, mnogo gora.
Osnovni su to naglasci koje su na istinski grandioznoj konferenciji održanoj u Kerestincu, na mjestu gdje je u visokoj fazi izgradnje Kampus Rimac Grupe, istaknuli Mate Rimac, Adriano Mudri i Marko Pejković, suosnivači Projecta 3 Mobility kojeg su ovih dana preimenovali u Verne, po Julesu Verneu, jednom od najintrigantnijih i najinovativnijih SF književnika ikad.
S obzirom na važnost projekta, kao i na činjenicu da je Vlada sa 180 milijuna eura, od čega je 83 milijuna već isplaćeno, pomogla projekt Verne, prisutnima se obratio i premijer Andrej Plenković s kojim je u Kerestincu bio i Oleg Butković, potpredsjednik Vlade te ministar mora, prometa i infrastrukture.
– Projekt samovozećih taksija višestruko je koristan za Hrvatsku jer uz činjenicu da je maksimalno ekološki, on Zagreb i Hrvatsku postavlja i na lidersku poziciju s koje će se ostalim gradovima u svijetu nuditi gotovi projekt iznimno efikasne i ekološke urbane mobilnosti, naglasio je Plenković s kojim s u cijelosti složio i gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević koji je dodatno istaknuo važnost početka proizvodnje automobila kao jako poticajnu za čitav niz drugih djelatnosti.
Osim Zagreba inicijalno je u projekt ušlo 11 gradova
Kao je istaknuo Marko Pejković, početna proizvodnja potpuno električnih robotaksija startat će s nekoliko stotina komada da bi se, ovisno o tempu širenja i na druge gradove svijeta podizala na razinu od nekoliko tisuća godišnje.
Osim Zagreba inicijalno je u projekt ušlo 11 gradova, od Engleske i Njemačke do Saudijske Arabije iz kojih su također predstavnici bili u Rimac kampusu Kerestinec, s još 30 su pregovori u visokoj fazi, dok je ciljna skupina za današnje proizvodne kapacitete projekta Verne 100 gradova.
Skupu je nazočio i glumac Goran Višnjić koji ima glavnu ulogu u promo videu projekta Verne, te brojni drugi predstavnici političkog i društvenog života Hrvatske, ali i iz niza drugih država svijeta s kojima Rimac Grupa ima već ostvaren neki vid suradnje.
Kvar na prototipu
Iako je bilo predviđeno da na pozornicu na kojoj su se redali govornici izađe prototip robo taksija, on je otkazao poslušnost. Greška je bila na kočionom sistemu što je za automobile u ovoj fazi ispitivanja uobičajena stvar.
Robo taksi će koristiti bateriju zapremine 60 kWh što je, prema konkretnim testiranjima, dovoljno za 14 sati vožnje u gradskim uvjetima.
Iako je tehnološki riječ o iznimno brzom automobilu, kretat se može isključivo prema prometnim znacima, odnosno dozvoljenim brzinama. Robo taksiji će imati i svoje posebne “sabirne točke” u kojima će se čistiti, puniti, i čuvati kad budu izvan pogona. Prva takva točka se počela graditi u Buzinu.
“Nisam očekivao da ću biti u potpunom mraku, ali ovo je dio inovacije. Počašćen sam što sam ovdje na predstavljanju. Drago mi je što se okupili ovaj veliki broj ljudi. Drago mi je da smo značajno podržali ovaj projekt, jer vjerujem da je ovo dio rješenja”, naveo je premijer.
“Smatram da je jako dobro da ćemo ovako mi, u regulatornom dijelu, biti među pionirima. Stvorit ćemo pretpostavke da ovaj koncept može zaživjeti. Riječ je o projektu u kojem potpuno autonomna vozila mogu izvršavati sve funkcije vožnje u javnom prijevozu. Mi ćemo danas svjedočiti prvoj fazi ovog projekta”, ustvrdio je.
Hrvatska kompanija predvodi globalne trendove”, rekao je Plenković, kako javlja televizija N1.
Mate Rimac je rekao da je nevjerojatno što su postigli u zadnjih 15 godina. “Bilo je nezamislivo da ćemo mi u Hrvatskoj prvi proizvesti najjači električni automobil i da će se u Hrvatskoj proizvoditi najjači hiper-automobili.
Privukli smo preko milijardu eura investicija i stvorili 2000 radnih mjesta. Napravili smo puno i daleko došli. Nismo savršeni, bilo je grešaka. No ovo je naš najveći korak”, rekao je Rimac, kako javlja televizija N1.