Zagrebačka obale

Pogledajte nove goleme riječke dizalice izbliza. Rijeka Gateway ulaže 380 milijuna eura

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

S pouzdanošću možemo reći da razvoj terminala ide prema planu, kako bi on postao stvarnost u 2025. godini, ističe Peter Corfitsen



Dolazak obalnih dizalica je za nas značajna prekretnica u ukupnom projektu izgradnje terminala i cijeli tim je ponosan na dosadašnji tempo razvoja projekta koji je vrlo kompleksan, zbog svih nužnih radova ali i zbog tehnologije koja je na ovom terminalu zaista na najvišoj razini, rekao je Peter Corfitsen, predsjednik uprave Rijeka Gateway (RGW) kontejnerskog terminala, prilikom današnjeg službenog predstavljanja dviju novih velikih dizalica za prekrcaj kontejnera između broda i operativne obale(STS), koje su prije tri dana na terminal stigle iz Kine.



Stižu još dvije dizalice


Riječ je dizalicama najsuvremenije, superpostpanamax generacije, koje mogu opsluživati najveće kontejnerske brodove, kapaciteta prijevoza do 24 tisuće kontejnerskih jedinica(TEU), a još dvije takve u Rijeku stižu do kraja prvog kvartala iduće godine.


Foto galerija: Obilazak novih golemih riječkih dizalica Foto: Vedran Karuza




– S pouzdanošću možemo reći da razvoj terminala ide prema planu, kako bi on postao stvarnost u 2025. godini. Gradimo jedan od tehnički najnaprednijih, najsofisticiranijih i najodrživijih kontejnerskih terminala u ovom dijelu Europe.


Rijeka Gateway bit će prvi terminal u regiji s visokim stupnjem automatizacije i daljinskim upravljanjem terminalskom opremom.


Ukupno ćemo u izgradnju i razvoj terminala uložiti 380 milijuna eura, dvjesto milijuna u prvoj fazi i dodatnih 180 milijuna u drugoj fazi, kroz narednih deset godina.



Izgradnja terminala će pozitivno utjecati na cijelu zajednicu, s tristo novih radnih mjesta. Fokus nam je na održivosti operacija, kroz korištenje najnovijih tehnologija i opreme koja će minimalizirati utjecaj terminala na Rijeku i njene građane.


Želimo biti dobar susjed građanima Rijeke i osigurati pozitivan utjecaj koji nadilazi velike gospodarske efekte koje sam projekt donosi rekao je Corfitsen koji je objasnio da će na terminalu biti primijenjen niz novih tehnologija za smanjenje utjecaja na okoliš i stanovništvo, poput “pametnog” upravljanja osvjetljenjem, takozvanog mekanog spuštanja kontejnera i drugih.


Kapacitet preko milijun TEU-a


Terminal će nakon realizacije cijele investicije, prema njegovim riječima, imati ukupan kapacitet od preko milijun kontejnerskih jedinica(TEU) godišnje, čime će Rijeci vratiti status najvažnije kontejnerske luke u ovom dijelu Europe.


Tomislav Rosandić, član uprave RGW-a je istaknuo kako će terminal indirektno zapošljavati znatno veći broj ljudi, uz tristo izravno zaposlenih na terminalu



– Terminal će izravno otvoriti radnih mjesta, a indirektno i mnogo više jer takvi projekti privlače dodatne investicije u transport, proizvodnju, skladištenje i logističke objekte, izvan samog terminala.


Već je sama izgradnja terminala angažirala mnoge lokalne kompanije, a pozitivan doprinos na ekonomiju Rijeke i okolice, ali i na nacionalnu ekonomiju će samo rasti s početkom rada terminala.


Fiskalni doprinos terminala je također značajan, jer u prvoj fazi će doprinijeti fiskalnim prihodima s iznosom od oko sto milijuna eura, a u drugoj s oko dvjesto milijuna, kroz koncesijsku naknadu, carine, poreze i ostala davanja koja su izravni prihod proračuna.


Luke diljem Europe značajno doprinose nacionalnom gospodarstvu, a tu su nam najbolji primjeri luka u Hamburgu koja svojom aktivnošću doprinosi oko četiri posto njemačkog BDP-a, a luka u Rotterdamu čak oko 13 posto nizozemskog.



Ovaj terminal će vratiti Rijeku na globalnu kartu važnih luka, a Hrvatsku na kartu važnih logističkih središta za istočnu i srednju Europu, rekao je Rosandić.


Prilikom predstavljanja je istaknuto kako će sve dizalice na Rijeka Gateway terminalu bit će potpuno električne, a osigurano je napajanje isključivo iz održivih izvora električne energije.


Kako bi se utjecaj na okoliš i buka sveli na minimum, brodovi na terminalu će prilikom utovara i istovara gasiti brodske motore jer će se napajati električnom energijom s terminala.


Najvažniji ugovor


Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka je kazao da je Rijeka Gateway najvažniji ugovor sklopljen u riječkoj luci, ne samo za grad, nego i regiju i državu.



– U međuvremenu je završen i multimodalni željeznički terminal, pristupna cesta D 403 i druga infrastruktura. Ukupna investicija u novi kontejnerski terminal iznosi blizu 600 milijuna eura, to treba stalno isticati.


Investicija lučke uprave u izgradnju 400 metara obale sa zaobaljem iznosila je 106,7 milijuna eura, a završena je u svibnju 2019. godine.


Lučka uprava i HŽ infrastruktura uložili su 31,6 milijuna eura u novi intermodalni terminal, završen u rujnu 2022. godine. Sedamdeset milijuna eura Hrvatske ceste su uložile u cestu D 403, puštenu u promet u listopadu prošle godine.


Još 4,5 milijuna Lučka uprava je investirala u internu spojnu cestu na lučkom području. Ukupna investicija RGW-a u prvoj i drugoj fazi iznosit će 380 milijuna eura pa dolazimo do ukupnog iznosa od preko 582 milijuna eura.


Ako tu dodamo i 15 milijuna vrijedan projekt opskrbe brodova električnom energijom s kopna, a odnosi se i na Rijeka Gateway i na Jadranska vrata(AGCT) terminal na Brajdici, dolazimo do iznosa od 600 milijuna eura, rekao je Vukorepa.


Imenovane po istaknutim ženama


Novopridošle STS dizalice će, zajedno s dvije koje se još očekuju u prvoj fazi izgradnje terminala, biti imenovane po istaknutim ženama koje su ostavile trag u povijesti i sadašnjosti Grada Rijeke, a još nisu dobile javno priznanje na način da neke gradske ulice ili trgovi ponesu njihovo ime.



 


U javnom izboru imena novih dizalica sudjelovalo je gotovo 8 tisuća građana.


Nakon imenovanja dizalica i prostor terminala će simbolično ponijeti naziv Trga snažnih žena Grada Rijeke, kako bi i na taj način pokazali snažnu predanost lokalnoj sredini i prostor terminala simbolično definirali kao dio urbane cjeline Grada Rijeke.