Davor Puklavec/PIXSELL
Mali distributeri su u prva tri mjeseca ove godine zabilježili gubitak veći od 2,5 milijuna eura
povezane vijesti
Udruga malih distributera goriva pozvala je hrvatsku Vladu na ukidanje Uredbi o utvrđivanju maksimalnih maloprodajnih cijena naftnih derivata, odnosno na liberalizaciju cijena, objašnjavajući to padom cijena goriva na razinu prije energetske krize uzrokovane ratom u Ukrajini i, kako tvrde, činjenicom da su ograničavanjem cijena derivata u maloprodaji mnogi mali distributeri već dovedeni na rub propasti.
U priopćenju koje potpisuje Janja Miljavac iz Udruge malih distributera navodi se kako je Vlada, unatoč činjenici da su cijene motornih goriva na razini iz prve polovice 2021. godine, prije europske energetske krize uzrokovane ratom u Ukrajini, u lipnju ove godine donijela novu Uredbu o utvrđivanju maksimalnih cijena goriva, prema kojoj je maksimalna marža distributera povećana minimalno – za 2,5 centi po litri goriva, čime, smatraju u Udruzi, Vlada i dalje teret regulacije cijena goriva prebacuje na poduzetnike i time znatno oteža njihov rad i poslovanje.
Nedovoljno povećanje
– Nakon što su cijene goriva stabilizirane i pale na razinu od prije dvije godine, mali distributeri traže hitnu redistribuciju cijena goriva ili subvencije Vlade. Od sadašnjeg modela formiranja cijena goriva najviše koristi ima Vlada putem prikupljanja poreza, ali i vozači bogatih članica Europske unije poput Njemačke, Italije, Austrije, ali i skandinavskih zemalja koji u sezoni posjećuju Hrvatsku. Sve to dugoročno na štetu poduzetnika distributera koji su dovedeni na rub propasti, ali i hrvatskih građana i poljoprivrednika kojima bi zbog time uzrokovanih problema u poslovanju mogla biti upitna kontinuirana opskrba motornim gorivima. Zbog svih tih činjenica, te nakon što je cijena goriva stabilizirana i za hrvatske građane došla u prihvatljive okvire, više puta je upućena molba Vladi za vraćanjem na stanje prije krize. Mali poduzetnici u ovom još uvijek aktualnom razdoblju reguliranih cijena goriva posluju s ekstremnim gubicima koji rezultiraju i problemima u opskrbi. Naročito su izraženi problemi u poslovanju s osnovnim dizelom i plavim dizelom, stoji u priopćenju.
Iz Udruge nadalje upozoravaju kako su mali distributeri samo u prva tri mjeseca ove godine zabilježili gubitak u trgovini naftnim derivatima veći od 2,5 milijuna eura, dok je državni proračun istodobno ostvario rekordne prihode od poreza i davanja na gorivo, a distributeri ni s novom, većom maržom, neće biti u stanju pokriti gubitke iz prethodnog razdoblja.
– Povećanje trgovačke marže je nažalost došlo prekasno za neke jer je dio malih distributera bio prisiljen odustati od djelatnosti i otpustiti zaposlenike, a velik dio distributera potpuno je zaustavio ili znatno smanjio investicije u opskrbnu mrežu. Istodobno, prihodi od poreza koji se prikupljaju od prodaje naftnih derivata su na rekordnim razinama. Mali distributeri pozdravljaju odluku Vlade o djelomičnom vraćanju marži, ali povećanje nije ni približno dovoljno da bi se pokrili gubici. Ukoliko Vlada nastavi inzistirati na ograničenju marži i direktno regulirati cijene na tržištu tako da mali distributeri i dalje rade s gubicima, dužna je i pobrinuti se za one koji opskrbljuju građane gorivom, a nemaju dovoljnu razliku u cijeni ni za pokrivanje plaća zaposlenika. Inzistiranje na intervenciji u cijene goriva, sada kad su one na razini iz prve polovice 2021. godine, kada nije bilo govora ni o kakvoj energetskoj krizi, suprotno je svim načelima slobodnog tržišta i europskom pravu.
Ukinuti ograničenja
Istodobno, dok mali poduzetnici posluju s gubicima, država na trošarinama i porezu na goriva zarađuje više od proizvođača i prerađivača nafte te trgovaca naftnih derivata zajedno, stoji u priopćenju Udruge.
Janju Miljavac smo pitali koliko je malih distributera, zbog Vladinih mjera, bilo primorano prekinuti poslovanje, a odgovorila nam je kako je riječ o nekoliko članova udruge, dok za one koji nisu bili članovi ne raspolaže konkretnim podacima.
Razgovarali smo i s vlasnikom jedne od malih distributerskih tvrtki s riječkog područja koji potvrđuje kako je situacija za male distributere dugoročno neodrživa, zbog Vladinih ograničavanja cijena.
– Ograničenja marži moraju se ukinuti. Cijena goriva je pala na razinu od prije krize, a sama činjenica da je gorivo, ne samo u Austriji, Sloveniji i Italiji, nego i u BiH, gdje je kupovna moć slabija, skuplje nego u Hrvatskoj, govori da je Vlada sav teret održavanja relativno niskih cijena derivata u maloprodaji prebacila na nas distributere. Zašto nisu smanjili poreze na gorivo, trošarine i druga davanja, pita se vlasnik tvrtke za trgovinu naftnih derivata.
Neki su ostali bez svega
Dok država ubire rekordne zarade od goriva, distributeri propadaju i prisiljeni su otpuštati radnike i prodavati svoje benzinske crpke. Neki naši kolege ostali su bez svega što su godinama stvarali, a država će, zbog njihove propasti, ostati i bez poreznih davanja koja će od propalih tvrtki teško ili nikako naplatiti. Mi se još držimo jer imamo i druge segmente poslovanja, ali neke ljude su naprosto uništili, kaže jedan od distributera.