Prodaja turističkih aranžmana u Italiji kompletno je stala pred Uskrs i još se nije pokrenula zbog najave povećanja poreza. U kojoj mjeri će se kriza u Italiji preliti na hrvatski turistički sektor najbolje će se vidjeti u samoj špici sezone
Turistička 2012. u Italiji je vrlo teška godina s trenutno dvoznamenkastim padom prometa. Ova je godina obilježena recesijom, turistički sektor je prvo osjeti, pa ipak se politika prema turističkom sektoru ne odnosi adekvatno, kao prema ostalim gospodarskim granama. Iako jedna od najvažnijih turističkih zemalja Europe i svijeta, Italija grca u problemima, očito se ne snalazeći u novonastalim okolnostima. Pad se ne osjeti kod turista koji dolaze u Italiju, već upravo kod domaćih turista. Dakle, Talijana, koji zbog velikog pada kupovne moći, ali i dodatnih udara na kućne budžete u obliku novih poreza, sve manje putuju.
Pred hrvatskim turizmom je, što se Italije tiče, očito, jedna prilično neizvjesna glavna sezona, jer je situacija ozbiljna, a susjedi su nam jedno od četiri glavna emitivna tržišta. Eventualne minuse tijekom ferragosta, naime, teško će nadoknaditi neko drugo, »alternativno« tržište.
Talijanski touroperatori očekuju daljnje probleme upravo zbog najavljenog povećanja stope poreza na dodanu vrijednost (IVA). Suprotno aktivnostima talijanske Vlade koja dodatno diže poreze, turistički djelatnici traže da se porez smanji na 6 posto i to po uzoru na susjednu Francusku kojoj je rasterećivanje turističkog sektora donijelo samo pozitivne efekte. Od veće turističke potrošnje, do u konačnici više poreznih prihoda u državnom proračunu. Slična je priča bila i s Njemačkom, a sniženu stopu PDV-a željno iščekuju i hrvatski turistički djelatnici. Kao i talijanske turiste, kojih je lani stiglo rekordnih 1,1 milijun, pri čemu je ostvareno preko 4 milijuna talijanskih noćenja.
Ako se želi privući goste iz ove zemlje treba nuditi više od sunca i mora, smatra Ezio Biagioli, vlasnik touroperatora Estland iz Rima, inače tvrtke specijalizirane za putovanja istočnom Europom. Govoreći o trenutnom bukingu, Biagioli je kazao kako još uvijek sve stoji, ne samo za Hrvatsku, već općenito.
– Prodaja je kompletno blokirana. Stala je pred Uskrs i još se nije pokrenula, ukazao je vlasnik Estlanda. Razlog tome, je uz ostalo, reći će, što i talijanske vlasti imaju »krasnu naviku« da upravo prije perioda godine kada kreće turistički muving, počnu govoriti o krizi i novim porezima. Tako i oni koji imaju novca za putovanja, ostaju kod kuće. Upravo prije uskrsnih blagdana, talijanska je Vlada počela najavljivati povećanje IVA-e što je stvorilo dodatnu psihozu i strah kod ljudi. Posljedice je prvi osjetio turistički sektor.
Jedna od hrvatskih prednosti, u odnosu na susjedne zemlje je što za sada ima dobre cijene, a odnos cijene i kvalitete, iako osrednji, proteklih godina je ipak znatno poboljšan.
U kojoj mjeri će se kriza u Italiji preliti na hrvatski turistički sektor najbolje će se vidjeti u samoj špici sezone. Iako, već lani su Talijani znatno osjetili pad kupovne moći, međutim u Hrvatskoj je zabilježen rast turističkog prometa s talijanskog tržišta. Prema riječima Borisa Žgombe, predsjednika Udruženja hrvatskih putničkih agencija (UHPA), koja je i inicirala dolazak Udruge talijanskih turističkih agencija FIAVETA-a u Hrvatsku, odnosno, 200-ak talijanskih turističkih djelatnika na Kvarner. Hrvatskoj bi na ruku moglo ići to što opada interes za dalja putovanja. Turisti će birati između onoga što im je ostalo u ponudi. Obzirom da je Hrvatska blizu, mogu se odlučiti zadnji čas što bi kod mnogih mogao biti slučaj.
Cijeli tekst pročitajte u tiskanom izdanju Novog lista, u nedjelju, 13. svibnja 2012.