Intencija je da ugovori za gradnju prvih novogradnji iz ove serije kruzera budu potpisani do kraja godine / Foto Arhiva NL
U najavi su, za početak, četiri novogradnje, uz nekoliko njih još u opciji
povezane vijesti
RIJEKA U riječkom “3. maju” potpisano je pismo namjere za gradnju serije ekspedicijskih polarnih kruzera s jednom američkom brodarskom kompanijom. Ova dobra vijest za trećemajske navoze neslužbeno nam je potvrđena iz više izvora, no zbog klauzule o povjerljivosti svi detalji ovog posla, pa tako i identiteta brodovlasnika, zasad se kriju od javnosti.
Prema informacijama kojima raspolažemo, ovaj posao koji se smiješi riječkom brodogradilištu takvog je obima da bi riješio ključno pitanje opstanka riječkih navoza jer bi osigurao zaposlenost kapaciteta za više godina.
Navodno su u igri, za početak, četiri novogradnje, uz nekoliko njih još u opciji. Riječ je kruzerima koji bi bili manjih dimenzija i nešto manje razine luksuzni nego što je su Eclipse I i II australske Scenic grupe, ali bi također bili građeni i opremljeni u najvišoj polarnoj klasi koja postoji za putničke brodove.
Novi početak
Sad predstoji priprema i razrada sve popratne dokumentacije koja prethodi finalnom parafiranju, no intencija je da se ugovori za gradnju prvih novogradnji iz ove serije ekspedicijskih kruzera potpišu do kraja ove godine.
U mjesecima koji slijede bit će puno jasnija slika oko ovog značajnog posla koji je pokucao na vrata “3. maja”.
Kao što je poznato, riječko brodogradilište pred još jednim je restrukturiranjem ili, bolje rečeno, reorganizacijom. Postoji i usvojen je plan prema kojemu bi se djelatnost i dio zaposlenih prebacili na tvrtku-kćer “3. maj Rijeka 1905”, što je najelegantnije rješenje da se riječki navozi riješe utega dubioza i sadašnjeg negativnog temeljnog kapitala od 102 milijuna eura.
U pripremi i novi projekt MKM YachtsaPrimjer “Eclipse II” Scenic grupe, koji je početkom travnja isplovio na inauguracijsko putovanje iz “3. maja” na najbolji način je potvrdio da trećemajci znaju graditi tehnički iznimno složene brodove te da se i najskuplje novogradnje mogu završiti unutar zadanog budžeta. Istina, “3. maj” je bio samo podizvođač, glavni nositelj i organizator posla na gradnji i opremanju ovog ultraluksuznog kruzera bila je Scenicova tvrtka MKM Yachts. MKM Yachts priprema i radi na novom projektu, još većem i luksuznijem ekspedicijskom kruzeru prozvanom “Icon” koji bi se također trebao graditi na riječkim navozima. |
Na vrlo sličan način, nakon sloma Uljanik grupe, dala se prilika nastavku brodogradnje u Puli. Danas, nakon nešto više od tri i pol godine, Uljanik 1856 bori se s likvidnošću i vapi za injekcijom svježeg kapitala. Upravo na pulskom brodogradilištu pokazalo se, naime, koliko je važno da se, uz takozvani “clean start”, novoj tvrtki odmah osiguraju i ugovoreni poslovi, naročito u jednoj takvoj branši gdje je spori obrtaj kapitala. Budu li se istodobno s prebacivanjem operativne trećemajske imovine na tvrtku-kćer “1905” na stol stavili i ugovori za nove brodove, šanse trećemajaca za nov, uspješan početak bit će daleko veće nego što se to iskusilo s Uljanikom 1856.
Vjetar u leđa
Hoće li se se ova serija ekspedicijskih kruzera, za koju je potpisano pismo namjere, uspjeti ugovoriti na “3. maj Rijeka 1905” i na taj način dati snažan vjetar u leđa reorganiziranom riječkom brodogradilištu ovisit će o brzini kojom će se provesti sve one nužne predradnje koje još treba odraditi. Prema sadašnjem tempu baš se i nije oborio rekord u brzini, pogotovo ako se ima u vidu da je plan restrukturiranja usvojen krajem siječnja ove godine, a Nadzorni odbor “3. maja” još uvijek nije na stol dobio elaborat s procjenom dugotrajne materijalne i neoperativne imovine, kao i financijske imovine “3. maja” te da taj materijal još treba proći i kroz Skupštinu riječkog brodogradilišta.
Tu je je kadrovsko pitanje tko će od Edija Kučana preuzeti upravljačku palicu i odgovornost vođenja brodogradilišta kroz “3. maj Rijeka 1905”. Kao što je poznato, još od kraja prošle godine pokušava se doći do osobe koja će, uz Kučana, koji je najavio odlazak u mirovinu, postati član Uprave riječkog brodogradilišta i potom preuzeti odgovornost rukovođenja “3. maja 1905”.
Nadalje, želi li se čim više i bolje iskoristiti “clean start” tvrtke-kćeri bit će potrebno osmisliti i novu proizvodno-organizacijsku shemu, kao i novu sistematizaciju radnih mjesta.