Rezultati

Kraj je razdoblja “branja šlaga” za hrvatski turizam: Naši konkurenti su se u 2024. vratili u punoj snazi

Alenka Juričić Bukarica

Hrvatska nema razlog za nezadovoljstvo, ali mora zadržati korak s konkurencijom / Foto V. KARUZA

Hrvatska nema razlog za nezadovoljstvo, ali mora zadržati korak s konkurencijom / Foto V. KARUZA

Turistički rezultati Grčke, Španjolske i Turske pokazuju da su se te zemlje "vratile u igru" i ponovo bilježe rekorde i broja putnika i turističkog prihoda



Hrvatska je u prvih devet mjeseci od stranih turista uprihodila oko 13,2 milijarde eura, odnosno 1,7 posto više nego godinu ranije, objavila je krajem godine Hrvatska narodna banka (HNB). Pritom je u trećem kvartalu, dakle, u tri jaka turistička mjeseca, od srpnja do rujna, zabilježen minus od 0,7 posto ili preračunato 64 milijuna eura manje.


Ukupno je, dakle, bilanca u plusu za nekih 225 milijuna eura, s time da je 2023. zarada od turizma bila za oko 11 posto veća nego godinu ranije i iznosila je 14,6 milijardi eura.


Treba u obzir uzeti i to da su cijene lani u restoranima i hotelima do studenog porasle 10,5 posto što znači da je realna potrošnja stranih turista ipak nešto manja. HNB je nedavno izračunao i kako su cijene u turizmu u zadnjih pet godina išle gore 50 posto, a kod konkurencije 15 do 20 posto.


PRIHODI u 2024. (u eurima)



ŠPANJOLSKA
(siječanj – listopad)
118,7 MILIJARDI
(+16,7%)


TURSKA
(siječanj – rujan)
46,9 MILIJARDI
(+6,6%)


GRČKA
(siječanj – rujan)
20,9 MILIJARDI
(+5,5%)


HRVATSKA
(siječanj – rujan)

13,2 MILIJARDE (+1,7%)

Rekord u 10 mjeseci


U svakom slučaju, i ovi podaci lijepo ilustriraju ono što je već svima poznato, a to je da je Hrvatska pobrala vrhnje nakon pandemije i sporijeg vraćanja konkurenata, posebno onih koji su većinom vezani za aviopromet.


Već 2023. se osjetilo, a 2024. je to i dodatno potvrdila, da je vrijeme »branja šlaga« prošlo te da se konkurencija vratila u punom smislu. Dobar primjer je tržište Njemačke koje je nakon iznimnog rasta u pandemiji zbog blizine, lani i preklani imalo minuse s obzirom na to da su se Nijemci opet vraćali aviodestinacijama.


Novom preslagivanju, ili bolje rečeno, vraćanju u normalnu tržišne utakmice na Mediteranu, kumovala je i inflacija koja je smanjila kupovnu moć putnika, a koji samim time ipak sve više paze na to koliko će potrošiti za godišnji.


U kojem obimu su se vratili konkurenti najbolje pokazuju podaci pojedinih mediteranskih zemalja koje u pravilu slave rekorde u turističkoj 2024. godini.


U Italiji »zakazali« domaći gosti

Talijani, pak, ne slave toliko, pogotovo stoga što se, barem po fizičkim pokazateljima dolazaka i noćenja bilježi pad kod domaćih turista, a na što je utjecao pad kupovne moći samih Talijana.


Ipak, talijanski turistički sektor okupljen u udruženje Federtourismo Confindustria, očekuje rekordnih 110 milijardi prihoda od turista, uz rast prihoda od 6,9 posto.

Grčki turistički sektor 2024. je završio postavljajući nove rekorde u prihodima i dolascima posjetitelja, ako je suditi prema najnovijim podacima koje je obradio i objavio INSETE, analitičko tijelo Grčke turističke konfederacije (SETE).


Prihodi od turizma za prvih deset mjeseci prošle godine u Grčkoj dosegli 20,9 milijardi eura, što je povećanje od 5,5 posto u usporedbi s istim razdobljem 2023., pokazuju podaci grčke Središnje banke.


Tim iznosom već u deset mjeseci Grčka je već premašila ukupne prihode od turizma u 2023. godini, a predviđanja govore da će oni u 2024. doseći 22 milijarde eura, u odnosu na 20,5 milijardi eura u 2023. godini. Dakle, da će biti za milijardu i pol eura veći.


Zanimljivi su i podaci o tome s kojih emitivnih tržišta Grci ostvaruju najveće prihode u turizmu. Njemačka je i dalje najveći »uplatitelj« s primicima od ukupno 3,6 milijardi eura.


Prihodi od turista iz Italije porasli su za 15,7 posto, na 1,2 milijarde eura, dok su primici iz Ujedinjenog Kraljevstva porasli za 1,3 posto, na 3,2 milijarde eura. Sjedinjene Američke Države također su zabilježile značajan porast, s rastom prihoda od američkih turista za 10,1 posto, na 1,4 milijarde eura.


Nasuprot tome, primici iz Francuske smanjeni su za 10 posto, na ukupno 1,26 milijardi eura. Što se tiče fizičkog turističkog prometa, Grčka je od siječnja do kraja studenog prošle godine ostvarila ukupno 36,9 milijuna dolazaka stranih gostiju.


Prema podacima INSETE-a, Grčka je zabilježila 25,5 milijuna dolazaka zračnim putem i 11,4 milijuna cestovnim putem tijekom prvih jedanaest mjeseci prošle godine, a što predstavlja povećanje u odnosu na 2023. godinu.


U Turskoj povećali i rezultate i očekivanja

Prema podacima turske vlade, prihodi od turizma u Turskoj porasli su za 6,6 posto na 46,9 milijardi dolara u prvih devet mjeseci 2024. u odnosu na godinu prije, dok su dolasci stranih turista porasli za 6,8 posto na 41,9 milijuna u istom razdoblju.


Cilj za posjetitelje na kraju godine povećan je na 61 milijun, rekao je turski ministar turizma Mehmet Nuri Ersoy nakon objave podataka krajem listopada te naglasio kako se do kraja godine očekuje 61 milijun turista i 60 milijardi dolara prihoda od turizma, dok je vlada prvotno ciljala na 60 milijuna posjetitelja i 60 milijardi dolara prihoda od turizma za prošlu godinu.


U trećem tromjesečju godine prihodi od turizma iznosili su 23,2 milijarde dolara, što je rast od 3,9 posto u odnosu na isto razdoblje 2023. godine, pokazuju podaci Turskog statističkog instituta (TÜİK).

Povijesni rekordi


I u Španjolskoj ruše rekorde posjećenosti i prihoda od turizma. Podaci pokazuju kako su u Španjolskoj do kraja studenog ostvarili 88,5 milijuna stranih dolazaka turista, a raste i prihod od turizma. Prema Državnom institutu za statistiku (INE), ova zemlja je zabilježila 118,7 milijardi eura u turističkoj potrošnji između siječnja i studenog, a što je impresivan skok od 16,7 posto u usporedbi s 2023. godinom.


Samo studeni donio je 7,7 milijardi eura prihoda od stranih turista, a broj posjetitelja porastao je za 10,3 posto. Španjolsko Ministarstvo industrije i turizma je prošlog tjedna objavilo kako potrošnja stranih turista između siječnja i studenog 2024. iznosi više od 118 milijardi eura, što je iznos koji za 10 milijardi premašuje rekord potrošnje postignut za cijelu 2023. kada je ostvareno 108 milijardi.


Do studenog, potrošnja međunarodnih turista porasla je, dakle, za 16,7 posto, a broj posjetitelja za isto razdoblje povećao se za 10,7 posto i dosegao 88,5 milijuna turista, broj koji također premašuje rekord iz 2023. od 85 milijuna stranih dolazaka.


Španjolci su ujedno izračunali kako je, primjerice, u studenom svaki strani posjetitelj u prosjeku potrošio 1.361 eura, odnosno 5,2 posto više nego 2023., a potrošnja po danu i putniku također je porasla za 2,4 posto, dosegnuvši 178 eura.


Zanimljiva je i analiza Caxia Banke prema kojoj je ljeto 2024. učvrstilo španjolski turistički sektor kao jednog od ključnih pokretača španjolskog gospodarstva, nadmašivši gotovo sve povijesne rekorde. Ti se rezultati pripisuju oporavku potrošnje gostiju iz emitivnih zemalja, geopolitičkoj stabilnosti Španjolske i, kako kažu, visokoj međunarodnoj konkurentnosti njezina turističkog sektora.


Unatoč rastućem trendu smanjenja sezonalnosti u turizmu, srpanj i kolovoz bilježe izvanredne brojke, navode. Tako su prema podacima Državnog zavoda za statistiku (INE), noćenja su u srpnju porasla za 1,9 posto, a u kolovozu za 2,5 posto na međugodišnjoj razini, nadmašivši razinu iz prijepandemijske 2019. za 3,2 posto, odnosno 1,3 posto.


U kolovozu je, primjerice, u Španjolskoj ukupna potrošnja stranih turista porasla za 13 posto i dosegnula 15,3 milijarde eura. Pri tome je potrošnja turista iz Ujedinjenog Kraljevstva porasla za 11,4 posto, francuskih turista za 10,6 posto, a njemačkih turista za 15 posto.


Tako su u kolovozu prošle godine Nijemci u Španjolskoj u prosjeku dnevno trošili 176 eura, Britanci 189 eura, Francuzi 135, a Talijani 180 eura, dok je prosjek 188 eura.