Tanker »LNG Adam« iskrcao je 145 tisuća kubičnih metara plina za potrebe HEP-a, a u tvrtki koja upravlja terminalom očekuju da će se do kraja plinske godine stabilizirati i dolazak brodova koji su zbog rasta cijena na azijskim tržištima bili preusmjeravani na Daleki istok
povezane vijesti
- Na omišaljski LNG terminal pristao stoti tanker: Prateće službe po brodu zarade 220 tisuća eura
- Policija otkrila što se događalo pred LNG terminalom na Krku. Pokrenuli su krim istraživanje
- Eko aktivisti kajacima ometali privez broda na LNG terminal u Omišlju: “Jedini fosil za spaljivanje je kapitalizam”
Tanker za prijevoz ukapljenog prirodnog plina »LNG Adam« jučer je završio iskrcaj oko 145 tisuća kubičnih metara ukapljenog prirodnog plina na terminalu u Omišlju, za Hrvatsku elektroprivredu (HEP), potvrđeno je iz LNG-a Hrvatska, tvrtke koja upravlja LNG terminalom na Krku, u kojoj očekuju stabilizaciju tržišta i redovitu isporuku plina do konca ove plinske godine, odnosno do kraja rujna.
Riječ je o tek drugom po redu prekrcaju tereta na omišaljskom terminalu koji je s radom započeo 1. siječnja ove godine. U međuvremenu su na terminal trebala pristati barem još četiri broda, jedan s teretom plina za HEP, a ostali za mađarske zakupce kapaciteta terminala, no zbog snažnog rasta cijena ukapljenog prirodnog plina na azijskim tržištima, u prvom redu Kine, Južne Koreje i Japana, ti su brodovi bili preusmjereni prema tim zemljama, zbog čega je novoizgrađeni hrvatski LNG terminal ostao bez većeg dijela planiranog prometa u prva dva mjeseca ove godine.
Puno za prazno
Iz tvrtke LNG Hrvatska već su objasnili kako nedolazak brodova neće negativno utjecati na njihovo poslovanje, jer u prve tri godine imaju rasprodano sto posto kapaciteta, po sistemu »puno za prazno«, pri čemu zakupci plaćaju zakup bez obzira prekrcavaju li plin preko LNG terminala u Omišlju ili ne. Najveći dio kapaciteta pritom su zakupile tvrtke koje opskrbljuju mađarsko tržište, uz HEP i Inu koji opskrbljuju hrvatske potrošače.
Prema objašnjenjima iz HEP-a, nedolazak jednog od brodova za hrvatsko tržište nije imao negativan utjecaj na opskrbu domaćeg tržišta, niti na cijenu plina u Hrvatskoj, budući da je opskrbljivač koji je trebao isporučiti plin s broda osigurao HEP-u zamjenske količine plina po istoj cijeni. Na gubitku, prema tvrdnjama odgovornih u upravi, nije bio ni Plinacro, operater plinskog opskrbnog sustava u Hrvatskoj, budući da i ta tvrtka ima ugovoren zakup kapaciteta bez obzira na stvarne prekrcane količine plina.
Stvarni gubitnici zbog nedolaska brodova bili su lokalni pomorski agenti, koncesionar usluge remorkera u riječkoj luci, Jadranski pomorski servis, državna tvrtka Plovput koja brine o sigurnosti plovidbenih putova, lučki piloti i ostale tvrtke koje pružaju usluge brodovima u dolasku i odlasku, a koje su, prema našem izračunu, sa svakim LNG tankerom koji nije došao na terminal, izgubile ukupno oko milijun i pol kuna prihoda.
Čeka se kraj zime
Prema riječima direktora LNG-a Hrvatska, Hrvoja Krhena, očekuje se stabilizacija tržišta ukapljenog prirodnog plina s brodova i redoviti dolazak brodova s teretom plina u nastavku ove plinske godine.
– Cijene plina na azijskim tržištima se stabiliziraju sa završetkom zime i očekujemo da se stabilizira i isporuka prirodnog plina putem terminala u Omišlju. Do kraja ovog mjeseca na terminal bi trebao stići još jedan brod s teretom plina, a u idućim mjesecima očekujemo da na terminal, u prosjeku, pristaje po jedan brod svaka dva tjedna, rekao je Krhen.
Stabilizaciju tržišta očekuju i u Plinacrou, operateru opskrbnog sustava prirodnim plinom u Hrvatskoj iz kojeg poručuju kako je transport plina s prvog i drugog broda u Omišlju protekao bez poteškoća i zastoja.
– Prihvat tereta s drugog po redu broda koji je pristao u Omišlju protječe u najboljem redu i bez ikakvih problema. Sustav funkcionira bez poteškoća, a očekujemo stabilizaciju tržišta i dolazaka brodova s prirodnim plinom u Omišalj.
– Mislim da će se čitavo tržište stabilirati do proljeća, a time i učestalost dolazaka brodova s ukapljenim prirodnim plinom u Omišlju. S krajem zime padat će potražnja i cijene na Dalekom istoku, čime će se i broj dolazaka brodova u Omišalj stabilizirati, procjenjuje Jasminko Umićević, stručnjak za energetiku.
S takvim se procjenama slaže i Donatan Balog, riječki pomorski stručnjak i zapovjednik na LNG brodovima.
– Prognoze kažu da će u idućem kratkoročnom i dugoročnom razdoblju cijene ukapljenog prirodnog plina na azijskim tržištima padati, iako i dalje valja imati na umu da velike azijske ekonomije imaju veliku potražnju za prirodnim plinom i u ljetnim mjesecima, za potrebe industrije, ali i hlađenja domova, rekao je Balog.
Bez buke i ekscesa
Prilikom prekrcaja ukapljenog plina s broda »LNG Adam« na brod »LNG Croatia«, ploveći terminal za skladištenje i uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina, nije bilo pritužbi građana na buku, barem tako tvrdi Krhen, a sam prekrcaj s »LNG Adama« na »LNG Croatiju« protekao je bez ekscesnih situacija.