Energetika

Drugi plinski tanker iskrcao teret u Omišlju, LNG Hrvatska sada očekuje redobitu isporuku plina

Marinko Glavan

Tanker »LNG Adam« iskrcao je 145 tisuća kubičnih metara plina za potrebe HEP-a, a u tvrtki koja upravlja terminalom očekuju da će se do kraja plinske godine stabilizirati i dolazak brodova koji su zbog rasta cijena na azijskim tržištima bili preusmjeravani na Daleki istok



Tanker za prijevoz ukapljenog prirodnog plina »LNG Adam« jučer je završio iskrcaj oko 145 tisuća kubičnih metara ukapljenog prirodnog plina na terminalu u Omišlju, za Hrvatsku elektroprivredu (HEP), potvrđeno je iz LNG-a Hrvatska, tvrtke koja upravlja LNG terminalom na Krku, u kojoj očekuju stabilizaciju tržišta i redovitu isporuku plina do konca ove plinske godine, odnosno do kraja rujna.


Riječ je o tek drugom po redu prekrcaju tereta na omišaljskom terminalu koji je s radom započeo 1. siječnja ove godine. U međuvremenu su na terminal trebala pristati barem još četiri broda, jedan s teretom plina za HEP, a ostali za mađarske zakupce kapaciteta terminala, no zbog snažnog rasta cijena ukapljenog prirodnog plina na azijskim tržištima, u prvom redu Kine, Južne Koreje i Japana, ti su brodovi bili preusmjereni prema tim zemljama, zbog čega je novoizgrađeni hrvatski LNG terminal ostao bez većeg dijela planiranog prometa u prva dva mjeseca ove godine.


Puno za prazno


Iz tvrtke LNG Hrvatska već su objasnili kako nedolazak brodova neće negativno utjecati na njihovo poslovanje, jer u prve tri godine imaju rasprodano sto posto kapaciteta, po sistemu »puno za prazno«, pri čemu zakupci plaćaju zakup bez obzira prekrcavaju li plin preko LNG terminala u Omišlju ili ne. Najveći dio kapaciteta pritom su zakupile tvrtke koje opskrbljuju mađarsko tržište, uz HEP i Inu koji opskrbljuju hrvatske potrošače.




Prema objašnjenjima iz HEP-a, nedolazak jednog od brodova za hrvatsko tržište nije imao negativan utjecaj na opskrbu domaćeg tržišta, niti na cijenu plina u Hrvatskoj, budući da je opskrbljivač koji je trebao isporučiti plin s broda osigurao HEP-u zamjenske količine plina po istoj cijeni. Na gubitku, prema tvrdnjama odgovornih u upravi, nije bio ni Plinacro, operater plinskog opskrbnog sustava u Hrvatskoj, budući da i ta tvrtka ima ugovoren zakup kapaciteta bez obzira na stvarne prekrcane količine plina.


Stvarni gubitnici zbog nedolaska brodova bili su lokalni pomorski agenti, koncesionar usluge remorkera u riječkoj luci, Jadranski pomorski servis, državna tvrtka Plovput koja brine o sigurnosti plovidbenih putova, lučki piloti i ostale tvrtke koje pružaju usluge brodovima u dolasku i odlasku, a koje su, prema našem izračunu, sa svakim LNG tankerom koji nije došao na terminal, izgubile ukupno oko milijun i pol kuna prihoda.


Čeka se kraj zime


Prema riječima direktora LNG-a Hrvatska, Hrvoja Krhena, očekuje se stabilizacija tržišta ukapljenog prirodnog plina s brodova i redoviti dolazak brodova s teretom plina u nastavku ove plinske godine.


– Cijene plina na azijskim tržištima se stabiliziraju sa završetkom zime i očekujemo da se stabilizira i isporuka prirodnog plina putem terminala u Omišlju. Do kraja ovog mjeseca na terminal bi trebao stići još jedan brod s teretom plina, a u idućim mjesecima očekujemo da na terminal, u prosjeku, pristaje po jedan brod svaka dva tjedna, rekao je Krhen.


Stabilizaciju tržišta očekuju i u Plinacrou, operateru opskrbnog sustava prirodnim plinom u Hrvatskoj iz kojeg poručuju kako je transport plina s prvog i drugog broda u Omišlju protekao bez poteškoća i zastoja.


– Prihvat tereta s drugog po redu broda koji je pristao u Omišlju protječe u najboljem redu i bez ikakvih problema. Sustav funkcionira bez poteškoća, a očekujemo stabilizaciju tržišta i dolazaka brodova s prirodnim plinom u Omišalj.


– Mislim da će se čitavo tržište stabilirati do proljeća, a time i učestalost dolazaka brodova s ukapljenim prirodnim plinom u Omišlju. S krajem zime padat će potražnja i cijene na Dalekom istoku, čime će se i broj dolazaka brodova u Omišalj stabilizirati, procjenjuje Jasminko Umićević, stručnjak za energetiku.


S takvim se procjenama slaže i Donatan Balog, riječki pomorski stručnjak i zapovjednik na LNG brodovima.


– Prognoze kažu da će u idućem kratkoročnom i dugoročnom razdoblju cijene ukapljenog prirodnog plina na azijskim tržištima padati, iako i dalje valja imati na umu da velike azijske ekonomije imaju veliku potražnju za prirodnim plinom i u ljetnim mjesecima, za potrebe industrije, ali i hlađenja domova, rekao je Balog.


Bez buke i ekscesa


Prilikom prekrcaja ukapljenog plina s broda »LNG Adam« na brod »LNG Croatia«, ploveći terminal za skladištenje i uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina, nije bilo pritužbi građana na buku, barem tako tvrdi Krhen, a sam prekrcaj s »LNG Adama« na »LNG Croatiju« protekao je bez ekscesnih situacija.