Foto S. Drechsler
Zbog hladne zime u Kini, Južnoj Koreji i Japanu, nastoje osigurati dovoljne količine plina, čime je i cijena dosegnula vrlo visoke razine. U takvoj situaciji, brokeri odlučuju terete slati na tržišta gdje teret postiže visoku cijenu, kaže Donatan Balog, zapovjednik na LNG tankerima i pomorski stručnjak
povezane vijesti
RIJEKA – Preusmjeravanje brodova s tekućim prirodnim plinom (LNG) nije nimalo neuobičajena praksa na svjetskom brodarskom tržištu prijevoza LNG-a, potvrdili su iskusni zapovjednici LNG tankera s kojima smo razgovarali u povodu nedolaska triju od četiri najavljena broda s teretom plina na LNG terminal na otoku Krku.
Podsjećamo, od četiri broda koja su do sad trebala dovesti ukapljeni pririodni plin na terminal u Omišlju, stigao je samo jedan, »Tristar Ruby«, 1. siječnja ove godine, kada je i započeo komercijalni rad terminala, s teretom plina za mađarsko tržište. Preostala tri broda, jedan s teretom plina za HEP i dva za Mađare, preusmjereni su na azijska tržišta, zbog velike potražnje i visoke cijene plina u zemljama poput Japana, Kine i Južne Koreje.
Donatan Balog, zapovjednik na LNG tankerima i cijenjeni pomorski stručnjak, autor brojnih predavanja na Pomorskom fakultetu, ističe kako u prvom redu brokeri koji trguju plinom određuju gdje će brod s teretom u konačnici otići, s obzirom na cijenu plina na pojedinim tržištima. Pritom cijene, objašnjava, mogu toliko porasti da se prodavatelju plina isplati čak i platiti penale naručitelju kojemu je plin bio prvobitno namijenjen, a prodati ga na spot tržištu u zemlji gdje je visoka potražnja i cijena plina.
Velika potražnja
– Ukapljeni prirodni plin ispočetka se prevozio na temelju dugogodišnjih ugovora između prodavatelja i kupca, međutim, prije desetak-petnaest godina razvilo se i takozvano spot-market tržište, gdje su brokeri shvatili da je i LNG roba na tržištu. Na spot-marketu cijene su obično više nego pri isporuci plina u dugogodišnjim ugovorima, tako da su se pojavili i brodovi za spot-market, dok su prije toga brodovi bili namjenski građeni za prijevoz na određenoj liniji, objašnjava Balog.
Situacija na tržištu je trenutno, dodaje, takva da se za prijevoz plina u zemlje Dalekog istoka traži brod više, pri čemu su cijene plina, ali i vozarina brodara, dosegle rekordne vrlo visoke razine, zbog čega se brokeri, a time i brodari, radije odlučuju isporučivati plin na ta tržišta, čak i u slučaju da moraju plaćati penale naručiteljima u drugim zemljama s kojima su prethodno sklopili ugovore o isporuci.
Plinacro: Korisnici plaćaju rezervirani kapacitetOdgovarajući na pitanje o mogućim financijskim posljedicama uslijed nedolaska brodova s plinom, iz Plinacroa ističu kako se usluga transporta plina ugovara kroz zakup kapaciteta na pojedinom ulazu u transportni sustav i izlazu iz transportnog sustava, što uključuje i ulaz iz LNG terminala, pri čemu korisnik ugovara kapacitet u iznosu koji mu je potreban i za razdoblje koje mu je potrebno. – Napominjemo kako je ugovoreni kapacitet rezerviran za korisnika te ga je korisnik dužan platiti bez obzira u kojem ga iznosu koristi. Sukladno Metodologiji utvrđivanja iznosa tarifnih stavki za transport plina i Odluci Hrvatske energetske regulatorne agencije, tarifna stavka za ugovoreni stalni kapacitet na godišnjoj razini iznosi 2,1663 po kilovatsatu na dan. Vezano uz pitanje o eventualnom Plinacrovom gubitku planiranih prihoda vezanih uz nedolazak triju brodova s ukapljenim prirodnim plinom, obavještavamo vas kako korisnici plaćaju rezervirani kapacitet čija naknada ne ovisi o količini plina preuzetih s LNG tankera, stoga nedolazak brodova nije mogao negativno utjecati na planirani prihod, stoji u odgovoru Plinacroa. |
– Nisam upoznat s ugovorima koje su zakupci kapaciteta na LNG terminalu na Krku sklopili s dobavljačima pa o tome ne mogu govoriti, ali trenutno je velika potražnja za plinom, zbog hladne zime u Kini, Južnoj Koreji i Japanu, gdje nastoje osigurati dovoljne količine, čime je i cijena plina i brodskih vozarina dosegnula vrlo visoke razine. U takvoj situaciji, brokeri odlučuju teret slati na tržišta gdje on postiže visoku cijenu. Treba znati i da je broj brodova za prijevoz LNG-a ograničen. Događalo se to i meni, kada smo, u sličnim situacijama, brod s određene linije preusmjerili na drugo odredište. Najčešće su to bile upravo mnogoljudne azijske zemlje poput Kine, Indije, Pakistana, Japana, pa čak i Bangladeša, kaže Balog, ističući kako je cijeli ovaj proces svojevrsna »demokratizacija« trgovine LNG-jem koja je nekad bila isključivo stvar dugoročnih ugovora između izvoznika i uvoznika ukapljenog prirodnog plina.
U zadnji čas
Kapetan Darian Turk, svojevremeno najmlađi zapovjednik LNG tankera na svijetu, od prije dvije godine lučki pilot u Rijeci, kaže kako se osobno nije susreo sa zahtjevima za preusmjeravanje broda na već započetom putovanju, ali je ponekad o luci odredišta bio obaviješten »u zadnji čas« prije isplovljavanja.
– Sve je to stvar tržišta. Meni se nije dogodilo da moram na pola puta mijenjati rutu i otploviti u neku sasvim drugu luku, ali znam da su mnogi kolege imali takve situacije. No događalo nam se da smo odlazili na ukrcaj, a da bi nam tek dva-tri dana prije polaska iz kompanije javili kamo prevozimo plin. Isto tako, dogodilo nam se da smo započeli ukrcaj pa ga morali prekinuti, kako bi se nakrcao brod za Japan koji je imao prioritet zbog velike potražnje i visokih cijena na tamošnjem tržištu. Onda smo mi završili ukrcaj nakon što je taj brod isplovio, kaže Turk, dodajući kako sadašnjoj situaciji s visokim cijenama pridonosi i manjak brodova za prijevoz LNG-a u svijetu. Cijene LNG-a na tržištu unatoč tome bi, dodaje, u idućim godinama trebale padati jer je već krenula gradnja brodova nove generacije, s puno manjom potrošnjom goriva, čime će se povećati broj brodova, a smanjiti ukupna cijena transporta plina na svjetskom tržištu.
HEP: Osigurana isporuka zamjenskog plinaKomentirajući činjenicu da su ostali bez ugovorene količine plina koja je trebala biti isporučena preko LNG terminala, iz HEP-a odgovaraju kako je HEP Trgovina, koja u ime i za račun HEP-a d.d. provodi postupke pregovora i nabave energenata, ugovorila brod koji je trebao stići na lokaciju LNG Terminala u razdoblju od 26. do 30. siječnja 2021., u skladu s ugovorom s dobavljačem, ali je isporuka otkazana iz tehničkih razloga. – Od strane dobavljača obaviješteni smo kako zbog tehničkih razloga brod nije u mogućnosti stići na lokaciju u predviđenom terminu. HEP je stoga u maniri dobrog gospodara s dobavljačem dogovorio isporuku zamjenskog plina unutar granica RH pod istim komercijalnim uvjetima koje je imao i prilikom ugovaranja broda. Cijena ukapljenog prirodnog plina formira se prema cijeni odgovarajućih terminskih proizvoda na najlikvidnijoj europskoj burzi TTF u Nizozemskoj. S obzirom da je osigurana isporuka zamjenskog plina prema istim komercijalnim uvjetima, HEP Trgovina nije pretrpjela štetu. Idući tanker s UPP teretom HEP Trgovina je ugovorila za početak ožujka, stoji u odgovoru iz HEP-a. |
Još jedan zapovjednik LNG tankera koji nije htio imenom i prezimenom izlaziti u javnost, potvrdio je za Novi list kako mu se događalo da nakon isplovljavanja, po nalogu kompanije, brod s teretom preusmjeri na drugo odredište.
– Znalo se događati da krenemo preko Pacifika pa nas doslovce na pola oceana preusmjere na drugo odredište. Često pritom nismo ni unosili podatke o promjeni, kako bi se to držalo u tajnosti pred konkurencijom čim je duže bilo moguće, rekao je zapovjednik.
Iz tvrtke LNG Hrvatska su već odgovorili kako nedolazak brodova s teretom plina neće utjecati na njihove financijske rezultate, jer sa zakupcima kapaciteta imaju ugovore po sistemu »puno za prazno«, gdje zakupci plaćaju zakup, bez obzira transportira li se plin preko terminala ili ne.