Foto Zeljko Hladika/PIXSELL
Zadnji kolovoški vikend donio porast prihoda od cestarine
povezane vijesti
Posljednji vikend u kolovozu, od 25. do 27. kolovoza, na svim autocestama kojima upravljaju Hrvatske autoceste (HAC) donio je povećanje prometa vozila, u odnosu na isti vikend prošle godine, u postocima gotovo identično povećanju prometa na razini dosadašnjeg dijela godine u odnosu na isto razdoblje lani.
Tako je tijekom proteklog vikenda, prema službenim podacima HAC-a, na autocestama u nadležnosti te tvrtke zabilježen promet od 937.584 vozila, pri čemu je naplaćena cestarina u iznosu nešto većem od šest milijuna i 373 tisuće eura, bez PDV-a.
U istom vikendu prošle godine, ističu iz HAC-a, zabilježen je promet od 847.338 vozila, a naplaćena cestarina u iznosu od 5.928.555,74 eura bez PDV-a.
Promet vozila tijekom posljednjeg vikenda u kolovozu ove godine veći je za 11 posto nego u istom vikendu lani, dok je iznos naplaćene cestarine veći za osam posto u odnosu na isti vikend prošle godine.
Raspisan natječaj
Ovakav je rast prometa u posljednjem kolovoškom vikendu gotovo identičan rastu prometa na autocestama kojima upravlja HAC na razini dosadašnjeg dijela godine.
Od 1. siječnja do 27. kolovoza, naime, zabilježen je promet od 47 milijuna i 623 tisuće vozila, a naplaćena je cestarina u iznosu neznatno manjem od 300 milijuna eura, što predstavlja rast broja vozila od 11 posto te rast iznosa naplaćene cestarine od devet posto, u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Prema prognozama iz samog HAC-a koje je u razgovoru za Novi list krajem srpnja iznio Boris Huzjan, predsjednik Uprave društva, do kraja godine očekuje se ipak nešto niža stopa rasta naplaćene cestarine, oko sedam posto, u odnosu na prošlu godinu, uz rast prometa vozila između deset i dvanaest posto.
Sustav naplate na autocestama pod upravljanjem HAC-a, ali i ostalim autocestama u Hrvatskoj, u roku od oko dvije godine trebao bi u cijelosti biti promijenjen.
Do sad je raspisan natječaj za prikupljanje ponuda za implementaciju novog sustava, na koji je stiglo deset ponuda, a najveća novost je to što bi naplatne kućice i plaćanje gotovinom trebali otići u povijest.
Naplatne kućice, posebice one na prilazima Zagrebu i graničnim prijelazima, u špici turističke sezone i tijekom blagdana u ostatku godine predstavljaju uska grla i mjesta na kojima se često stvaraju kilometrima duge kolone vozila, a s uvođenjem novog sustava naplate taj bi problem trebao biti najvećim dijelom riješen.
Novi će se sustav naplate bazirati ili na unaprijeđenoj verziji elektroničke naplate cestarine (ENC) ili putem očitavanja registarskih pločica vozila i naplate cestarine putem posebnog računa.
Ovo vrijedi za osobna vozila i lakša teretna vozila, dok će teška teretna vozila cestarinu moći plaćati isključivo putem ENC-a.
Novi sustav
U HAC-u procjenjuju da će novi sustav omogućavati oko tri puta veću protočnost na naplatnim kućicama, i to u usporedbi sa sada najbržim načinom prolaska, takozvanim fast ENC-om.
Novi će sustav biti u potpunosti beskontaktan, a moći će se koristiti ne samo na autocestama kojima upravljaju Hrvatske autoceste, nego i na autocestama kojima upravljaju i ostali koncesionari, a prema najavama iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, s novim sustavom naplate uvodi se i jednaka cijena cestarine na svim dionicama autocesta, po prijeđenoj kilometraži.
Unatoč brojnim kritikama i pitanjima o uvođenju vinjeta za vožnju autocestama, u HAC-u ih do daljnjega ne namjeravaju uvoditi.
I to bez obzira na činjenicu da je slovenski DARS koji upravlja mrežom autocesta upola kraćom od onih kojima upravlja HAC, od vinjeta lani zaradio oko 25 posto više nego HAC s klasičnim sustavom naplate.
Huzjan je nedavno za naš list kazao kako će novi sustav naplate biti u skladu sa smjernicama EU-a o naplati po sistemu »plati koliko si stvarno potrošio«, odnosno prema broju prijeđenih kilometara na autocesti.
Novi bi sustav, prema njegovim riječima, trebao rezultirati i značajnim smanjenjem troškova, posebno za plaće radnika čiji će broj HAC smanjivati što prirodnim odljevom, što poticajnim otpremninama, a bit će, kazao je, samoodrživ u idućih petnaest godina, što znači da neće zahtijevati dodatne troškove.
Procijenjena vrijednost novog sustava naplate je 100 milijuna eura, za sve dionice autocesta u Hrvatskoj kojima upravljaju HAC, Bina Istra i Autocesta Zagreb – Macelj, a u punoj primjeni bi trebao biti krajem iduće ili u prvoj polovici 2025. godine.