Odlične najave

Čeka nas još jedna sjajna turistička sezona. Dvoznamenkasti porast zanimanja za Hrvatsku na svim tržištima

Edi Prodan

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

ijekom ljetnog reda letenja imat ćemo direktne poveznice s 41 državoma, ističe Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice



Sportskim žargonom rečeno, Hrvatska je u prvom poluvremenu, odnosno do sredine svibnja ove godine ostvarila odličan turistički rezultat, koji čak premašuje i lanjski predsezonski rekord. Tako je u navedenom razdoblju ove godine ostvareno gotovo 3 milijuna dolazaka te više od 8,8 milijuna noćenja što u odnosu na lani predstavlja rast od 10 posto. Polako se približavamo i glavnim ljetnim mjesecima, odnosno samoj špici sezone u kojoj očekujemo stabilan tijek turističkog prometa.


Naime, tijekom ljetnog reda letenja bit ćemo povezani s 517 jedinstvenih linija, odnosno imat ćemo direktne poveznice s 41 stranom državom te će između Hrvatske i inozemstva prometovati oko 70 različitih zrakoplovnih prijevoznika. Sve navedeno, uz činjenicu da smo od prošle godine i punopravna članica Schengena, znači da imamo odlične preduvjete za ostvarenje odličnih turističkih rezultata i trendova u godini koju doista možemo nazvati sportskom, s obzirom na Europsko nogometno prvenstvo u Njemačkoj i Olimpijske igre u Parizu u sklopu kojih ćemo dodatno promovirati i hrvatski turizam, izjavio je to Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice te tako na najbolji mogući način istaknuo ono što cjelokupno gospodarstvo itekako očekuje od turizma – dobre »brojke« i stalni rast.


Kristjan Staničić / Foto: S. DRECHSLER


Povećanje kvalitete


Istina, s obzirom na smjer kretanja koji je odredila Strategija razvoja održivog turizma, »ganjanje« rekorda u broju gostiju je na neki način stavljeno u mirovanje, stalni je naglasak na povećanje kvalitete. Smještaja i svih ostalih sadržaja.




Ipak, ima li koga, a da s radošću neće komentirati Staničićev podatak kako je aktualna predsezona bolja za deset posto? K tome, dvostruko je to pozitivna informacija jer disperzija sezone prema turističkoj godini još je jedan od permanentnih zadataka hrvatskog turizma. Ova ga godina u proljetnom dijelu »poluvremena« s uspjehom ostvaruje, za nadati se je kako će tako biti i u »jesenskoj« slici sezone.


S austrijskog pak tržišta ovih dana dolaze jako dobre informacije. Kakva je prognoza sezone prema vašim konkretnim saznanjima, ranom bookingu, impresijama sa sajmova te rezultatima vaših tržišta u prvoj trećini godine, upitali smo Branimira Tončinića, direktora Predstavništva HTZ-a u Austriji.


– Na tržištu Austrije provedena su do sada tri relevantna istraživanja – Ruefa Reisemonitor 2024, TUI Austria te ÖAMTC – Reisemonitoring/Sommerurlaub 2024 – i sva su pokazala visoki stupanj intenziteta putovanja Austrijanaca koji je početkom godine iznosio 86 posto te se sada, prema studiji ÖAMTC, nalazi na čak 95 posto. TUI Austrija bilježi rast gostiju za Hrvatsku u visini od 37 posto te je Hrvatska u katalogu organizatora putovanja u segmentu putovanja s vlastitim autom na prvom mjestu.


Ono što je također jako važno i što nas jednako toliko veseli: Hrvatska je i prema istraživanju ÖAMTC-a druga po redu najtraženija destinacija za godišnji odmor u 2024. godini nakon Italije, pri čemu valja napomenuti da se interes i potražnja za Hrvatskom u ovoj godini povećava i približava brojkama Italije, naglasio je Tončinić dodavši kako Hrvatska trenutno bilježi kumulativni rast turističkog prometa iz Austrije s 12 posto više dolazaka i 11 posto više noćenja u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.


Iz bliske nam Austrije, selimo preko oceana, u SAD.


I u slučaju jedne od najmoćnijih država svijeta godinama po hrvatski turizam stižu optimistične prognoze, kao i jednaka takva realizacija. Kako središnji dio ovogodišnje sezone vidi Leila Krešić-Jurić, direktorica Predstavništva HTZ-a u SAD-u?


– Unatoč usporavanju ekonomije, za više od polovine američkih putnika putovanja ostaju prioritet ovog ljeta: trećina planira trošiti preko 4.800 dolara, što je povijesno jedan od najviših budžeta. Ključni trendovi uključuju praćenje sportskih događanja, solo putovanja, personalizirana iskustva, »coolcation«, što označava klimatski hladnije destinacije u doba ljeta te »destination dupes« što su – zamjenske destinacije.


Prva trećina godine bilježi rast američkih gostiju u Hrvatskoj, i to za 9 posto u dolascima i 5 posto kad je riječ o noćenjima, a u svemu tome značajan rast bilježe hoteli.


Kanadsko tržište bilježi rast dolazaka za 31 posto te noćenja od 23 posto, s time da hoteli rastu za više od 40 posto, a nautika dvaput više. I dalje su najposjećenije Dubrovačko-neretvanska i Splitsko-dalmatinska županija te Grad Zagreb, koji čine tri četvrtine svih noćenja s oba sjevernoamerička tržišta. Moram također istaknuti zamjetan povratak turoperatorskih gostiju, naglasila je Krešić-Jurić da bi poentirala s najavama za ljeto.


– Izvrsne su te je za očekivati da će tržište i dalje rasti: SAD za otprilike 10 posto, a Kanada za oko 30 posto u noćenjima i dolascima.


Fantastični postoci


Bruno Bonifačić direktor je Predstavništva HTZ-a u Sloveniji. Država je to koja ljeti obožava Hrvatsku i ostvaruje fantastične postotke, tim više jer je riječ o državi s nešto više od dva milijuna stanovnika.


– U Sloveniji su jako dobre prognoze za ljetnu sezonu s ukupnim očekivanim porastom većim od 2024. godine, koja je do sada bila rekordna. TA u Sloveniji očekuje porast poslovanja i do 15 posto, rani booking je bio rekordan i na nivou je prometa Hrvatske u cjelini. Uspoređujući ostvarene rezultate sa svih tržišta u predsezoni s prošlom godinom, Slovenci su uz Austrijance, ostvarili vodeći rezultat.


U dosadašnjem dijelu godine, slovenski turisti su u Hrvatskoj ostvarili više od 322.000 dolazaka i 982.000 noćenja, što je u odnosu na prethodnu godinu, povećanje od deset posto u dolascima i noćenjima. Na događanjima poput sajma Alpe Adria i press-konferencije Predstavništva HTZ-a u Sloveniji, zamijećen je pojačani interes Slovenaca za kontinentalni dio Hrvatske, unutrašnjost i zaleđe Dalmacije te središnju Istru, zaključio je Bonifačić.


Za kraj još dva tržišta s kojima se ostvaruje jako dobra komunikacija, Češka i Slovačka su države koje tradicionalno o Hrvatskoj imaju jako dobro mišljenje. Ta dva tržišta vodi Miodrag Mlačić, direktor Predstavništva HTZ-a za Češku i Slovačku.


– Najave sa slovačkog tržišta su više no optimistične. First minute prodaja za sezonu 2024. godine je nadmašila prošlogodišnju za 10-15 posto. Slovaci se sve više odlučuju za rane rezervacije te su ove godine dostignuti izniman rast i potražnja. U tom slučaju, ostvaruju i dodatne popuste, ali i imaju veliku mogućnost izbora, od destinacije do vrste smještaja.


Nakon sredinom travnja održanog sajma ITF Slovakiatour u Bratislavi, možemo zaključiti da je zainteresiranost za Hrvatsku i ove godine velika i da nas očekuje izvrsna turistička godina. Tomu u prilog ide i nova aviolinija na relaciji Košice – Zadar, kao i vlak na relaciji Bratislava – Beč – Split.


Od početka godine ostvareno je više od 27 tisuća dolazaka te više od 103.000 noćenja, što je u odnosu na isti period prošle godine povećanje od 12 posto u dolascima i noćenjima.


Važno je spomenuti da smo u 2023. godini s ovog tržišta ostvarili povijesni broj dolazaka koji iznosi 520 tisuća, a kako za sada stvari stoje – ove bi ih godine mogli i nadmašiti, zaključio je s neskrivenim optimizmom našu »šetnju« nekim od najznačajnijih emitivnih tržišta koja daju jasnu sliku i o globalu našeg turizma.


Unatoč lanjskim »upozorenjima« koja tradicionalno svakog ljeta stižu od niza »stručnjaka«, kako će nam se povećanje cijena pretežito uzrokovano zbog uvođenja eura i porasta plaća najvećem broju radnika u turizmu, »obiti o glavu«, hrvatski turizam napreduje i ostvaruje sve bolje rezultate. Istina, s obzirom na to da živimo u sve samo ne mirnim vremenima, sačekajmo konac rujna kako bi se najave mogle pretvoriti i u uspješnu realizaciju. Ono što je svakako dobro, predsezona, ili »prvo poluvrijeme« kako ju je simbolički definirao direktor Staničić, je pokazala kako se sve teoretske, znanstvene postavke ostvaruju na najbolji mogući način, što je svakako pohvala cjelokupnoj hrvatskoj turističkoj obitelji.