Foto Ivo Čagalj / Pixsell
"Do dandanas nije u potpunosti plaćen ni prototip koji je primopredan 2018. godine", ističe se u priopćenju Brodosplita i dodaje da je za ostala četiri broda u seriji nakon izrađenog prototipa do 1. veljače 2022. plaćeno "samo 35,2 posto njihove troškovne vrijednosti"
povezane vijesti
Brodosplit je priopćio u utorak, reagirajući na kritike ministra obrane Banožića upućene tom brodogradilištu zbog kašnjenja izgradnje četiriju brodova za potrebe Obalne straže, da MORH još nije do kraja platio ni prototip broda koji je u tom brodogradilištu izgrađen 2018. godine.
“Do dandanas nije u potpunosti plaćen ni prototip koji je primopredan 2018. godine”, ističe se u priopćenju Brodosplita i dodaje da je za ostala četiri broda u seriji nakon izrađenog prototipa do 1. veljače 2022. plaćeno “samo 35,2 posto njihove troškovne vrijednosti”.
“Bitno je razumjeti da – što se rokova tiče – graditelj (Brodosplit) nije smio početi graditi brodove u seriji prije izričitog naloga naručitelja (MORH), a to se dogodilo tek 17. veljače 2020. godine”, ističu iz Brodosplita.
Ministar obrane Mario Banožić u ponedjeljak je potvrdio da DORH istražuje izgradnju obalno-ophodnih brodova za potrebe HRM-a, prozivajući vlasnika Brodosplita Tomislava Debeljaka da u javnosti iznosi neistine. Banožić je istaknuo da MORH nakon nekoliko upita čeka pisano očitovanje Debeljaka o tome “je li u mogućnosti završiti brodove temeljem ugovora koji je na snazi, odnosno u okviru roka”.
Iz Brodosplita su pak poručili da je ministar Banožić krivo informiran.
Poslali smo desetke dopisa bez odgovora – Imamo zabranu izlaska o detaljima ugovora zbog ugovora o tajnosti
“Možemo shvatiti da je netko krivo informiran, ali ne možemo shvatiti da se već duže od godinu dana ne uspijevamo sastati s bilo kime relevantnim u MORH-u da pokušamo uopće razgovarati kako bismo utvrdili problem i kako ga riješiti, i to jedino sukladno zakonima i ugovoru. Poslali smo im u tih godinu dana na desetke dopisa na koje ne dobivamo odgovor. Imamo zabranu izlaska o detaljima ugovora zbog ugovora o tajnosti”, navodi u priopćenju Brodosplit.
Podsjeća kako je ugovor o gradnji brodova potpisan u prosincu 2014. za gradnju jednog prototipa i četiri broda u seriji, i to prema kalkulacijama troškova, tj. cijenama iz 2014. “MORH je prema cijenama iz 2014. do sada platio tek 70 posto ukupne vrijednosti ugovora, dok prema stvarnim troškovima taj iznos pokriva samo 47 posto”, stoji u priopćenju.
U vezi s jučerašnjom izjavom ministra Banožića da su brodovi “vlasništvo RH” te da država “nema nikakvo dugovanje prema Debeljaku” danas je iz Brodosplita poručeno kako je pitanje vlasništva “izmišljena tema”.
“Pitanje vlasništva izmišljena je tema s ciljem skretanja pažnje s ključnog problema, a to je nepostojanje komunikacije između MORH-a i graditelja oko pokušaja pronalaska dogovora, sukladno zakonima i odredbama ugovora, te činjenicama iz dosadašnjeg perioda gradnje brodova”, smatraju u Brodosplitu.
Također, javan je podatak da je natječajem ugovorena gradnja brodova obalne straže, a u Zakonu o obalnoj straži brod Obalne straže je hrvatski javni brod i označen je njezinim službenim znakom, tako da mora biti upisan tijekom gradnje u registar brodova u gradnji, a kad ga MORH plati i postane njegov vlasnik, može s njime raditi što želi – ispisivati ga iz registra ili bilo što drugo, poručuju iz Brodosplita i dodaju da “zato pokrenuti sudski postupci oko vlasništva nad brodovima samo omogućavaju daljnju odgodu donošenja odluka o okončanju projekta i prebacivanje odgovornosti na nekog budućeg ministra”.
U vezi s prodajom brodova trećim osobama, tu ideju je iznio ministar medijima 20. travnja 2023., navode iz Brodosplita i ističu da to nije dobra ideja zbog sigurnosti Republike Hrvatske, “ali ako ministar inzistira na tome, i to je jedna od opcija rješavanja problema”.