Snimio Mateo LEVAK
Kredit će se »3. maju« isplaćivati u četiri faze vezane uz dovršetak broda. Uprava će jamčiti završetak poslova za kanadskog brodara, a do siječnja sljedeće godine mora se uvesti i krizno upravljanje riječkim brodogradilištem
povezane vijesti
Vlada je jučer donijela odluku kojom je izašla ususret zahtjevu »3. maja« za dodatno kreditno zaduženje nužno da bi se mogla završiti i isporučiti novogradnja 527, u naravi 225-metarski samoiskrcavajući bulk-carrier za sjevernoamerička Velika jezera. Riječ je o dodatnih 23.450.000 eura za koje je Vlada dala zeleno svjetlo u vidu izdavanja državnih jamstava u stopostotnom iznosu. Međutim, ono što se u izlaganju resornog ministra gospodarstva Davora Filipovića na samoj sjednici Vlade nije moglo čuti, a integralni je dio Vladine odluke, čitav je niz uvjeta koje uprava »3. maja« i njegov direktor Edi Kučan prethodno mora ispuniti da bi u Ministarstvu financija potpisali i izdali državna jamstva. Valja podsjetiti da je za završetak novogradnje 527 prije godinu dana riječkom brodogradilištu odobren kredit u iznosu od oko 45 milijuna eura ili preciznije 23,5 milijuna eura i 31,5 milijuna kanadskih dolara.
Zaštita proračuna
Osim što se od uprave brodogradilišta sada traži da u roku od 15 dana dostavi izjavu u kojoj se potvrđuje na koji način planira vratiti državno jamstvo iz jučerašnje odluke, a neminovna posljedica novog kredita bit će i mjere kriznog upravljanja koje se u »3. maju«, navodi se u Vladinoj odluci, moraju uvesti najkasnije do konca siječnja iduće godine. Također, od uprave »3. maja« traži se da potpiše izjavu kojom potvrđuje da će novogradnja 527 biti završena do ugovorenog raskidnog roka, koji je parafiran s kupcem, kanadskim brodarom Algoma. Drugim riječima, da se garantira da će brod biti završen do sredine lipnja iduće godine. Nudi se i opcijska mogućnost po ovom pitanju, a to je da uprava »3. maja« stupi u pregovore s Kanađanima oko potpisivanja aneksa postojećeg ugovora »s ciljem reguliranja otvorenih pitanja vezanih uz kupoprodajnu cijenu u slučaju zakašnjenja prilikom isporuke broda, pregovora oko povećanja prodajne cijene zbog povećanja proizvodnih troškova uslijed posljedice inflatornih učinaka«, kako se to navodi u tekstu odluke. Definira se i da taj dodatak ugovoru s Algomom, kao opcija, mora biti potpisan do 31. prosinca ove godine. Kao i u svim dosadašnjim slučajevima izdanih državnih jamstava i odobrenih kredita »3. maju«, i kod ove linije od 23,45 milijuna eura predviđeno je da plaćanja dobavljačima i kooperantima idu direktno na njihove poslovne račune, uz prethodnu suglasnost kontrolnog tijela, Hrvatske brodogradnje – Jadranbrod.
Kučan: Još jedan iskaz povjerenjaDirektor »3. maja« Edi Kučan jučer je kratko poručio da će uprava brodogradilišta, kojem je na čelu, učiniti sve da kako bi se ispunili traženi uvjeti i kreditna sredstva u što je moguće kraćem roku postala operabilna i dostupna. Zamolio je radnike, ali i sve kooperante i dobavljače za još mrvicu strpljenja, ali i snagu kako bi se u potpunosti »bacili« i fokusirali na završetak novogradnje 527 koja, podsjetimo, na navozu čeka isporuku glavnog brodskog motora koji bi najkasnije u prosincu ove godine trebao iz Kine stići u brodogradilište. Vladinu odluku ocijenio je još jednim iskazom povjerenja u »3. maj« i ozbiljnosti namjere da se, nakon urušavanja Uljanik grupe, kroz završetak zatečenih novogradnji smanji šteta za državni proračun uslijed svih protestiranih jamstava uz, istovremeno, osiguranje uvjeta za nastavak brodograđevne djelatnosti u Rijeci. |
Novost je, međutim, da je Vlada definirala da će se ovaj kredit isplaćivati fazno, »u cilju zaštite sredstava državnog proračuna«. Četiri su faze, a svaka će se isplaćivati nakon što Hrvatska brodogradnja-Jadranbrod potvrdi da su se ispunile okolnosti.
– Aktiviranje sredstava iz kredita za koji jamči Republika Hrvatska nije moguće koristiti suprotno dinamici, odnosu i iznosu kako je definirano u nastavku, osim u slučaju da se rizik Republike Hrvatske smanji, navodi se u Vladinoj odluci.
Precizni rokovi
Tako bi se do kraja prosinca ove godine iz ove kreditne linije trebalo »spustiti« 12,65 milijuna eura za plaćanje glavnog motora i druge opreme. Potom do sredine veljače, kada je planirano porinuće broda s navoza, dodatnih 3,9 milijuna eura, do 31. svibnja iduće godine novih pet milijuna eura za dokovanje i pokusnu plovidbu te do isporuke samog broda završnih 1,9 milijuna eura iz ove tranše kredita. Jedan od preduvjeta koji je stavljen pred riječko brodogradilište prije nego što ministar Marko Primorac potpiše državna jamstva jest i izmirenje svih dospjelih javnih davanja prema državnom proračunu, uz izjavu i potvrdu uprave društva da se počeo provoditi program restrukturiranja, izrađen u skladu s odredbama Stečajnog zakona, s preciznim rokom izvršenja svih aktivnosti.
Podsjetimo, usvojenim planom restrukturiranja »3. maja« predviđeno je da djelatnost nastavi tvrtka-kćer »3. maj Rijeka 1905«, koja je prije nekoliko mjeseci dokapitalizirana unosom sve operativne imovine. Vrijedi spomenuti da suglasnost na ovo novo kreditno zaduženje mora još dati Nadzorni odbor brodogradilišta dok će se mjere kriznog upravljanja donijeti na izvanrednoj Skupštini »3. maja« za čije bi sazivanje poziv trebao biti objavljen kroz idućih deset dana, stoji u Vladinoj odluci.