Anketa

Ovo je najunosniji turistički biznis. Ljeti najbolje prolaze vlasnici i koncesionari parkirališta

Marina Kirigin

Interes za smještaj u apartmanima u Rijeci ove je sezone izuzetno velik / Foto GORAN KOVAČIĆ/PIXSELL

Interes za smještaj u apartmanima u Rijeci ove je sezone izuzetno velik / Foto GORAN KOVAČIĆ/PIXSELL

Svi koji dolaze u grad moraju parkirati, i mislim da su najbolje profitirali oni koji se bave parkiranjem, smatra predsjednik UPA-a HGK Boris Žgomba. S njim se slaže i predsjednica Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Rijeke Anđelina Macan, iako ona ističe i veliku zaradu privatnih iznajmljivača



OPATIJA – Najbolje su prošli ugostitelji, restorani su puni! Ma kakvi, taksi služba radi k’o luda! Varate se, privatni iznajmljivači imaju najmanja davanja i najveće prihode. Gosti traže samo izlete i to one za najrazvikanija mjesta, posao cvate turističkim agencijama. Da nije došao novi zakon o kacigama, najviše bi slavili iznajmljivači e-romobila – to su samo neka od mišljenja ljudi o najunosnijim ovoljetnim turističkim biznisima u velikim gradovima, koji ne žive isključivo od turizma.


S obzirom na to da ne postoje analize o tome tko je najbolje poslovao ovog ljeta, u primjerice Zagrebu, Rijeci ili Splitu, i ne postoji proglašenje najuspješnije djelatnosti ili poslovnog subjekta, za mišljenje o najunosnijim turističkim biznisima govorili su turistički djelatnici koji dobro prate kretanja na turističkom tržištu, kao i ponudu i potražnju.


Turističke agencije pune posla

 




Martina Nimac Kalcina, donedavno predsjednica Zajednice obiteljskog turizma pri HGK-u, smatra da su u velikim gradovima u turističkom sektoru najviše profitirale agencije.


– Teško je reći tko je najviše profitirao, ali činjenica je da su ljudi u velikim gradovima najzainteresiraniji za jednodnevne izlete. Najtraženiji su izleti u nacionalne parkove, ali i na neke druge atraktivne prirodne lokacije. Vjerojatno su zbog ove potražnje za izletima profitirale agencije, ali naravno i nacionalni parkovi i parkovi prirode. Koliko je teško pronaći mjesto za odlazak na izlet, govori i podatak jednog mog kolege, turističkog djelatnika, koji je rekao da trenutačno nemaju više nijedan slobodan autobus ni vodiča za organizaciju izleta. Rasprodano je sve. Za goste iz Splita tražila sam izlet, posjet Modroj špilji. Do 18. kolovoza nema slobodnog mjesta. Koliko god ima agencija, koliko god je brodova – što dovodi u pitanje i održivost te lokacije – sve je bukirano idućih desetak dana. Večeri u velikim gradovima provode se i u restoranima i noćnim klubovima, pa je sigurno i ugostiteljstvo profitiralo. Pitanje je samo kakve goste želimo. Stigli su nam mladi gosti koji jedu u restoranima srednje klase, fast food restoranima. Smatram da bi se kroz strateške dokumente lokalnih samouprava i turističkih zajednica tijekom vremena trebali usmjeriti prema drugim gostima – rekla je Nimac Kalcina.

Odmah jasno


– Prvo što mi je palo na pamet je parkiranje. Svi koji dolaze u grad moraju parkirati – tako da su najbolje poslovali koncesionari tih površina ili oni koji u vlasništvu imaju privatna parkirališta. Mislim da oni koji se bave tom djelatnošću, sigurno imaju jednu dobru turističku godinu. Izvan toga teško je izdvojiti jesu li bolje radili ugostitelji ili privatni iznajmljivači. Tako da bih ostao na tome da su najviše profitirali oni koji su se bavili parkiranjem – rekao je Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija Hrvatske gospodarske komore.


Prema mišljenju Anđeline Macan, predsjednice Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Obrtničke komore Rijeka, poslovni “šampioni” u velikim gradovima su privatni iznajmljivači.


Iznajmljivači apartmana


– Mislim da je najunosniji biznis u gradovima iznajmljivanje stanova, apartmana i kuća. Dnevni najam apartmana drži visoku cijenu, a naknade koje se plaćaju u odnosu na te iznose nisu prevelike. Osim toga, ove sezone vlada i veći interes za takvu vrstu smještaja. Gosti su nešto slabiji potrošači – pala je potrošnja u kafićima i restoranima, a pojačana je potrošnja u trgovinama. To znači da turisti itekako koriste apartmane, da se u njima puno zadržavaju, da u njima spremaju obroke. Mislim da su neke druge turističke i ugostiteljske djelatnosti više opterećene davanjima. Recimo, vlasnik ugostiteljskog objekta ima trostruki trošak struje, plaća razne namete, dok privatni iznajmljivači nemaju takvih dodatnih opterećenja. Interes za smještaj u apartmanima u Rijeci ove je sezone izuzetno velik, u ovom razdoblju teško je naći slobodan kapacitet, a ljudi su počeli i svoje vlastite stanove iznajmljivati, čak i “na crno”. Naravno, valja znati da su brojni privatni iznajmljivači puno uložili prije nego što su nekretninu stavili na tržište, ali mislim da im se to ulaganje u samo dvije-tri godine vrati. Uz iznajmljivače, najveći profiteri ovog ljeta su i oni koji drže parkirališta, rekla je Macan.