Kad su Francuzi usred krize 2009. godine, snizili PDV restoranima s 19,6 na 5,5 posto, otvoreno je 52 tisuće radnih mjesta u tom sektoru
RIJEKA Nekonkurentan hrvatski turistički sektor ove će se godine, umjesto rasterećen poreza, s konkurencijom morati boriti još opterećeniji PDV-om od 25 posto. Stopa od 10 posto ostaje na smještaj, dok se ostale usluge, među kojima ugostiteljske, moraju suočiti s 2 posto višim PDV-om, barem do 1. siječnja 2013.. Naime, prema najavama novog ministra turizma Veljka Ostojića, kompletan je turistički sektor računao da će se PDV smanjiti na 8 ili 10 posto što bi utjecalo na smanjenje cijena u ugostiteljskim objektima i sektoru dalo »zraka« za hvatanje u koštac s konkurencijom. Igor Štanger, predsjednik Ceha ugostitelja Obrtničke komore Primorsko-goranske županije kazao je kako su ugostitelji već računali s ovim poreznim rasterećenjem koji bi svima dao vjetar u leđa.
Dugoročna mjera
– Ugostitelji su takvim najavama dobili motivaciju. PDV nam je veliko opterećenje i nadali smo se da će se u sadašnjim uvjetima to smanjiti, pa od toga ništa: bit će teško preživjeti godinu, kazao je Štanger, čije mišljenje dijele mnogi ugoostitelji, ali i hotelijeri, razočarani odgađanjem uvođenja nižeg PDV-a. Tim više što se posljednje vrijeme mnogi ugostiteljski objekti, poput Valsabbiona ili riječkog Municipiuma, zbog nemogućnosti nošenja s teretom krize zatvaraju.
Činjenicu da se snižena stopa PDV-a u turizmu neće primijeniti do 1. siječnja iduće godine ministar Ostojić komentirao je riječima kako se radi o strateškoj mjeri te kako ga veseli da se ipak uspjelo postići smanjenje PDV-a za turizam.
– Riječ je o dugoročnoj mjeri kojom se turizmu priznaje strateška važnost za razvoj Hrvatske te sam siguran da će ovo smanjenje biti dodatan poticaj za daljnji razvoj turizma i njegovu investicijsku atraktivnost. Turistički će djelatnici moći dugoročno planirati te se još kvalitetnije pripremiti za turističku 2013., smatra ministar turizma. Neslužbeno se doznaje kako bi se trebalo sačekati uspostavu poreznih blagajni krajem godine.
Konkurencija ne spava
Inače, iz Ministarstva turizma su ukazali koje su prednosti snižavanja PDV-a u turizmu. Naime, dobar primjer kako snižavanje PDV-a može utjecati na povećanje prihoda i podizanje konkurentnosti su pokazali Francuzi koji su usred krize, 2009. godine, snizili PDV restoranima s 19,6 na 5,5 posto.
Pritom su se ugostitelji sporazumom obvezali da će smanjiti cijene, angažirati i educirati suradnike, poboljšati uvjete radnicima te obnoviti objekte, uz povećanje standarda higijene i usluge. Kao rezultat, dvije godine kasnije su pale cijene za 2,5 posto, u ugostiteljstvu je otvoreno 52 tisuće novih radnih mjesta, prava radnika su povećana, dok je stopa stečajeva u sektoru bila smanjena za 17 posto. U konačnici, snižavanje PDV-a restoranima u Francuskoj proračun je koštalo oko 2,5 milijarde eura, a proračunu je donijelo duplo više, odnosno 4,7 milijarde eura.
Slično kao u Francuskoj dogodilose i u Njemačkoj gdje je sniženje stope sa 19 posto na 7 posto u kratkom roku rezultiralo znatnim povećanjem investicija u sektor pa je kratkoročno investirano 682,5 milijuna eura te je otvoreno dodatnih 5.495 radnih mjesta. Hrvatski turistički sektor, do takvog scenarija morat će još preživjeti turističku 2012. za koju mnogi kažu kako će, uz krizu u Europi i sve veća opterećenja, te rast ulaznih troškova hrane i pića, biti teža u odnosu na 2011.