Foto Luka Jeličić, Zadarski list
Njemački portal Kroati.de analizirao je cijene, njihovi zaključci nisu nimalo povoljni
povezane vijesti
Njemački portal za buking Kroati.de napravio je analizu cijena u Hrvatskoj, kao i anketu, navodeći kako je čak 81 posto ispitanika odgovorilo da je Hrvatska postala skupa destinacija.
Još je to jedna od analiza cijena u Hrvatskoj kao destinaciji što pokazuje da su cijene ove godine doista u fokusu, bez obzira na to tvrdi li se da je Hrvatska preskupa ili da se i ovdje još može naći normalnih cijena, a ove godine i puno last-minute ponuda.
Prema ovom portalu, naime, cijene u Hrvatskoj rastu već duže vrijeme i tome se ne nazire kraj, a turisti koji ljetuju u Hrvatskoj ponekad su začuđeni i iznervirani tim rastom.
Uz ostalo, kažu da je istina da je Hrvatska posljednjih godina sve skuplja kao popularna turistička destinacija.
Nagla korekcija cijena
– Cijene namirnica, usluga i sličnog rastu već mjesecima, bez vidljivog kraja tom rastu. Političari poriču da je za to krivo uvođenje eura, a ako se bolje pogleda, postoji zapravo nekoliko čimbenika koji su pridonijeli ovakvom razvoju događaja.
Hrvatsko gospodarstvo i dalje se bori s tekućom energetskom krizom, kao i inflacijom koja je dosegla vrhunac od 13,5 posto u studenom 2022., što je neizbježno dovelo do ukupnog povećanja cijena.
Dodatni prijelaz valute na euro 1. siječnja 2023. stoga je došao u najgorem mogućem trenutku. Međutim, hrvatska vlada radi na razvoju strategija za rješavanje ovih izazova i osiguranje gospodarske i cjenovne stabilnosti, kažu na ovom portalu.
KLJUČNE PRIMJEDBE– brojni iznajmljivači apartmana znatno su povećali cijene smještaja |
Navode kako su ove godine brojni vlasnici i iznajmljivači apartmana za odmor u Hrvatskoj znatno povećali cijene smještaja.
Prelazak s hrvatske kune na euro iskorišten je kao dodatna prilika za povećanje cijena, u nekim slučajevima i do 50 posto više u odnosu na prethodnu godinu, bez primjetnog poboljšanja usluge.
Ova nagla korekcija cijena izazvala je opravdano negodovanje mnogih turista. Iako su u prvim mjesecima 2023. rezervacije za vrhunac sezone bile dobre, vrtoglavi skok cijena doveo je do bujice otkazivanja.
Kao odgovor na to, mnogi su iznajmljivači ponovo naglo smanjili cijene smještaja u kratkom roku. Cijene su, navode, jako porasle i u hrvatskim supermarketima.
– Ako usporedite cijene, brzo shvatite da su mnoge namirnice daleko skuplje nego u Njemačkoj ili Austriji, kažu na ovom portalu, dodajući da su prosječne cijene u pekarnicama, primjerice, porasle oko 15 posto.
Sličan razvoj vidljiv je i u sektoru maloprodaje, gdje su proizvodi poput mlijeka, pilećeg mesa i piva u prosjeku poskupjeli za oko 17 posto.
Osobito je primjetan porast cijena povrća. Kelj je poskupio 188 posto, crveni luk 95 posto, limun 90 posto, naranče 89 posto, jabuke 86 posto, a mrkva 80 posto.
Navode i kako su cijene goriva među najnižima u regiji zbog državnih ograničenja.
Kroati.de navodi i da su u 2022. i 2023. godini značajna poskupljenja zabilježena u ugostiteljstvu. Jednostavni restorani, kao i bolji objekti, bili su jednako pogođeni ovim trendom.
Troškovi ručka ili večere ponekad su porasli za oko 20 do 25 posto u odnosu na prethodnu godinu. Čak su i svakodnevni napici poput kave i alkoholnih pića zabilježili porast do 25 posto.
Razlozi poskupljenja u ugostiteljstvu su, kažu, složeni. Osim ulaganja u infrastrukturu, tu odlučujuću ulogu imaju i rast cijena sirovina, poskupljenja hrane i inflacija.
Osim toga, Vladine mjere za poboljšanje uvjeta rada i povećanje minimalne plaće povećale su troškove poslovanja. Neki su inflaciju povezivali i s prelaskom s hrvatske kune na euro, no Vlada je tu tvrdnju oštro demantirala.
Nezakonite prilagodbe
Dodaju i da je uvođenje eura dovelo i do izoliranih slučajeva nezakonitih prilagodbi cijena od strane ugostitelja.
Unatoč zakonskim posljedicama i oštrim kaznama, nadzor nad svim ugostiteljskim objektima u praksi je izuzetno težak.
To je dovelo do nerazmjernih povećanja cijena i proizvoljnog određivanja cijena, za što navode primjere famozne kuglice sladoleda za 5 eura u Dubrovniku, hamburgera za 22 eura u Rovinju ili Aperol Spritza od 0,1 litre za 11 eura u Šibeniku.
– I domaći i turisti prvo se moraju naviknuti na poskupljenja. Turisti Hrvatsku više ne doživljavaju kao jeftinu destinaciju za odmor te će tražiti jeftiniju alternativu.
Naravno, Hrvatska je i dalje atraktivna, ali u vrijeme inflacije, cijene igraju presudnu ulogu.
Prognoze za budućnost po našem mišljenju ne izgledaju dobro, ali unatoč velikim poskupljenjima ostajemo optimisti jer volimo Hrvatsku, zaključili su na njemačkom portalu.