
Foto Vedran Karuza
U Hrvatskoj je krenuo ljetni red letenja, bilježi se veliko povećanje broja linija. Svima ide, svi posluju, i to odlično, samo Zračna luka Rijeka - ne
povezane vijesti
Danas, 30. ožujka 2025., u svjetskim, pa tako i u hrvatskim zračnim lukama počinje ljetni red letenja. Što je, posebno kad je riječ o zemlji s udjelom turizma u ukupnom gospodarstvu od 20 posto, i početak središnjeg dijela turističke sezone.
Kad je veza zračnog prometa i hrvatskog turizma u pitanju, najave idu u smjeru rekorda. Podloga takvoj procjeni je uvođenje brojnih novih linija, ali i činjenica da uz efekte Hrvatske kao omiljene automobilske destinacije, upravo “avio turizam” ima još uvijek niže brojke od procijenjeno mogućih pa i optimalnih.
Nove destinacije, nove aviokompanije
Lani je istina s 13,2 milijuna putnika zabilježen apsolutni hrvatski rekord, no komparacije radi, samo Malaga, kao središnja turistička zračna luka španjolske Andaluzije i Coste del Sol, imala je lani 25 milijuna putnika što je povećanje veće od 11 posto u odnosu na 2023. godinu, ili pet puta u odnosu na 2020. godinu kad ih je bilo svega – pet milijuna.
Hrvatska bi pak ako ne ove, onda sigurno 2026. godine trebala dosegnuti 15 milijuna avio putnika, od čega će trećina biti u Zagrebu.
Pregled prema zračnim lukama kojeg izlaže portal Croatian Aviation je također zanimljiv. Pa tako Zračna luka Zadar, jedna od najpropulzivnijih u Hrvatskoj, ove godine uvodi šest novih destinacija, uključujući letove za Rim, Bari, Zürich i Lyon.
Također, dvije nove aviokompanije, Arkia i Edelweiss, uspostavit će linije za Tel Aviv i Zürich, ističe CA.
Iako je zadarska zračna luka zadnjih desetljeća doživjela velike promjene, opet su u infrastrukturnim radovima jer permanentno povećanje prometa upravo to traži. Dakako, to je ove godine limitirajući faktor tako da Zadar ostaje na lanjskim brojkama, možda uz simbolično povećanje, posebno kad je u pitanju Ryanair koji je danas aktivirao veliki broj svojih poznatih letova iz Zadra.
Rastu Dubrovnik i Split
I Zračna luka Dubrovnik je u permanentnom rastu. Ona je krenula s povećanjima i prije globalnog ljetnog reda letenja, a direktnim letovima spojena je s nizom europskih metropola – Madrid, Dublin, London, Istanbul, Pariz,…
Veliko povećanje letova ide i zahvaljujući Ryanairu, koji u njoj ima sezonsku bazu, a posebnim se priopćenjem danas oglasila i Zračna luka Zagreb. Najvažniji im je cilj dosegnuti brojku željenu od samog otvorenja ZL “Franjo Tuđman” – pet milijuna putnika!
Istina, neće to biti baš jednostavno jer je kao i cjelokupni turizam ovisno o čitavom nizu globalnih kretanja. ZL Zagreb je lani imala 4,3 milijuna putnika, a ovogodišnji rast je za sada oko 10 posto.
Ukupno će biti povezana sa 70 destinacija od čega su je 64 međunarodne što je posao koji će obavljati ukupno 20 zrakoplovnih prijevoznika. Jačaju se i interkontinentalne linije, tri puta tjedno prema Seoulu i Torontu.
Croatia Airlines je u ljetnom redu letenja 2025. godine najavio otvaranje novih linija prema Milanu, Pragu, Bukureštu, Madridu i Hamburgu. Ryanair iz Zagreba danas uvodi novu liniju za Palermo s tri leta tjedno, dok Turkish Airlines planira povećati broj letova između Zagreba i Istanbula na 24 tjedno na vrhuncu ljetne sezone, uvodeći do četiri leta dnevno u određene dane.
Zračna luka Split također povećava promet, a jedan od dominantnijih prijevoznika je EasyJet. U Split se vraćaju brojni prijevoznici, poput LOT-a, Austriana, Lufthanse, Vuelinga,.. “Zimski” prijevoznici poput Eurowingsa i KLM-a značajno povećavaju letove, a KLM letove prema Splitu koje lani imao od lipnja, uvodi već od danas.
Rijeka? Ushit je kratko trajao
Zračne luke Osijek i Pula su skoro bez promjena i najava. Istina Osijek ima rekonstrukciju terminala koja opravdava stagnaciju, dok za sam kraj ostavljamo Rijeku koja prometom iz godine u godinu sve više pada.
Ipak, iznenadila nas je i razveselila slika koju smo ovog vikenda zatekli u riječkoj zračnoj luci: puna je zrakoplova! Ushit je istina kratko trajao jer nije riječ o svoj sili destinacija koje su uvedene u ZL Rijeka nego o činjenici da ju avioprijevoznici koriste kao – parkiralište!
Istina i to se plaća, no znamo li da je u značajnim zračnim lukama upravo zaustavljanje u njima najskuplje, pa prijevoznici brzinski očiste zrakoplov kako bi čim prije opet mogli na put, Rijeka pruža lijepo, osunčano parkiranje za zrakoplove koji će nekim drugi destinacijama donosi sve bolje i bolje brojke.
Rijeka je inače lani bila jedina hrvatska zračna luka s padom prometa, šest posto minusa ju je dovelo na 145 tisuća, dok se za ovu godinu očekuje dodatni pad jer je niz prijevoznika odustalo od Rijeke.
Uvodi se istina nova ljetna veza s poljskim Wroclawom, trenutna cijena leta je oko 25 eura, dok je trenutno u Rijeci najaktivnija Tradeairova minijatura koja leti na liniji Osijek-Rijeka-Split-Dubrovnik. I natrag. Iako se dakako zalažemo za održivost turizma, čini nama se kako ju je ZL Rijeka ipak – predoslovno shvatila.