
Foto S. Ježina
Moramo se probuditi, svatko u svom djelokrugu rada, sve gradske strukture, i energiju usmjeriti prema privlačenju najkvalitetnijih stručnjaka i jednake takve radne snage na Kvarner. Prednosti treba iskoristiti kako bismo postali ono što i zaslužujemo: privlačno i poznato središte na karti Europe. To jednostavno stanovnici Rijeke zaslužuju
Najuspješnijom poduzetnicom Hrvatske za 2014. godinu proglašena je Riječanka Gordana Nikolić. Sam se svečani čin uručenja nagrade zbio ovog tjedna kada se, kao jedan od poticaja ravnopravnosti spolova, obilježio Svjetski dan poduzetnica, a uz mnoge analize stanja, na vidjelo su izašle i neke od neuobičajenih, pozitivnih pomaka.
Ne, nije na žalost još došlo do bitnijih pomaka u tretmanu žena, ni kad je zona »visokog bussinesa« u pitanju, još manje kad u priču dovodimo muško-ženski balans u politici, ali jest kad su neki uvriježeni zemljopisni stavovi u pitanju. Primjerice uočljivo je da u državama koje prema dosadašnjim statistikama nemaju pretjerano pozitivan stav prema ženama u značajnijim sferama poslovanja, sve brže raste broj poduzetnica u ukupnom poduzetničkom korpusu. Prema istraživanjima najviše je narastao udio poduzetnica u Grčkoj gdje ih je skoro 25 posto, a u rasponu od 15 do 25 posto smjestili su se Albanija, Italija i – Hrvatska. Vesele takvi pomaci, jer ako smo »fifty-fifty« u rodilištima, logično je da tako bude i u kasnije.
Gordani Nikolić je pak Hrvatska udruga poslovnih žena Krug nagradu dodijelila jednim dijelom i zbog toga što je jedina u Hrvatskoj vlasnica i dekanica visokoškolske ustanove. Riječ je o Poslovnoj akademiji Rijeka, poznatoj i kao PAR čiju su vrlo kvalitetnu izobrazbu prošle na stotine studenata. Akademija je inače osnovana 2007. godine, a fokus stavlja na specifičnu izobrazbu u zoni poslovnog upravljanja.
Model koji su preuzeli je njemački, a ono što ga značajnije razlikuje od sličnih, trogodišnjih stručnih studija u Hrvatskoj je jednakopravnost teorije i prakse, suradnja s dvadesetak visokoškolskih institucija diljem svijeta, a studij na PAR-u pohađaju ili su završili i mnogi uspješni sportaši.
Dualni studij
Od mnogih smo čelnih ljudi u Hrvatskoj, iz niza djelatnosti, a koji su izobrazbu stekli u zapadnoeuropskim zemljama, najčešće kao djeca ekonomskih emigranata tamo i rođena, mogli čuti kako im se čini da hrvatski visokoškolski sustav daje odlična znanja no da u stvarnosti stvara ljude koji su prije spremni postati fakultetskim profesorima nego gospodarstvu potrebnim ljudima. Je li PAR tu radikalno drugačiji?
– Ne bih se upuštala u spekulacije o ostalim visokoškolskim ustanovama, no poznato mi je kako je jedino PAR počeo priču dualnih studija i inzistira na tome da studenti dobiju značajan dio praktičnih znanja uz teoretska. Da, na tome smo ustrajni jer smo uvjereni da upravo na takav način približavamo studente realnom životu i obavezama koje pred njih postavlja buduće zaposlenje. Naprosto, inzistiramo na tome da teoretsko znanje nije jedino koje će ih voditi kroz život. Da su to jednako toliko i borba za izražavanje svojih stavova, mišljenja i ideja, dakle svojevrsna kreativnost koju svatko od nas posjeduje samo ju treba znati izraziti.
Nagrada koju ste dobili na neki je način i priznavanje »prava građanstva« ustanovi koju vodite. Nisu vas naime s nekih sličnih visokoškolskih adresa svojedobno dočekali raširenih ruku?
– Ne znam je li to u cjelosti prošlost, no da svojedobno je znalo biti podmetanja i insinuacija. Ponajprije u smislu da su visokoškolske ustanove na kojima se plaća školarina zapravo one na kojima se – kupuje diploma. Možda tako nešto mogu shvatiti kao strah od drugačijeg sustava obrazovanja, kao strah od gubitka utjecaja no s druge, racionalne strane krajnje je neozbiljno tako razmišljati. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta je 20111. PAR-u izdalo dopusnicu za izvođenje stručnog studija Poslovno upravljanje. Prema tome, mi podliježemo potpuno jednakim sustavima kontrole kao i državna sveučilišta, nema te visokoškolske ustanove na kojoj ma tko smije ma što darovati. I još nešto: za razliku od većine sličnih ustanova naši studenti su obavezni neprestano ocjenjivati i svoje profesore. U slučaju da netko od njih stalno zarađuje negativne ocjene, ili bi se mijenjao, ili… nisam baš sigurna koliko bi mogao opstati na PAR-u.
Učenje u tvrtkama
Zbog čega bi netko uopće došao na PAR? Posao mu je nakon studija jednako neizvjestan, školarina se plaća...
– Rekla sam već: na PAR-u student dobiva drugačiji način studiranja, drugačiji način usvajanja znanja, drugačiji način razmišljanja. Dobiva sva znanja prema verificiranom programu, ali tu je sasvim drugačiji pristup studentu, rad u malim grupama, potpuno posvećivanje osobnosti svakog ponaosob i traženje načina za oslobađanje njegove kreativne energije. Mnogo se radi na konkretnim projektima, jako smo često na terenu gde se u konkretnim tvrtkama i situacijama upoznajemo s onim što nas potencijalno čeka nakon završetka studija. Ne treba zanemariti direktnu i jaku međunarodnu suradnju s kojom se PAR posebno ponosi.
Koliko trenutno brojite studenata?
– Negdje oko 160, a kako od slijedeće školske godine krećemo i s petogodišnjim studijem, njihov će se broj još povećati. Ali da se vratim onom što me stalno propitkujete, koliko je dakle »pametnije« upisati PAR, a ne neku drugu visokoškolsku ustanovu? Ono na što sam posebno ponosna je činjenica da je čak 75 posto naših studenata nakon diplome pronašlo zaposlenje.
Mi ne prestajemo s kontaktima ni nakon diplome, provjeravamo zadovoljstvo kako bivših studenata znanjem koje su usvojili, tako i poslodavaca koji su ih zaposlili. Imam značajnu arhivu s impresijama njihovih poslodavaca i sve su u pravilu jako dobre.
Nije lako biti menadžer
Vratimo li se vama osobno, imali ste izrazito atipičnu znanstvenu karijeru. Najprije ste završili Pomorski fakultet da bi kasnije do visokih akademskih titula stizali preko Ekonomskog fakulteta. A svoja ste znanja i znanstvenu karijeru realizirali preko – vlastite visokoškolske ustanove?
– Svoju znanja i znanstvenu karijeru započela sam na drugim visokoobrazovnim ustanovama, državnim i privatnim. PAR je na neki način nastao iz razloga što sam htjela više od onog što su mi te ustanove nudile odnosno nisu nudile. Prije, a i tijekom znanstvene karijere okušala sam se i u gospodarstvu. Radila sam u državnoj tvrtci i kod privatnika, a imala sam i prilike biti u samom vrhu menadžmenta sa svih privilegijama, ali i problemima. Volim o tome pričati svojim studentima kako bi shvatili da biti menadžer nije lako. Iza naizgled dobrih plaća i privilegija, puno je i osobnog odricanja. Moje životno iskustvo daje mi kompetencije da mogu pričati o prednostima i nedostacima različitih poslova i poslodavaca. Stoga studentima uvijek savjetujem – osluhnite sebe, osluhnite svoje potrebe, svoju kreativnost, neka vas upravo to vodi kroz život i greške ne bi trebalo biti.
Ne čini li vam se da kod nas kao da se zrelost u promišljanju što zapravo želimo raditi u životu stječe nešto kasnije no što je to propisano evolucijsko-birokratskim kodom, odnosno činom mature. Kakva su vaša iskustva sa studentima koje obrazujete?
– Raznolika. Na prvoj ih godini ima raznih, bez obzira kakav im je srednjoškolski background, neki su manje neki više zainteresirani, ima onih koje vodi želja za novcem, želja da budu »menadžeri«, no kasnije ih stalnom edukacijom i usmjeravanjem učimo da su čitav radni vijek ili život kao takav stalno usvajanje novih znanja. Pa i ja osobno iako imam doktorsku titulu stalno tražim nove spoznaje, stalno odlazim na edukacijske radionice jer znanje nije statično, ono ili se stalno usvaja, ili se čovjek nađe pred zidom, posebno ako se bavi predavanjima na visokoškolskoj ustanovi.
Nema povjerenja u mlade
Odmaknemo li se od PAR-a, vaše nagrade i nacionalnog obrazovnog sustava, ne čini li vam se da u Hrvatskoj postoje sve pretpostavke kako bi bila riječ o bogatoj i zadovoljnoj državi no kako tih 4,5 milijuna stanovnika naprosto nema tko povesti u blagostanje. Točnije, kako nas uništava izostanak mlađeg sloja sposobnih manadžera koji bi hrvatske komparativne prednosti pretvorili u blagostanje.
– Da, donekle, ali pitanje je vrlo kompleksno da bi se na njega jednostavno odgovorilo. Da, donekle nam nedostaje kadra, sposobnog organizirati posao, povesti državu u blagostanje. No ne treba zaboraviti da je Hrvatskoj golemu štetu nanijela pretvorba koja je više uništavala nego pretvarala, kao i mnoge druge nedaće, od rata nadalje, koje su na neki način »osakatile« generacije koje su sada u godinama koje su najbolje za menadžerske funkcije. Nedostaje i povjerenja u mlade, u njihova znanja. Nedostaje, što je možda najvažnije, da takav jedan pravac trasira upravo država. Čini mi se da je u svemu tome upravo ona najinertnija.
Pa se stalno vraćamo na jedne te iste iz velikih koorporacija – Todorić, Tedeschi, Mršić, Vlahović ili na riječkom području Usmiani, Mišković, Marković,… silne škole, visoke državne, privatne, manadžmenti, a zapravo silan deficit sposobnih »direktora«. Uostalom, ni svi od navedenih nemaju fakultetsku diplomu, a neki su ju stjecali »uz rad«. Koliko je vaših studenata završilo na nekoj od vodećih funkcija?