Foto Reuters
Gosti s talijanskog tržišta mijenjaju navike putovanja
povezane vijesti
Grazie Croatia, odnosno Hvala Hrvatska!, sredinom srpnja poručivali su talijanski mediji ukazujući da su inflacija i uvođenje eura napumpali cijene u Hrvatskoj zbog čega Talijani radije ostaju na odmoru u svojoj zemlji.
U tekstu koji je donio Corriere della Sera, uz ostalo se navodi da je uvođenje eura u Hrvatskoj donijelo isti scenarij kao u Italiji prije dvadeset godina kad je ono što je koštalo tisuću lira, pretvoreno u jedan euro.
Međutim, ni situacija u susjednoj nam zemlji nije tako ružičasta. Dapače. Inače, talijansko tržište već godinama »štuca« iz niza razloga, prije svega slabljenja ekonomske moći kao i političke situacije.
Zanimljivo je, međutim, da se ove godine, primjerice i u Istri i na Kvarneru, vidi rast dolazaka Talijana. Naravno, daleko je to od onih vremena kad su Talijani odlazili na pravi Ferragosto.
Sada im je Hrvatska bliža i po pitanju granice koje više nema, a što se vidjelo tijekom zime i proljeća kad bi na Sjeverni Jadran dolazili i tek na jedan dan. Najčešće radi – ručka.
Kraća putovanja
Pitanje kako ove godine »diše« talijansko tržište te kakav se Ferragosto očekuje, ako ga uopće još ima, postavili smo Vivianu Vukelić, direktorici Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) U Milanu.
– Klasični Ferragosto, kakav smo poznavali, više ne postoji, kazala je Vukelić, napominjući da nam Talijani nam stižu i tijekom proljeća i jeseni, što je vidljivo i u realizaciji turističkog prometa.
U dosadašnjem dijelu godine s tržišta Italije ostvareno je 453.000 dolazaka i 1,7 milijuna noćenja što u odnosu na isto razdoblje lani predstavlja rast od 13 posto u dolascima i osam posto u noćenjima. Trendovi u Italiji su kraća putovanja, i to tijekom cijele godine.
– Ove godine Talijani su putovali na more i u srpnju kad su bile povoljnije ponude. S obzirom na inflaciju na globalnoj razini i na činjenicu da su poskupjeli troškovi života, u takvim situacijama se preslaguju prioriteti pa se tako i donose odluke o putovanjima koje će ove godine biti više nego ikad last minute.
Također, tu treba uzeti u obzir brojne klimatske promjene koje su pogodile sjever Italije u proteklih 15 dana, napomenula je direktorica milanskog Predstavništva HTZ-a te dodala da Talijani i za Ferragosto gledaju povoljne ponude, ali i prate vremensku prognozu o kojoj su značajno ovisni.
Dodala je da interesa za Hrvatsku ima, i to najviše za nautiku. Naime, prema platformi SamBoat koja je vodeća platforma u Europi za najam brodova sa skiperom ili bez, u Top 10 favorita Talijana su gotovo sve talijanske destinacije. Osim tri strane, među kojima je Hrvatska najpopularnija.
Na ljestvici tako predvode Sardinija, Hrvatska i Kampanija, posebice s obalama pokrajine Napulj i Salerno, zatim Sicilija, Grčka, Toskana, Ligurija, Ibiza, Ponza i obala Venecije.
Italija se, inače, ovog ljeta suočila s jakim toplinskim udarom, tu su i požari koji su harali pogotovo jugom zemlje, ali i olujama na sjeveru.
Tako su visoke temperature »usijale« i političke vode, s obzirom na to da je njemački ministar zdravstva Karl Lauterbach u svom tvitu objavio da je toplinski val u Italiji spektakularan te da, ukoliko se ovako nastavi, ova odredišta za odmor dugoročno neće imati budućnost.
Jasno, Nijemci slušaju svoju vladu pa su neke talijanske agencije izvijestile da svaki drugi Nijemac odustaje od dolaska u Italiju na odmor.
No, nije to jedini problem talijanskog turističkog sektora. Nepopunjen kolovoz, praćem snažnim last minute ponudama nakon ovosezonskog povećanja cijena, na noge je diao talijanski turistički sektor.
Talijanski mediji proteklih su tjedan, dva puni natpisa o tome kako još uvijek ima slobodnih kapaciteta u morskim destinacijama.
Druga priča su gradovi koje »pune« najviše gostiju s dalekih tržišta poput SAD-a i Kine. Kao i to da su uz inflaciju rasle i cijene, među kojima se ističu unutardržavni letovi, pa tako put avionom od Milana do Sardinije košta više nego neki interkontinentalni letovi.
Teška sezona
Prošlog tjedna je Massimo Diana, direktor prodaje talijanske agencije Ota Viaggi, specijalizirane za talijanski morske destinacije, na pressici kazao da je od siječnja do ožujka sektor napravio nevjerojatne brojke u smislu rezervacija, očito potaknut ranim bukingom.
– Brojevi koje nikada nismo vidjeli i koji su doveli do lake euforije i pomalo iskrivljene vizije i krivih predviđanja.
Pravi mjehur od sapunice, koji nas tjera da se nosimo s patnjama kolovoza, gdje se suočavamo s dijametralno suprotnom situacijom i u biti rasprodajom, kazao je ovaj talijanski turistički djelatnik.
Navodi da postoji nekoliko čimbenika koji stvaraju probleme počevši od otvaranja svih destinacija, prije svega Egipta. U kombinaciji s velikom željom Talijana da prijeđu nacionalne granice.
I u drugim talijanskim agencijama se žale na rupe u srpnju i kolovozu.
– Gužve u agenciji koju smo viđali u srpnju više nema, to uzrokuje određenu psihozu među trgovcima koji se pitaju: što se događa?
Za kolovoz još uvijek ima puno raspoloženih kapaciteta i, ako pogledamo samo vrlo visoku sezonu, vidimo da putujemo manje putnika nego prije pandemije, potvrdio je, pak, za TTG direktor mreže Bluvacanze Antimo Russo.
Ivana Jelinić, direktorica Talijanske turističke zajednice ENIT, pandana hrvatskom HTZ-u, kazala je ovih dana da je sezona u Italiji teška, ali kako će Talijani uspjeti izvući rezultat iz 2019.
– Zemlja prelazi izvanredno stanje povezano s požarima, iznimnim toplinskim valom i nepovoljnim vremenskim uvjetima koji su zahvatili različite regije od sjevera do juga Poluotoka.
Ipak, glavna tržišta ostvaruju najbolje moguće rezultate. Francusko i španjolsko tržište idu dobro, ali dolaze i Nijemci, iako ponegdje u manjem broju nego što se očekivalo, kazala je Jelinić.
Španjolska i Grčka draže od Hrvatske
U analizi TTG-a o tome kamo Talijani putuju, izjavu je dala Isabel Garaña, direktorica španjolske turističke uprave u Milanu, koja je kazala da je Španjolska do svibnja imala 35,7 posto više Talijana nego u istom razdoblju 2022. i 1,8 posto više nego u 2019. godini, što je bila izvrsna turistička godina.
U Helenskoj hotelskoj komori su kazali da rezervacije iz Italije za Grčku »pokazuju pozitivan trend te su izgledi za 2023. već veći od 2022. u pogledu dolazaka i prometa«.
A Malta, kojoj je Italija najjače tržište, u prva tri mjeseca 2023. zabilježila je značajna povećanja obujma u odnosu na 2019. godinu s tim da se rast nastavio i u travnju i svibnju.