Brodogradnja

“Lenac” posluje jako dobro. Dobit im veća nego cijele prošle godine, najveći problem – manjak radnika

Orjana Antešić

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

"Viktor Lenac" je u prvom polugodištu ostvario neto dobit od 5,3 milijuna eura



Dobro polugodište za »Viktor Lenac«. Prema upravo objavljenom konsolidiranom izvješću, ovo remontno brodogradilište u prvih šest mjeseci ostvarilo je dobit od gotovo 6,5 milijuna eura odnosno u neto iznosu 5,3 milijuna eura, što je čak i nešto više nego što je to bila cijela prošlogodišnja zarada brodogradilišta.


Istina, jednim manjim dijelom razlog ovom iskazanom plusu valja tražiti u činjenici da je brodogradilište u zadnjem tromjesečju uspjelo naplatiti više godina staro, već ranije ispravljeno potraživanje u visini od više od 2 milijuna eura, a slijedom razdiobe imovine iz stečajnog postupka koji se od 2015. godine vodio nad jednim bivšim, inozemnim klijentom.


Stalni klijenti


Ukupni prihodi brodogradilišta do konca lipnja iznosili su 53,7 milijuna eura, dok je rashodovna strana bila 47,2 milijuna eura.




Unatoč nešto smanjenom broju upita u drugom tromjesečju, a naročito činjenici da im najveći, Dok 11, već više od godinu dana nije u funkciji zbog radova na njegovoj obnovi, »Viktor Lenac« uspio je i ovaj kvartal zaključiti s pozitivnim scoreom, zahvaljujući ponajprije nastavku radova na remontima aluminijskih katamarana Američke ratne mornarice, USNS Yuma i Trenton, potom remontima brodova za domaćeg linijskog brodara dok su na nekoliko brodova obavili i manje servisne radove na lokacijama izvan brodogradilišta.


Također, nastavilo se i sa zahvatima na refitu jahte »Prince Abdulaziz« jer su ugovoreni novi, dodatni radovi.


Ova jahta, podsjetimo, stigla je u Martinšćicu još početkom 2022. godine, a zbog dodatnih radova rok isporuke pomaknut je na 2025. godinu.


U popratnom izvješću Uprave »Lenca«, konstatira se da su njihovi stalni klijenti, posebno oni čije su plovidbene rute u Jadranu, bili oslonac za relativno dobru zaposlenost kapaciteta u prvom polugodištu i premošćivanje ljetnog razdoblja do rujna ove godine, kad se očekuje porast broja upita, ali i potencijalnih klijenata.


Obnova Doka 11


Tome bi trebalo pridonijeti i ponovno stavljanje u punu funkciju Doka 11, na kojem je početkom ovog tjedna uspješno instaliran prvi ponton, koji im je »3. maj« isporučio koncem lipnja ove godine.


Najave su da bi drugi ponton, koji se također gradi u riječkom brodogradilištu, trebao biti završen do kraja kolovoza, nakon čega bi se u kratkom roku ugradio u dok, čime bi se ispunili svi uvjeti za ponovnu operabilnost »jedanaestice«.


– Zamijenjeni stari pontoni predviđeni su za izvlačenje i popravak »na suhom«, kako bi se tako popravljenim pontonima obavila nova zamjena, sve do konačne dugoročne obnove, pa i mogućeg povećanja postojeće nosive strukture doka, sve prema potrebama tržišta u okruženju »Viktora Lenca« i ocjeni isplativosti takvih ili alternativnih daljnjih ulaganja, pojašnjava se u izvješću Uprave ovog remontnog brodogradilišta.


Pronalazak radnika najveći izazov


U Izvješću Uprave »Lenca« konstatira se i da im i dalje najveći izazov, s obzirom na radno intenzivnu djelatnost, predstavlja okruženje koje značajno utječe na raspoloživost, kvalitetu i životni standard radnika.


– Ti utjecaji su i dalje negativni jer svi i dalje utječu na tendenciju rasta cijene rada, kako privlačenja, zadržavanja i povratka domaćih kvalitetnijih stručnih i visokostručnih radnika, tako i onih iz inozemstva, bilo da je riječ o radnicima iz zemalja članica EU-a bilo iz trećih zemalja.


No, »Viktor Lenac« u tome nije iznimka već su slični trendovi prisutni i u drugim djelatnostima, ali i drugim zemljama iz kojih dolaze i konkurenti, ali i većina klijenata brodogradilišta, zaključuje se u izvješću.


S posljednjim danima lipnja, u brodogradilištu »Viktor Lenac« bilo je zaposleno 299 radnika odnosno 18 manje nego koncem 2023. godine dok je povezano društvo »VL Steel« imalo 56 radnika.