Jadranski naftovod

Janaf odbacio Szijjartove tvrdnje: Potpuna neistina! Možemo zadovoljiti sve potrebe Bratislave i Budimpešte

Portal Novi list, Hina

Foto Goran Kovacic/PIXSELL

Foto Goran Kovacic/PIXSELL

Janaf može u cijelosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom, ističu u Janafu



Jadranski naftovod odbacio je u petak navode iz izjave mađarskog ministra vanjskih poslova Petera Szijjarta, istaknuvši kako je potpuna neistina Szijjartova tvrdnja da MOL Grupa ne može s Janafom sklopiti višegodišnji ugovor, kao i tvrdnja da je Janaf podigao naknade u protekle tri godine.


U priopćenju se ističe kako Janaf kontinuirano ulaže u održavanje i sigurnost svog transportno-skladišnog sustava, te da je u veljači 2023. godine zajedno s predstavnicima MOL Grupe testirao transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici, pri čemu je utvrđeno kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte.


Dvije potpune neistine


“Sukladno tome, Janaf može u cijelosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom”, navodi se u priopćenju hrvatske kompanije.




Ističe se i kako su dugogodišnja partnerstva s najvećim regionalnim i globalnim vertikalno integriranim naftnim kompanijama te naftnim traderima, dokaz pouzdanosti i povjerenja koje Janaf uživa na međunarodnom tržištu.


U njih spada i MOL Grupa, s kojom Janaf trenutno ima važeći ugovor o transportu nafte, kao što ga je imao i prethodnih godina, podsjeća se.


“Potpuna je neistina tvrdnja gospodina Szijjarta da MOL Grupa ne može s Janafom sklopiti višegodišnji ugovor”, naglašavaju iz hrvatske kompanije i dodaju da je potpuna neistina i da je Janaf podigao naknade u protekle tri godine.


Metodologija kojom se izračunavaju naknade uzima u obzir duljinu i razinu iskorištenosti kapaciteta pojedine dionice naftovoda kao i pregovarački proces te nije vezana uz pravnu osobu.


Zašto mađarska strana izbjegava transport?


Janafova metodologija izračuna poznata je predstavnicima mađarske strane te ni u kojem slučaju nije proizvoljna, navodi Uprava Janafa.


“Ovim putem postavljamo pitanje gospodinu Szijjartu zašto mađarska strana izbjegava transport sirove nafte kroz sustav Janafa.


Uvjereni smo kako cijena transporta tu nije čimbenik.


Hrvatska je pouzdana i otvorena zemlja za poslovanje, u potpunoj suprotnosti s izjavama ministra Szijjarta, za koje smo uvjereni kako bi ih odbacili i brojni mađarski poduzetnici koji uspješno posluju u Hrvatskoj”, kaže se u priopćenju uz dodatak kako je Janaf u potpunosti tehnički i organizacijski spreman pružiti srednjoeuropskim rafinerijama opskrbu dovoljnim količinama nafte za rad u punom kapacitetu.


Reagiralo i Ministarstvo gospodarstva


Na izjave mađarskog ministra vanjskih poslova Petera Szijjartoa reagiralo je i Ministarstvo gospodarstva.


“JANAF kontinuirano ulaže u održavanje i sigurnost svog transportno-skladišnog sustava te je u veljači 2023. godine zajedno s predstavnicima MOL Grupe testiran transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici.


Utvrđeno je kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte te je JANAF u cijelosti u mogućnosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislav i Budimpešti za sirovom naftom.


Nadalje, JANAF dugogodišnjim partnerstvima s najvećim regionalnim i globalnim vertikalno integriranim naftnim kompanijama te naftnim traderima dokazuje svoju pouzdanost i povjerenje.


Navode o podizanju naknada za tranzit nafte JANAF najodlučnije odbacuje jer je riječ o metodologiji izračuna naknada koja uzima u obzir duljinu i razinu iskorištenosti kapaciteta pojedine dionice naftovoda, kao i pregovarački proces te nije vezana uz pravnu osobu.


Izjava koja je suluda i krajnje besmislena


Mađarska strana upoznata je s predmetnom JANAF-ovom metodologijom te nema govora o proizvoljnim izračunima.


Podsjećamo da su odnosi Hrvatske i Mađarske u kontekstu energetskih projekata već bili poljuljani tijekom pripreme za izgradnju LNG terminala na otoku Krku.


Unatoč tome što su mađarske tvrtke imale priliku biti s hrvatskim (su)vlasnik, a potom i korisnik terminala, odbili su prvo javni poziv za ulazak u vlasništvo (Call for Equity), a potom i mogućnost inicijalnog zakupa kapaciteta terminala (Open Season).


Nakon što je Republika Hrvatska, uz financijsku pomoć Europske Unije, uspješno realizirala projekt, Mađarska je promijenila stav i počela se žaliti na dostatnost kapaciteta terminala i transportnog sustava plinovoda te cijena (tarifa) korištenja istih.


Ironično, dvije najveće mađarske tvrtke sada su najveći zakupci kapaciteta LNG terminala i to do 2037. godine i uredno plaćaju iste tarife kao i svi drugi korisnici.


Stoga je izjava Szzijjartoa kako bi obustava isporuke nafte s istoka ostavila Mađarsku i Slovačku „na milost i nemilost nepouzdane tranzitne zemlje“ suluda i krajnje besmislena.


Nepredvidljivo i kontradiktorno ponašanje Mađarske


Ove situacije podsjećaju nas na nepredvidljivo i kontradiktorno ponašanje Mađarske u pitanjima energetske suradnje.


Umjesto stvaranja nepovjerenja i konflikta, potrebno je fokusirati se na zajedničke ciljeve koji će donijeti koristi obim zemljama i regiji u cjelini. Stabilna i pouzdana energetska suradnja ključna je za sigurnost i prosperitet svih uključenih strana.


Zaključimo, JANAF je u potpunosti tehnički i organizacijski spreman pružiti srednjoeuropskim rafinerijama opskrbu dovoljnih količina nafte za rad u punom kapacitetu, a Republika Hrvatska je i ostaje pouzdana tranzitna zemlja koja dosljedno ispunjava svoje međunarodne obveze i doprinosi energetskoj stabilnosti, kako Hrvatske tako i drugih zemalja, a u konačnici i same Europske unije.


Snažna energetska infrastruktura Hrvatsku čini solidno pozicioniranom i u pogledu energetske sigurnosti. Hrvatska je zemlja s ogromnim potencijalima za energetska i druga ulaganja, što je dokazano brojnim uspješnim projektima i suradnjama s međunarodnim partnerima.


Pozivamo Mađarsku da se suzdrži od daljnjih neosnovanih optužbi i iznošenja neistina te da se vrati konstruktivnom dijalogu u interesu obostranog prosperiteta i energetske sigurnosti te u konačnici  energetske neovisnosti”, poručilo je Ministarstvo gospodarstva.


Szijjarto Hrvatsku proglasio nepouzdanom


Mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto se u petak požalio na odnos Europske komisije prema njegovoj zemlji, a Hrvatsku je proglasio nepouzdanom zemljom za tranzit nafte i to samo dan nakon objave premijera Plenkovića da će Janaf biti angažiran u transportu nafte prema Mađarskoj.


U objavi na jednoj društvenoj mreži naveo je da su se Mađarska i Slovačka obratile Europskoj komisiji prije tjedan i pol zbog odluke Ukrajine da zaustavi tranzit sirove nafte potrebne za sigurnost opskrbe naftom dviju zemalja.


“Jučer je izvršni potpredsjednik Europske komisije Valdis Dombrovskis iz Latvije poslao pismo mom slovačkom kolegi i meni”, napisao je Szijjarto.


“U tom pismu je rekao da Ukrajina ne ugrožava opskrbu ni Mađarske ni Slovačke, a osim toga, preko Hrvatske ide još jedan naftovod koji možemo koristiti”, rekao je mađarski ministar, ocijenivši pismo nečuvenim.


“Hrvatska jednostavno nije pouzdana tranzitna zemlja”, dodao je istaknuvši da Hrvatska nije pouzdana jer je podigla naknadu za tranzit nafte na pet puta više od prosječne tržišne naknade od početka rata.


Isto tako, prema njegovim riječima, Hrvatska nije pouzdana jer je onemogućila MOL da ugovori dugoročnu isporuku, ali i budući da nije provela investicije potrebne za povećanje kapaciteta naftovoda.


Mađar isto tako tvrdi da podatke koje hrvatska strana daje o maksimalnom kapacitetu naftovoda nitko nikada nije dokazao.


Plenković: Janaf je spreman za transport nafte prema Mađarskoj i Slovačkoj


Predsjednik Vlade Andrej Plenković izvijestio je u četvrtak da je uputio pismo premijerima Mađarske, Slovačke te čelnici Europske komisije u kojem je izrazio spremnost Hrvatske i Janafa za transport nafte prema Mađarskoj i Slovačkoj.


Pismo premijeru Mađarske Viktoru Orbanu, premijeru Slovačke Robertu Fici i predsjednici Europske komisije Ursuli von der Leyen upućeno je u srijedu, u kontekstu odluke Ukrajine da suspendira tranzit nafte ruske kompanije Lukoil preko svog teritorija, prema Mađarskoj i Slovačkoj.


Pismom je, istaknuo je predsjednik Vlade, signalizirana spremnost Hrvatske i Janafa da omoguće transport nafte prema rafinerijama u Mađarskoj i Slovačkoj u kapacitetu većem od 14 milijuna tona.


“Janaf je kao kompanija spreman pregovarati s MOL-om o transportu i osiguranju energetske sigurnosti u izmijenjenim uvjetima”, izjavio je Plenković u uvodnom dijelu sjednice Vlade.