Foto N. BLAGOJEVIĆ
Sve što radimo usmjereno je k tome da buku i svjetlosno zagađenje smanjimo, ne samo do granice propisane zakonom, već i dodatno
povezane vijesti
Održivo poslovanje i odnos prema okolišu uz primjenu najmodernijih tehnologija i opreme s ciljem postizanja nulte stope ugljičnog otiska te minimalno onečišćenje svjetlošću i bukom, ističu se kao poslovni moto Rijeka Gateway kontejnerskog terminala.
O tehnologijama i opremi te korištenje održive energije iz obnovljivih izvora, razgovarali smo s Tomislavom Žunićem, članom Uprave Rijeka Gatewaya.
Bijeli šum
Zagađenje bukom s terminala jedna je od stvari koje ponajviše zabrinjava stanare okolnih naselja. Kako i primjenom kojih tehnologija namjeravate ograničiti buku, posebno prilikom manipulacije kontejnerima i pomicanja terminalskih dizalica?
– Od samih početaka, prilikom pripreme projektne dokumentacije, koristili smo usluge ovlaštene tvrtke koja se bavi ispitivanjem buke.
To nam je, naravno, bila i zakonska obaveza jer buka koju proizvodimo mora biti unutar propisanih okvira. Ono što mi želimo, kao odgovoran poslodavac i tvrtka koja će ovdje poslovati, je da napravimo i više od toga, odnosno da dodatno smanjimo razinu buke.
Zbog toga smo odlučili implementirati dodatne aktivnosti, a jedna od njih je da smo eliminirali zvuk piskanja prilikom pokretanja terminalske opreme koji može biti vrlo iritantan za okolinu, a umjesto toga smo implementirali zvuk koji se naziva bijeli šum, a puno je manje agresivan tako da će već to značajno smanjiti razinu buke.
Također, naše kranske dizalice koristit će tehnologiju takozvanog »soft landinga«, kojom se prilikom spuštanja kontejnera eliminira snažan udarac u podlogu ili kontejner ispod njega.
Spuštanje će biti potpuno mekano, i buka svedena na minimum. Sve što radimo, moram naglasiti, usmjereno je k smanjenju buke, no nemoguće je da terminal bude posve bešuman. Ali zaista se trudimo da buku smanjimo ne samo do granice propisane zakonom, već i dodatno.
Na terminalu će se koristiti uglavnom električna oprema, dizalice i drugo, hoće li i ta odluka utjecati na smanjenje buke, u odnosu na sličnu opremu pogonjenu klasičnim motorima s unutarnjim izgaranjem?
– Gotovo sva oprema, možemo reći 99 posto, bit će električna. Sve ključne dizalice, obalne, kranske, zatim vozila terminala, servisna vozila, bit će električna.
Imamo zaista minorni udio opreme, dva tipa viličara, pokretana dizel motorima, a i njih ćemo u kratkom roku zamijeniti električnima.
Takva električna oprema, osim minimiziranja emisija i ugljičnog otiska, ima i velik utjecaj na količinu buke. Nemamo dizel motore koji pokreću dizalice, što je posebno značajno noću, kada će razina buke biti na puno prihvatljivijoj razini.
Bez ugljičnog otiska
U svim dosadašnjim istupima posebno ste isticali minimalan ugljični otisak terminala, uz gotovo nultu stopu emisija kao jednu od glavnih odrednica poslovanja Rijeka Gatewaya i ono po čemu će ovaj terminal biti među najnaprednijima na Mediteranu. Jedna od najavljenih mjera za ostvarenje tih ciljeva je i nabava električne energije proizvedne isključivo iz obnovljivih izvora. Jeste li osigurali nabavu tako proizvedene električne energije?
– Jesmo. Jako se ponosimo našim strateškim određenjem da imamo nultu stopu ugljičnog otiska i da snažno potičemo održivi razvoj. U skladu s time, sva električna energija koju kupujemo je iz obnovljivih izvora.
Potpisali smo prvi, višegodišnji ugovor za kupnju energije iz obnovljivih izvora, a naš je dugoročni plan isključivo kupovati energiju iz obnovljivih izvora.
Namjeravate li je i sami proizvoditi, na prostoru terminala, primjerice, postavljanjem fotonaponske opreme za proizvodnju električne struje iz sunčeve svjetlosti?
– Trenutno je u tijeku obnova skladišta 22, u sklopu lučkog kompleksa Metropolis, gdje ćemo već sada ugraditi sve instalacije i pripremu za fotonaponska postrojenja.
Dakle, sve će biti spremno za instaliranje fotonaponkih postrojenja u određenom trenutku, a ona će biti dodatni korak ka ostvarenju ciljeva nulte stope ugljičnog otiska.
No, mogu dodati da će već od prvog dana I naše dizalice proizvoditi struju samim svojim radom (spuštanjem kontejnera), koja će se onda korisiti opet za sam terminal.
Koliko će terminal biti blizu toj nultoj stopi ugljičnog otiska, jednom kada počne s komercijalnim radom?
– Što se tiče opreme koju ćemo mi instalirati, možemo reći da smo na nuli. Naravno, tu su kamioni, vlakovi i brodovi, tako da kao cjelina terminal neće biti na nuli, ali ćemo imati značajno reduciranu razinu ugljičnog otiska u odnosu na druge terminale.
Jedan od najvećih izvora emisija ugljičnog dioksida i drugih plinova, ali i buke, u svim lukama su sami brodovi. I jedno i drugo se može značajno smanjiti opskrbom brodova električnom strujom s kopna, za vrijeme dok je privezan i traje prekrcaj tereta.
Hoće li terminal imati mogućnost opskrbe brodova električnom energijom s kopna, i time eliminirati potrebu za radom brodskih strojeva za vrijeme dok je brod privezan uz operativnu obalu?
– U stalnoj smo koordinaciji i komunikaciji s Lučkom upravom po tom pitanju. Napravili smo sve pripreme za instalacije potrebne za opskrbu brodova električnom energijom, a Lučka uprava je aplicirala projekt za sufinanciranje tako da vjerujem kako ćemo u vrlo kratkom roku dobiti pozitivan odgovor.
Time ćemo brodovima omogućit napajanje električnom energijom i u potpunosti ukoniti ugljični otisak brodova, za vrijeme dok su vezani na Zagrebačkoj obali, te smanjiti buku.
To je jedna izvanredna priča i mislim da ćemo biti pioniri u Hrvatskoj i prvi instalirati taj sustav, u suradnji s Lučkom upravom.
Energetski održivo
Spomenuli ste obnovu skladišta 22, dijelu povijesnog kompleksa Metropolis. Hoće li ono, posebno u dijelu koji se odnosi na sustave grijanja i hlađenja prostora, biti prilagođeno smanjenju ugljičnog otiska i na koji način?
– Primjenjivat ćemo sustav koji se naziva »Building management system«, a upravlja dizalicama topline što ćemo ih koristiti za grijanje i hlađenje, na način da optimizira potrošnju energije, minimalizirajući potrošnju energije, uz maksimalnu učinkovitost.
Sve aktivnosti na terminalu, bilo da je riječ o skladištu 22, opremi, vozilima, instalacijama, sve što je vezano uz naše ulaganje u sebi nosi našu želju za postizanjem nulte stope ugljičnog otiska i dugoročne održivosti i razvoja.
Zaista se trudimo u centru Rijeke izgraditi terminal za koji ćemo s ponosom moći reći da će razina onečišćenja po pitanju ugljičnog otiska biti na nuli.
To je prvenstveno važno zbog naših sugrađana i našeg okruženja, ali smatram da će u bliskoj budućnosti biti važno i za kupce naših usluga koji će svoja plovila usmjeravati k lukama koje su postavljene na način da su dugoročno energetski učinkovite i održive.
Kakva je vaša komunikacija s okruženjem po tom pitanju. Jeste li i u kojoj mjeri imali kontakte s gradskim službama i predstavnicima okolnih mjesnih odbora?
– Komuniciramo sa svima koji žele dobiti informacije. Vrlo smo transparentni, imali smo kontakte u kojima smo zainteresirane informirali o tome što Rijeka Gateway poduzima da suživot s ljudima u okolini učini što jednostavnijim i prihvatljivijim kad započnu komercijalne operacije.
Svjetlosno zagađenje svedeno na minimum
Građani su zabrinuti i zbog mogućeg svjetlosnog zagađenja koje često prati velike kompekse, poput kontejnerskog terminala. Što ćete učiniti po tom pitanju?
– Što se tiče svjetlosnog zagađenja, također smo pokušali maksimalno optimizirati sustav rasvjete. Sustav omogućuje automatizirano upravljanje osvjetljenjem terminala, na način da na dijelovima koji trenutno nisu u funkciji rasvjetu minimizira ili čak potpuno isključuje.
Imat ćemo i štitnike na rasvjetnim tijelima, koji će onemogućavati rasipanje svjetlosti izvan područja terminala. Isto tako, sva rasvjeta će biti u LED tehnologiji koja već sama po sebi omogućava bolje usmjeravanje svjetlosti i smanjivanje rasipanja svjetlosti.
S aspekta svjetlosnog onečišćenja, svjesni smo da smo u centru grada pa i taj vid onečišćenja nastojimo svesti na minimum i mogu reći da smo u tome uspjeli.
Visoka razina zaštite mora
Kontejnerski terminali sami po sebi su ogromne površine po kojima se kreće veliki broj kamiona, dizalica i druge opreme i strojeva, uz ogromne količine tereta, što može dovesti do zagađenja koje oborinske vode mogu isprati u okolno more. Kako je na terminalu osmišljen sustav odvodnje, u smislu sprečavanja onečišćenja mora?
– Još kroz projektnu dokumentaciju implementirali smo potpuno novi sustav odvodnje, za koji možemo reći da ima izrazito visoke standarde i stupanj kontrole.
Prije svega, moram reći da ne očekujemo bilo kakvo veliko onečišćenje na terminalu, ali se pripremamo za situaciju da do njega dođe.
Imamo izrazito suvremen sustav, s elementima nadzora koji će onemogućiti bilo kakvo otjecanje onečišćenja u more i okoliš. S te strane, naši sugrađani mogu biti mirni, jer uložili smo značajna sredstva u sustav koji jamči vrlo visoku razinu sigurnosti.