Dubravko Folnović

‘Hrvatska uvozi prevelike količine mesa, uključujući i piletinu. Mi nudimo rješenje’

Dražen Katalinić

Dubravko Folnović / Foto Davor Kovačević

Dubravko Folnović / Foto Davor Kovačević

Uzgoj pilića u Hrvatskoj ima potencijal za rast i razvoj. Mi smo domaći hrvatski proizvođač koji u fokus stavlja hrvatske potrošače, ističe Dubravko Folnović



Godina koja se primiče kraju bila je rekordna za Perutninu Ptuj – PIPO iz Čakovca. Od toga da su »svi ludi za Poli«, došlo se do međimurskog pileta kao jednog od najprepoznatljivijih hrvatskih brendova i zvijezde medijskih festivala.


Poli i međimursko pile samo su dio vrhunskog asortimana PIPO-a u kojem s ponosom ističu certifikat kojim se rijetko koja mesna industrija može pohvaliti. S kakvim se izazovima susreće mesna industrija i kakve pileće novitete možemo očekivati u idućoj godini u razgovoru za Pogled otkriva Dubravko Folnović, predsjednik Uprave Perutnine Ptuj – PIPO Čakovec, najveće tvrtke u Hrvatskoj u ukrajinskom vlasništvu.


Izazovi industrije


Utječe li vlasnička struktura na poslovanje tvrtke, s obzirom na situaciju u Ukrajini, prvo je pitanje koje smo postavili predsjedniku Uprave.




– Situacija u Ukrajini ne utječe značajno na naše poslovanje u Hrvatskoj. Tvrtka posluje stabilno i nastavlja s planiranim investicijama i projektima. Međutim, globalna situacija, uključujući rat u Ukrajini, utječe na cijene energenata i sirovina, što može imati indirektan utjecaj na poslovanje, no unatoč tome, PP Pipo Čakovec uspješno prilagođava svoje poslovanje i nastavlja s rastom i razvojem.


U Hrvatskoj cijena mesa raste dvostruko brže nego u Europskoj uniji, stočari najavljuju rast cijena mesa zbog uništene proizvodnje, a svinjogojci najavljuju poskupljenje svinjetine za kraj godine. Kako stoje cijene piletine, možemo li očekivati poskupljenje?


– Cijene piletine u Hrvatskoj su porasle u posljednje dvije godine. I u pravu ste, rast cijena u Hrvatskoj je veći od prosjeka ako gledamo postotno povećanje, ali još uvijek je cijena piletina u Hrvatskoj za 8 posto niža nego u ostatku Europe.


Razlozi za ovaj rast uključuju visoku globalnu potražnju, ograničenu opskrbu, te povećane troškove proizvodnje. U posljednje vrijeme, cijene su se počele stabilizirati, tako da ne očekujemo porast cijena u sljedećem razdoblju.


Nedostatak radne snage pogađa i mesnu industriju, Perutnina Ptuj već godinama poseže za uvozom radnika. Kakav je trenutni omjer domaćih i stranih radnika u kompaniji? Imate li dovoljno visokokvalificiranog kadra?


– Nedostatak radne snage zaista predstavlja veliki izazov za mnoge industrije, uključujući i mesnu industriju. Mi u Pipu smo se djelomično okrenuli prema uvozu radne snage u proizvodnji, njihov udio u sveukupnom broju zaposlenika je 18 posto.


Također aktivno surađujemo s obrazovnim institucijama, posebice u Međimurskoj županiji gdje aktivno sudjelujemo na sajmovima i motrimo razvoj programa koji odgovaraju našim potrebama za radnom snagom.



Tržnice odumiru, kupci se sve više okreću trgovačkim centrima, a Perutnina Ptuj je imao velik broj prodavaonica upravo na tržnicama. Stoga ste odlučili zatvarati maloprodajna mjesta i otvoriti specijalizirane trgovine. Kako su kupci reagirali na novu ponudu? Koliko je maloprodajnih mjesta zatvoreno, a koliko specijaliziranih prodavaonica otvoreno?


– Istina je da klasične tržnice u manjim i većim gradovima nisu više u primarnom fokusu potrošača kod nabave svježeg mesa, voća i povrća budući da su moderni trgovački centri svojom širinom ponude i kunkurentnijim cijenama, uz promjenu načina kupovine potrošača dovele do smanjenja njihovog interesa za posjetom tržnicama.


Perutnina Ptuj-PIPO ima u ovome trenutku 94 maloprodajne trgovine pozicionirane u svim hrvatskim regijama; od Iloka do Dubrovnika, od koji je njih 30-ak i dalje pozicionirano na gradskim tržnicama gdje još uvijek postoji navika dolaska i potrošačke konzumacije.


U zadnjih nekoliko godina pokrenuli smo proces optimizacije maloprodajne mreže kroz specijalizaciju prodajnog formata i asortimana ponude, obnovu rashladne opreme za prezenataciju prodajnog asortimana, kao i standardizaciju u vizualnom uređenju naših maloprodajnih trgovina Moja prodavaonica.


U razvoju naše maloprodajne mreže nije nam fokus na numeričkom rastu maloprodajne mreže, te smo u zadnjih nekoliko godina zatvorili 20-ak trgovina koje nisu imale pozitivnu poslovnu perspektivu, uglavnom se radilo o malim gradskim sredinama ili napuštenim gradskim tržnicama.


U budućnosti ćemo nastaviti pratiti i prilagođavati se novim potrošačkim trendovima kao prodajno mjesto koje će mikrolokacijski pratiti urbani razvoj gradskih sredina, te u svojoj ponudi biti autentično mjesto najboljeg prodajnog servisa i doživljaja u kupovini svih proizvoda iz asortimana Pertunine Ptuj.


Bez antibiotika


Svi veliki trgovački lanci u svojim marketinškim kampanjama ističu oznake »lokalno«, »domaće« ili »hrvatsko« kako bi naglasili suradnju s lokalnim OPG-ovima i proizvođačima. Proizvodi Perutnine Ptuj – Pipo Čakovec imaju oznaku »antibiotic free«. Što predstavlja taj certifikat?


– Certifikat Bez antibiotika, koji nam je dodijelila certifikacijska kuća DNV Adriatica još 2021. godine nakon temeljitog pregleda cjelokupne vertikalno integrirane proizvodnje, jamči da pilići nikada nisu primili bilo koju vrstu antibiotika u bilo kojoj fazi svog životnog ciklusa.


Proizvodnja »bez antibiotika« je važno postignuće i rezultat kontinuiranog razvoja i ulaganje u jačanje poslovnog modela vertikalno integrirane domaće proizvodnje, doprinoseći pritom ublažavanju gorućeg globalnog problema povećane otpornosti ljudi na antibiotike.


Hrvati su prepoznali prednosti koje nudi Međimursko pile što nam dokazuju zadovoljni potrošači i odlični prodajni rezultati. Želim napomenuti kako smo tada bili prvi proizvođač u mesnoj industriji koji je u tome uspio.


Svi u PP Pipu smo vrlo ponosni na to dostignuće. Svi zaposlenici su sudjelovali u dobivanju certifikata i svjesno razmišljaju da je hrana bitna za zdravlje ljudi. Ujedno tim certifikatom smo pomaknuli trendove i standarde uzgoja piletine u Hrvatskoj i certifikat nam daje prepoznatljivu prednost u odnosu na konkurenciju na tržištu.


Potrošačima je danas važna i sigurnost uzgoja hrane. Što nam oznaka Meso s hrvatskih farmi govori o uzgoju pilića u Perutnini Ptuj u Čakovcu?


– Živimo u svijetu koji je zasićen brzom hranom, gaziranim pićima i raznim industrijaliziranim proizvodima. Upravo je zato važnost onoga što unosimo u organizam značajnija nego ikad. Način na koji živimo, prehrambene navike koje usvajamo i izbor hrane koju jedemo igraju ključnu ulogu u očuvanju zdravlja te oblikuju našu zdravstvenu budućnost.


Iako su vrlo vjerojatno današnji izazovi i stresovi veći nego ikad, složit ćete se s tim da ništa nije važnije od brige za vlastito zdravlje. Kvaliteta hrane je važna za većinu kupaca i potrošača u Hrvatskoj i ljudi obraćaju pažnju na kvalitetu pri odabiru namirnica.


Piletina je rado viđena namirnica na stolu većine hrvatskih potrošača. Ljudi vole piletinu iz različitih razloga. Piletina je izvor proteina i hranjivih tvari, a sadrži malo masti. Piletina je popularna jer se lako priprema i može se kombinirati s različitim jelima. Naše Međimursko pile dolazi s hrvatskih farmi I ima oznaku Dokazana kvaliteta.


Surađujemo s 50 kooperanata u Hrvatskoj, a svi su iz Međimurske i Varaždinske županije, s kojima kontinuirano unapređujemo životne uvjete u objektima Pipo Čakovec svim svojim kooperantima isporučuje krmne mješavine koje ne sadrže životinjske bjelančevine i umjetne dodatke.


Hrana za životinje potpuno je prirodan proizvod koji se sastoji od različitih žitarica: od kukuruza, pšenice, soje kao proteinske komponente, masti kao izvora energije i mineralno-vitaminske smjese, pa ovaj potpuni sastav podržava životinje za uspješan rast i dobrobit životinja. Zajedno s našim kooperantima brinemo da samo najbolje pileće meso dođe na stol naših potrošača.



Osim sigurnosti uzgoja i kvalitete pilećeg mesa, koji su vam još prioriteti?


– Briga za okruženje u kojem djeluje naša kompanija dio je naše korporativne strategije. Ona nas potiče na razvijanje svijesti i povećanje brige za društvo i okoliš u kojem poslujemo. Pa smo stoga na krovove postojećih građevina u Perutnina-Pipo Čakovec, izgradili sunčane fotonaponske elektrane Perutnina 1 i Perutnina 2.


Fotonaponske elektrane proizvode električnu energiju pretežno za vlastitu potrošnju s mogućnosti predaje viškova u elektroenergetsku mrežu. Ovo je veliki projekt i uspjeh naše kompanije i važan korak k održivom razvoju u cjelini.


Također već četvrtu godinu za redom ostvarujemo uspješnu suradnju s društveno odgovornim poduzećem Humana Nova iz Čakovca. To je društveno poduzeće koje djeluje na ublažavanju velikog problema današnjeg društva; integraciji društveno marginaliziranih skupina u društvo, zbrinjavanju tekstilnih viškova i brizi o planetu, a nama izrađuju univerzalne promotivne materijale iz recikliranog tekstila.


Takvim našim djelovanjem doprinosimo izgradnji tolerantnih društvenih odnosa i uravnoteženom korištenju resursa.


Tradicija i inovacija


Stalno ulažete u inovacije. Koliko su inovacije pomogle razvoju vaših brendova?


– Mnoge tvrtke zabrinute su zbog mogućnosti propuštanja trendova i prilika za brzo generiranje prihoda. No, kroz procjenu vrijednosti proizvoda i njihova očekivanog životnog vijeka mogu pažljivo filtrirati trendove te revitalizirati svoje proizvodne strategije, transformirajući prolazno u dugovječno, kao što to činimo mi s Poli.


Trendovi su po svojoj prirodi prolazni. Dolaze i odlaze, ostavljajući valovit efekt na tvrtke koje u njih ulažu. U procesu razvoja novih proizvoda nužno je suočiti se s trendovima i procijeniti njihov doprinos rastu poslovanja.


No, razvijanje strategije prema trendovima može biti izazovno jer budućnost nije uvijek predvidljiva. Da bismo učinkovito odgovorili na te izazove, ključna je inovacija. Ona zahtijeva duboko razumijevanje potreba tržišta, fleksibilnost i ponekad čak revolucionarne promjene u percepciji samog putovanja proizvoda.


U 2016. godini, stadiju zrelosti brenda Poli, otvorila se prilika za promišljanje, razvoj i jačanje tržišne pozicije. Perutnina Ptuj pokazala je svoju agilnost u odgovoru na promjene na tržištu te je u skladu s razvojnom strategijom proširila svoje područje djelovanja na nove kategorije.


Upravo ta diversifikacija novih proizvoda i uvođenje modifikacija globalno prepoznatljivom proizvodu udahnula je novi, mladenački život. Od pilećih kobasica pod brendom Poli do uvođenja hrenovki 2016. godine, pileće šunke pod nazivom Poli Hammy 2018., linije za djecu Poli Kids s nižim udjelom soli 2021. pa sve do inovativnih pašteta Poli Pate 2022. i tzv. convenience programa s proizvodima Poli Rolls, brend Poli još je više utemeljio svoju poziciju sinonima za kvalitetu i raznolikost u svijetu prehrambenih proizvoda.


Uspjeh robne marke Poli dugujemo kombinaciji njegovanja tradicije, ulaganja u očuvanje dugotrajnog povjerenja poslovnih partnera i potrošača, visokih standarda kvalitete i kontinuiranih inovacija prilagođenih suvremenom načinu života te strategija ulaganja u brojne marketinške aktivnosti, uz naravno trud svih naših zaposlenika koji su ujedno i najjači njezini brend ambasadori.



Svi znamo za slogan »svi su ludi za Poli«. Osim tradicionalnog oglašavanja, kakvim marketinškim alatima privlačite kupce?


– U dinamičnom poslovnom okruženju današnjice, proizvodi mogu brzo izgubiti svoju privlačnost ili ih mogu zamijeniti nova, inovativnija rješenja. To marketinškom timu, pa tako i našem, predstavlja izazov u kontinuiranom osvježavanju i prilagođavanju pozicioniranja kako bi se osigurala održiva relevantnost na tržištu.


Kroz prizmu inovacije Poli je ponovno pokrenula svoj životni ciklus, a to je zahtijevalo i uspostavu dosljedne i kohezivne online prisutnosti kako bi se učinkovito doprlo do ciljne skupine.


Osim tradicionalnih oglašivačkih formata, to uključuje i društvene mreže, dinamičnu i interaktivnu internetsku stranicu, online oglašavanje, stvaranje zanimljivog i relevantnog sadržaja, kako bismo tradicionalnoj Poli pilećoj kobasici i novim kategorijama Poli proizvoda povećali vidljivost i privukli nove kupce.


Također Poli kobasice i Poli hrenovke u Hrvatskoj ponosno nose oznaku Odabrale mame, već četiri godine za redom. Time su Poli proizvodi dobili priznanje od najstrožih i najiskrenijih kritičara – mama! Njihova ljubav prema kvaliteti i okusu potvrđuje da je Poli na pravom putu.


Što se tiče Međimurskog pileta, svakodnevno donosimo uzbudljiva putovanja okusa i kreativnosti kroz naše videorecepte na društvenim mrežama. Ti videozapisi nude našim pratiteljima jedinstvenu priliku za istraživanje svijeta okusa na potpuno nov način, predstavljajući više od običnih recepata; oni su priča ispričana kroz mirise, okuse i boje.


U dinamičnom digitalnom okruženju gdje postizanje organskog dosega postaje izazovnije zbog složenih algoritama, naši recepti ostaju ključna veza s našom publikom. Oni nisu samo recepti; oni su naša predanost i način komunikacije, osiguravajući da naše poruke i okusi dopru do ciljane publike unatoč digitalnim izazovima.


Kroz našu posvećenost stvaranju novih partnerstava i recepata, radujemo se nastavku ove kulinarske avanture. Uvijek vođeni željom da pružimo najbolje našoj zajednici, gradimo još dublju povezanost s našim dragim potrošačima.


Proširenje kapaciteta


Koji će vam biti najveći izazovi u daljnjem razvoju kompanije? Najavljujete proširenje kapaciteta…


– Hrvatska uvozi velike količine mesa, uključujući i piletinu. Rješenje je razvijanje visokovrijedne poljoprivrede koja će biti konkurentna na tržištu. Uzgoj pilića u Hrvatskoj ima potencijal za rast i razvoj.


Mi smo domaći hrvatski proizvođač koji u fokus stavlja hrvatske potrošače. Zato ulažemo u farme u Hrvatskoj, kao i proširenje proizvodnih kapaciteta. Imamo sve preduvjete za proizvodnju vrhunskih domaćih proizvoda kroz kontroliranje procesa od samog početka proizvodnog lanca – od hrane za piliće do finalnih proizvoda, bilo da se radi o svježem mesu bilo mesnoj preradi Tvrtka Perutnina Ptuj Pipo Čakovec primarno je fokusirana na vlastitu proizvodnju i plasman proizvoda isključivo usmjeravaju prema hrvatskim kupcima i potrošačima.


Najveći izazovi u mesnoj industriji i općenito proizvodnji mesa su proizvodnja i isporuka kvalitetnog i ispravnog proizvoda do krajnjeg potrošača, kao i osiguravanje održivosti proizvodnje. Osim internih faktora, tu su i mnogi vanjski kao na primjer klimatske promjene, pandemije ili pak regulatorno ograničenje. No najbitnije je kao i u svakoj drugoj industriji biti prilagodljiv i agilan i brzo reagirati na promjene


Posljednje četiri godine bilježimo konstantni dvoznamenkasti rast proizvodnje i prodaje, a u Hrvatsku smo dosad investirali puno, i to u proširenje klaonice, prerade i u kapacitete proizvodnje. Ove godine smo završili gradnju jedne od najmodernijih farmi u Hrvatskoj u Komarnici Ludbreškoj, dok je gradnja druge farme u razvoju, a riječ je o investiciji od 20 milijuna eura. No u idućem, petogodišnjem razdoblju, planiramo također proširenje kapaciteta.


Meso koje svi vole


Piletina je dokazano omiljena namirnica kod Hrvata, no koja je nacija najviše konzumira?


– Znate li da je, nakon riže, jedna od najčešće konzumiranih namirnica na svijetu piletina? Ovu vrstu mesa ljudi jedu posvuda i potrošnja joj neprestano raste. Štoviše, prošle godine svjetska mesna industrija bila je procijenjena na malo više od 960 milijardi dolara, a očekuje se da će do 2027. godine porasti na više od bilijun dolara.


Najviše piletine konzumiraju Amerikanci, koji po stanovniku godišnje pojedu 58 kilograma piletine, ali niti Europljani ne zaostaju. Primjerice, Španjolci pojedu 33 kilograma, a Portugalci su na drugome mjestu i prate ih s 30 kilograma.


U Hrvatskoj je godišnja potrošnja piletine na razini 23 kilograma po stanovniku. Piletina je svima rado viđena hrana na tanjuru, a najbolja je kada dolazi iz domaćeg uzgoja – poput brenda Međimursko pile iz naše proizvodnje u Čakovcu.



Dugovječni sinonim pileće kobasice u Europi


Na nedavno održanom Weekend Media festivalu, najvećem regionalnom festivalu za medijsku, marketinšku i komunikacijsku industriju, pojavila se i Poli! Što omiljena namirnica (kobasica) u Hrvata radi na medijskom festivalu?


– Naša Poli ove godine slavi svoj 50. rođendan i cijela godina nam je bila ispunjena aktivnostima u njezinu čast. Od te davne 1974. Poli je postala sinonim za vodeću pileću kobasicu u Europi, osvajajući srca brojnih generacija sladokusaca diljem svijeta, od Skandinavije do Sredozemlja, ali i od Sjedinjenih Američkih Država do Ujedinjenih Arapskih Emirata.


Od prve proizvodnje pileće kobasice Poli robna marka dosljedno je razvijala svoje linije proizvoda promjenjivim preferencijama potrošača i tržišnim trendovima. Kroz kontinuiranu kvalitetu, inovacije proizvoda te brojne promotivne kampanje, Poli je izgradila snažan imidž i jačala lojalnost kupaca, kako u Hrvatskoj, tako i u regiji.


Ta predanost potrošačima omogućila je brendu Poli da ostane prisutan pola stoljeća, čime je najpoznatija pileća kobasica postigla svoju dugovječnost. Za sve nas Perutninu Ptuj, a i šire, Poli proizvodi nisu tek obični artikli na polici – oni predstavljaju putovanje, vrijednosti i obećanja koja ovaj brend pruža svojim kupcima.


Tijekom proteklih pedeset godina ovo putovanje uspješnog poslovnog koncepta jasno prikazuje evoluciju proizvoda od početnih faza do konstantne relevantnosti na tržištu, što rezultira dugoročnim uspjehom i prepoznatljivošću brenda, izdržavajući test vremena.


Kao i ljudi, i proizvodi prolaze kroz svoj životni ciklus, a na današnjem dinamičnom tržištu prepoznatljive robne marke mogu brzo izgubiti svoj sjaj ako se ne njeguju pravilno.


Ključni čimbenici koji oblikuju dugovječnost proizvoda, kao što je brend Poli, uključuju prilagodljivost, inovativnost, usmjerenost na kupca te njegove preferencije, a održavanje konkurentske prednosti na tržištu može se postići samo dugoročnom predanošću marketinške strategije.


Stoga je bilo i logično da Poli bude dio najvećeg medijskog festivala u regiji, a to je WMF. Mi smo ove godine tamo bili prisutni s Poli food truckom gdje smo posjetiteljima ponudili širi asortiman poli kobasica.


Tako su se tamo našli sendviči od Poli green, to je bezmesna kobasica napravljena na bazi graška, a mi je planiramo na hrvatsko tržište uskoro lansirati. Na dalje, dobro poznati poli hammy sendviči, pileća šunka, zatim poli chily, s malo ljutine u sebi. I naravo world famous sendviči od poli classic salame. Dojmovi s festivala su odlični i feedback posjetitelja je bio jako pozitivan.