Vjera Marić / Foto Vedran Karuza
Nastavak djelatnosti osiguran je kroz "3.maj 1905" koji će voditi Vjera Marić, koja se uspješno dokazala u gradnji i opremanju trupa za Scenicov polarni kruzer "Eclipse II"
povezane vijesti
Nakon Vladine odluke kojom pod svoje preuzima riječko brodogradilište i njegov »clean start«, sada slijedi operativno odrađivanje tog posla. U tjednima koji slijede, a najkasnije do sredine veljače, moraju se parafirati ugovori o državnom preuzimanju stopostotnog vlasničkog udjela u tvrtki-kćeri »3. maj 1905«, kao i onaj o prijenosu koncesije sa starog na novo društvo.
Za tjedan ili dva kreće se i s prebacivanjem prvog dijela radnika u novi »3.maj«, za pretpostaviti je da će se najprije početi s »trupašima« s obzirom na to da bi početkom veljače trebao stići prvi kontingent crne metalurgije za gradnju novog Scenicovog polarnog kruzera, u čije se rezanje i obradu planira odmah krenuti kako bi se ispoštovali ugovorni rokovi i, naravno, osigurao prvi priljev novca.
Problemi s “Endeavourom”
Matičnom društvu preostalo je još odraditi pokusnu plovidbu i finalizirati detalje kako bi »Algoma Endeavour«, samoiskrcavajući brod za rasuti teret za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima, bio spreman za isporuku Kanađanima sredinom veljače.
Na ovoj su novogradnji trećemajci gotovo polomili zube, debelo su probijeni svi financijski i vremenski gabariti i izvjesno je da će svi odahnuti kada taj brod napokon isplovi iz trećemajskog opremnog bazena.
Premda za jedan dio problema koji su se pojavili s tom novogradnjom riječko brodogradilište nije imalo utjecaj, ipak je »Algoma Endeavour« više nego ijedan drugi brod dosad ukazao na nužnost upravljačke i poslovne transformacije u riječkom brodogradilištu.
Nakon primopredaje, matični »3.maj«, sa svojim dubiozama i negativnim kapitalom većim od 114 milijuna eura, odlazi u stečaj, dok je nastavak djelatnosti osiguran kroz »3.maj 1905« koji će voditi Vjera Marić, koja se uspješno dokazala u gradnji i opremanju trupa za prethodni Scenicov polarni kruzer »Eclipse II«.
Foto Marko Gracin
Matični »3.maj«, uz Algomin brod, završava još jednu novogradnju, uvjetno rečeno u ovom slučaju, s obzirom na to da je riječ o brodu koji se vodi da je u izgradnji još od 2006. godine, kada je porinut u jednom ruskom brodogradilištu.
Nakon pokušaja završetka, najprije u trogirskom, a potom i u splitskom brodogradilištu, početkom prošle godine »Onega Gulf«, u naravi chemical tanker, dotegljen je u »3.maj« na završno opremanje.
U Vladinim odlukama vezanim uz riječko brodogradilište, međutim, taj se brod nigdje ne spominje. Prema dostupnim informacijama, primopredaja »Onega Gulfa« ugovorena je tijekom veljače, odnosno najkasnije u ožujku ove godine, no od samih trećemajaca može se čuti da je malo vjerojatno da će se u idućih mjesec ili dva i taj brod uspjeti završiti, naročito kad su sve karte i prioriteti bačeni na isporuku »Algoma Endeavoura«.
Postoji, doduše, opcija da se taj brod završi u stečajnom postupku matičnog društva, no kako svako kašnjenje povlači za sobom i pitanje penala, nije isključeno da se zadnja dionica na »Onega Gulfu« prebaci na »3.maj 1905«, naravno, pod novim ugovornim kondicijama.
Foto Marko Gracin
Nakon što Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP) preuzme upravljanje državnim udjelom u »3.maju 1905«, riječko i pulsko brodogradilište opet je sudbina spojila pod jednu kapu. Premda su modeli nastavka djelatnosti na pulskim i riječkim navozima vrlo slični, velike su i razlike.
U riječkom slučaju, nema praznog hoda – kako se matično društvo gasi, tako novi »3.maj« poslovno oživljava, ni dana se ne gubi na kontinuitetu. Doduše, najveća prednost za riječko brodogradilište poslovno je partnerstvo sa Scenic grupom, čija je tvrtka MKM Yachts, podsjetimo, prije četiri godine ušla kao potkoncesionar u riječko brodogradilište.
Za razliku od većine onih koji su se dosad vrzmali oko naših brodogradilišta, nesporna je činjenica da je australska Scenic grupa dosad u Hrvatskoj izgradila dva polarna kruzera, zajedno vrijednih oko 300 milijuna eura, s ovim trećim ta se vrijednost penje na više od pola milijarde eura.
Prvog »Scenic Eclipsea« u Puli zatekao je stečaj, ali je ipak završen u tamošnjem brodogradilištu, dok je drugi iznikao na potkoncesiji, ugovoru o desetogodišnjoj poslovnoj suradnji s »3.majem«.
Dobar prvi posao
U zadanim okolnostima, nastavak ove suradnje s poznatim i provjerenim partnerom za trećemajce i njihov novi početak riječkog brodogradilišta čini veliki plus. Trećemajci će i ovog puta biti angažirani kao glavni podizvođač na gradnji i opremanju trupa, dok će cijelim projektom menadžerirati MKM Yachts.
Gradnja novog Scenicovog kruzera osigurat će »3.maju 1905« posao i stabilne prihode kroz idućih godinu i pol dana, odnosno do porinuća te novogradnje s navoza.
Foto Ana Križanec
U uvjetima gdje je riječko brodogradilište još davnih dana, dok je bilo pod kapom Uljanik grupe, izgubilo svoj tehnički ured, gdje se ukupan broj danas zaposlenih u brodogradilištu bliži i pada prema granici od 500, ovakav vid aranžmana u kojem druga strana rješava svu potrebnu projektnu i tehničku dokumentaciju te osigurava financiranje čini se kao dobar prvi posao za trećemajce u ovom pokušaju da se poslovno, upravljački, organizacijski i kadrovski preslože i poslože kako bi prestali stvarati nove gubitke.
Proizvodni, odnosno kadrovski kapaciteti brodogradilišta danas su takvi da prostora za druge novogradnje za vrijeme dok se na navozu bude gradio Scenicov kruzer neće biti, barem ne do proljeća 2026. godine, kada bi se moralo startati s novim, većim projektom koji će se dotad pokušati pronaći na tržištu.
Izvjesno je da će se dodatni priljevi tražiti od manjih projekata, kao što je to bio slučaj i dosad. Na tragu toga jesu i novi upiti za gradnju jahti za Talijane, preciznije polovica trupa za dvije jahte, od kojih bi se s prvim poslom startalo već tijekom ovog mjeseca, dok bi se s drugim krenulo u svibnju.
Ovo vlasničko involviranje države u riječko brodogradilište, na konto namirenja jednog manjeg dijela svojih potraživanja, je međufaza u poslovanju riječkog brodogradilišta u kojoj se morala osigurati stabilnost uoči početka gradnje 250 milijuna eura vrijednog kruzera te izmaknuti tvrtku kćer od utega da je dio stečajne mase matičnog društva.
Koliko će ta međufaza potrajati i s kojim ishodom, ovisit će o samim trećemajcima i uspješnosti nove direktorice da presloži karte koje je dobila u ruke.
Dok se u javnosti u zadnje vrijeme sve češće spominje novi pokušaj privatizacije Uljanika 1856, kojemu je nedavno odobren novi prolongat kreditnih obveza, zasad nema pouzdanog odgovora koja je dinamika i plan aktivnosti države kao vlasnika riječkog brodogradilišta.
Odlukom Vlade CERP je, doduše, dobio zaduženje da pokrene prodaju poslovnih udjela u »3.maju 1905«, ali uz opciju prema kojoj se pred resorno Ministarstvo gospodarstva može izaći i s prijedlogom mogućeg drugačijeg načina upravljanja, odnosno raspolaganja istima.
Ključno je pitanje što se želi postići, misli li se ovaj projekt nastavka djelatnosti na riječkim navozima odraditi polovično, više čekajući da se pojavi kakav-takav potencijalni kupac samo da se problem skine s vrata, ili će se djelovati i brodogradilište ozbiljno pripremati za privatizaciju koja će mu nositi dugoročnu perspektivu, a to znači i određena ulaganja.
Tehnološko kuburenje
Odluka Vlade da podrži »3.maj« 2019. godine, kako već tada ne bi završio u stečaju, imala je svoju cijenu, što će se najbolje vidjeti kad se podvuče konačna crta po primopredaji »Endeavoura«, odnosno kad budući stečajni upravitelj u matici krene utvrđivati i zbrajati nepodmirene tražbine Ministarstva financija i drugih vjerovnika.
Foto Vedran Karuza
Ipak, ovo brodogradilište u koje se nekoliko desetljeća nije ulagalo, koje je kadrovski opustošeno, gdje dobar dio opreme, dizalica i strojeva datira od prije četrdesetak, pedesetak godina, što je najbolje vidljivo iz popisa imovine koja je prenesena na »3.maj 1905«, u pet je godina u gotovo nemogućim uvjetima uspjelo završiti i isporučiti tri broda – tanker »Santiago«, brod za prijevoz automobila »Neptun Barcelona«, Algomin »Intrepid«.
U suradnji sa MKM Yachts iz »3.maja« izgrađen je i »Scenic Eclipse II«, sada bi trebao uslijediti »Algoma Endeavour«, a odradit će se – na ovaj ili onaj način – i »Onega Gulf«. Sve to u brodogradilištu gdje na dobrom dijelu tamošnjih hala krovovi prokišnjavaju, u kojem projekt nove oborinske kanalizacije za vrijeme Uljanik grupe nije realiziran tako da za vrijeme svake obilnije kiše, kojima Rijeka ne oskudjeva, ravni plato u blizini upravne zgrade nalikuje na jezero.
Prošle godine olujno je nevrijeme devastiralo južnu obalu i prostor oko trećemajskih navoza, do razine da su ugroženi i donji dijelovi staza dizalica koje služe za opremanje na navozu. Te iste dizalice često se kvare, slično je i s (pra)starim transporterom za prijevoz teških sekcija.
Da bi uopće mogao biti dopremljen čelik za Scenicov kruzer, bila je potrebna hitna sanacija skretnica na industrijskom željezničkom kolosijeku, za koliko se uspjelo isprevrtati nešto novca, no zapravo cijeli potez kolosijeka koji prolazi kroz brodogradilište vapi za temeljitom sanacijom.