Foto: V. KARUZA
Za ljude tog kalibra i obrazovanja, pitanje je što im brodogradilište u ovom trenutku može ponuditi osim neizvjesnosti
povezane vijesti
RIJEKA – Natječaj za člana Uprave »3. maja« neslavno je završio. Dva tjedna nakon što je poziv potencijalnim kandidatima bio raspisan, te još dodatnih tjedan dana koliko su u brodogradilištu ostavili i čekali da naknadno poštom stigne neka prijava, predsjednik trećemajskog Nadzornog odbora Juraj Šoljić jučer je konačno potvrdio – nije stigla niti jedna prijava. Koji je razlog tome, Šoljić nije htio nagađati, kao ni što će NO dalje učiniti u namjeri da se dođe do osobe koja bi preuzela dio odgovornosti uz 67-godišnjeg Edija Kučana.
Neizvjesnost i borba
Koliko je iznenađujući, toliko je, u jednu ruku, bio i očekivan ovakav ishod natječaja. Kriteriji su bili prilično visoko postavljeni, od kandidata se tražilo da imaju najmanje diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij odgovarajuće struke te minimum deset godina radnog iskustva, od kojih pet na rukovodećim pozicijama. S druge strane, pitanje je što ljudima izvan trećemajskog sustava, tog kalibra i obrazovanja, brodogradilište u ovom trenutku može ponuditi osim neizvjesnosti i svakodnevne borbe za preživljavanje. Kao što je poznato, »3. maj« je tvrtka čiji se gubitak iznad kapitala, prema posljednjem izvješću objavljenom na burzi, penje na 672 milijuna kuna što je, najvećim dijelom, ostavština iz razdoblja restrukturiranja pod propalom Uljanik grupom. »3. maj« i sam se, prije gotovo četiri godine, našao pred stečajem, ali je on izbjegnut jer je iza plana nastavka proizvodnje stala Vlada sa stopostotnim državnim jamstvima za svaki kredit, uz pomoć kojih je »3. maj« pozavršavao zatečene novogradnje. Ipak, proizvodni i novčani tijek u »3. maju« još je daleko od optimalnog, na što ukazuju i financijska izvješća. Tako je u prvih devet mjeseci riječko brodogradilište iskazalo 234,3 milijuna kuna prihoda, ali i gubitak od 29 milijuna kuna. Dva poziva za kupnju 88 posto dionica nisu urodila interesom kod potencijalnih ulagača ni do razine pisma namjere, pa se kao vlasnik »3. maja« i dalje vodi bankrotirani Uljanik i još treba vidjeti koje će biti konačno rješenje za »3. maj«. Kada su u pitanju sami trećemajci koji udovoljavaju uvjetima iz natječaja, očito je da je i u ovom dijelu zdrav razum nadvladao ambicije, kako je potpuni izostanak prijava opravdao jedan naš sugovornik iz riječkog brodogradilišta.
U skladu s traženjima Vlade, koje je apostrofirano i u zadnjoj odluci o davanju državnog jamstva za kredit za završetak započete novogradnje za kanadskog brodara Algomu iz srpnje ove godine, u »3. maju« pristupili su izradi programa restrukturiranja koji je, kako doznajemo, u završnoj fazi izrade i uskoro bi trebao doći na konačno odobrenje pred članove Nadzornog odbora, a potom i na Skupštinu društva. Koja je to okosnica za mogući spas trećemajskih navoza, zasad nije poznato jer o sadržaju tog plana još uvijek svi šute.
Ugovoren novi posao
Prije desetak dana iz »3. maja« je i službeno potvrđena vijest da su ugovorili novi posao kojim bi trebali popuniti dio svojih proizvodnih kapaciteta. Tako bi početkom iduće godine u Rijeku trebao biti dotegljen nedovršeni kemikal tanker, nosivosti 45.000 dwt-a kojeg je brodovlasnik, kompanija Viterlef Management sa sjedištem na Britanskim Djevičanskim otocima, pokušao završiti, ali neuspješno, najprije u Brodotrogiru, a zatim od proljeća 2021. godine i u splitskom škveru. Riječ je o poslu koji je ugovoren na način da materijal i svu potrebnu opremu koja se još treba ugraditi u tanker osigurava brodovlasnik, dok se »3. maju« plaća rad. Procijenjena vrijednost ovog posla je oko osam milijuna eura, a konačan iznos utvrdit će nakon što se obavi zajednička inspekcija broda u »3. maju«.