Dionice NIS-a

Pitali smo JANAF o mogućnosti stjecanja vlasništva u Naftnoj industriji Srbije. Oglasili se i Mađari

Marinko Glavan

Foto Goran Kovačić PIXSELL

Foto Goran Kovačić PIXSELL



Nakon što je ministar gospodarstva Ante Šušnjar nakon sjednice Vlade još jednom najavio mogućnost da Jadranski naftovod (JANAF) stekne vlasnički udio u Naftnoj industriji Srbije (NIS) koja je pod prijetnjom američkih sankcija zbog toga što više od 55 posto dionica u toj tvrtki zajedno drže ruski Gazprom Neft i Gazprom, Ministarstvu gospodarstva i JANAF-u uputili smo upite o mogućem stjecanju vlasništva nad dionicama NIS-a.


Bez odgovora


NIS većinu sirove nafte uvozi preko Jadranskog naftovoda, a dobio je izuzeće po pitanju suradnje s JANAF-om, koje istječe s krajem ovog mjeseca. Ako NIS ne dobije novo izuzeće ili se u skorije vrijeme ne promijeni vlasnička struktura u najvećoj srbijanskoj naftnoj kompaniji, i NIS i JANAF mogli bi se naći u ozbiljnim problemima. NIS i cijela Srbija jer je riječ o glavnom opskrbljivaču naftnim derivatima u toj zemlji, a JANAF jer transport nafte prema Srbiji, odnosno NIS-u čini oko trećinu godišnjih prihoda naftovoda.


Zanimalo nas je postoje li konkretni planovi uprave JANAF-a za stjecanje vlasničkog udjela u NIS-u, kao i o kolikom bi vlasničkom udjelu bila riječ s obzirom na to da je ministar Šušnjar naglasio kako JANAF nema namjeru postati dominantni partner u srbijanskoj naftnoj kompaniji. Pitali smo i je li JANAF već o tome pregovarao s vladom Srbije i sadašnjim vlasnicima NIS-a, kao i na koji bi način JANAF financirao kupovinu vlasničkog udjela u NIS-u.




Iz Ministarstva gospodarstva tijekom jučerašnjeg dana nismo dobili odgovor, a iz JANAF-a su kratko poručili kako »JANAF d.d. kotira na Zagrebačkoj burzi te sukladno tome sve potencijalno cjenovno osjetljive informacije i druge informacije vezane uz poslovanje objavljuje isključivo temeljem odredbi Zakona o tržištu kapitala i regulatora tržišta kapitala«. Iz upućenih krugova saznajemo kako ideja o JANAF-ovom stjecanju vlasništva u NIS-u nije nelogična, ali bi glavna zapreka na tom putu mogao biti tromost hrvatske tvrtke i vlade, pri čemu stručnjaci procjenjuju da bi do eventualnog stjecanja vlasništva JANAF-a u NIS-u moglo proteći i više od godine dana, i to pod uvjetom da srbijanska vlada, iako drži tek manjinski udio u NIS-u, pristane na takav aranžman, jednako kao i dvije tvrtke u vlasništvu ruske države koje zajedno imaju više od 55 posto vlasničkog udjela u NIS-u.


Udvostručiti zalihe


U stručnim se krugovima sve češće, u zadnje vrijeme, spominje druga mogućnost – da barem dio ruskih udjela u vlasništvu NIS-a preuzme mađarski MOL, koji već niz godina pojačava svoje prisustvo na tržištu naftnih derivata u Srbiji. Stoga smo i MOL grupu upitali planiraju li stjecanje vlasništva u NIS-u.


– Srbija nam je važna i uvijek može računati na MOL Grupu. S obzirom na to da bi sankcije utjecale na sigurnost opskrbe i cijene energenata cijele regije, a ne samo Srbije, sada nam je prioritet pomoći u ublažavanju potencijalne krize. Spremni smo udvostručiti količinu zaliha koje MOL Srbija uvozi iz EU-a za lokalno tržište, ali još uvijek postoje ozbiljne logističke prepreke za učinkovit transport i distribuciju goriva. Trenutna situacija zahtijeva aktivno uključivanje i potporu srbijanskih donositelja odluka: tržišni igrači trebaju pristup domaćim skladišnim kapacitetima, prioritetnu distribuciju u željezničkom sustavu, kao i operativno korištenje već dovršenih željezničkih točaka za istovar, te prihvat svih brodova pod međunarodnom zastavom u sve skladišne ​​kapacitete. Bez ovih radnji Srbija bi se mogla suočiti s ozbiljnim rizicima za sigurnost opskrbe, odgovoreno nam je iz MOL-a.


Veliki financijski gubitak


Koliki će biti gubici i NIS-a i JANAF-a, stupe li sankcije prema srbijanskoj tvrtki na snagu, možda najbolje govori podatak da se Jadranskim naftovodom godišnje transpotira između dva i tri milijuna tona nafte za rafineriju NIS-a u Pančevu, od čega JANAF ostvaruje oko 40 milijuna eura, odnosno oko trećine ukupnog godišnjeg prihoda. JANAF je, podsjećamo, s NIS-om lani sklopio ugovor o transportu deset milijuna tona nafte (uz ugovoreno odstupanje od plus ili minus deset posto), do kraja iduće godine. Prema informacijama iz Srbije, NIS ima zalihe za proizvodnju naftnih derivata u idućih tri-četiri mjeseca. Što će biti nakon toga, ovisi o mogućim promjenama vlasništva ili o eventualnom ukidanju američkih sankcija.