Screenshot s Facebook stranice Zagrebačke dubioze, jedne od stranica posvećenih prikrivenom političkom oglašavanju
Od stranica na kojima se plaćaju PR tekstovi, pa čak i javnim sredstvima, do onih koje služe difamaciji konkurenata ili vlastitoj promociji manipulativnim tehnikama
povezane vijesti
Iz Gonga su u ponedjeljak ustvrdili da se, nakon što su usporedili podatke o troškovima oglasa, pokazalo da su i na ovim, lokalnim izborima problemi s prikazivanjem troškova za internetske platforme ostali isti.
“Gong je usporedio podatke o troškovima oglasa na platformama Google i Facebook prijavljenih Državnom izbornom povjerenstvu s podacima objavljenima u registrima političkih oglasa koje Google i FB objavljuju od 2018., a rezultati pokazuju da su problemi s prikazivanjem troškova za internetske platforme ostali isti”, priopćili su iz te udruge te ustvrdili kako su “netransparentne političke kampanje prilika za ‘prljavu igru'”.
Izvijestili su da su tek malobrojni kandidati i kandidatkinje prikazali troškove za svaku internet platformu posebno, pa u financijskim izvješćima DIP-a postoji i kategorija ‘mreže razne’.
“Većina kandidata i listi angažirala je agencije koje im još nisu ispostavile račun kojeg bi morali prikazati. I konačno, ulaganje u kampanju počelo je prije službene kampanje, a što je razdoblje za koje se DIP ne smatra nadležnim”, napomenuli su su iz Gonga podsjećajući da prema Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, službena kampanja počinje tek s objavom službenih kandidacijskih listi.
To su ujedno i razlozi zbog kojih su pojedine liste i kandidati rubriku oglašavanja na mrežama ostavili praznom, dok podaci na mrežama otkrivaju suprotno, naveli su iz Gonga.
Pored toga, istaknuli su, Facebook je rasadnik stranica posvećenih prikrivenom političkom oglašavanju – od stranica na kojima se plaćaju PR tekstovi, pa čak i javnim sredstvima, do onih koje služe difamaciji konkurenata ili vlastitoj promociji manipulativnim tehnikama.
U priopćenju su naveli da na stranici Priznajem.hr trenutno ima sedam aktivnih oglasa u kojima se obračunava s kandidatima političke platforme Možemo, da su braća Marijo i Hrvoje Macan prije nešto više od mjesec dana na FB otvorila i stranicu Moja anketa gdje se objavljuju rezultati internet upitnika distribuiranih putem Facebooka o preferencijama birača i biračica, da stranica Stvarnost.hr na Facebooku više ili manje očigledno navija za kandidate Domovinskog pokreta, a da Hrvatskadanas i Hrvatski-glasnik podjednako napadaju i HDZ i Možemo.
Najnovija je, kažu, stranica Zagrebačke Dubioze, pokrenuta prije dva dana, posvećena isključivo Tomislavu Tomaševiću i platformi Možemo! i trenutno ima više od 20 aktivnih oglasa isključivo za tu svrhu. Peko stranica Marin Miletić – moj gradonačelnik vodila se kampanja protiv istoimenog Mostovog kandidata, dok je stranica Megatroll Split usmjerena na kandidata HDZ-a Vicu Mihanovića, naveli su iz Gonga.
Dodali su i da je Istina o Korenu, također pokrenuta nedavno, početkom svibnja, protiv HDZ-ovog kandidata za koprivničko-križevačkog župana Darka Korena, a da je, nakon što je u drugi krug izbora s Korenom ušao Mladen Kešera, kandidat SDP-a, GLAS-a i HSLS-a, oglašavanje na stranici prestalo. Protukandidatkinja u prvom krugu Korenu je bila Mirjana Hanžeković ispred Domovinskog pokreta te Željko Lacković i Zdravko Matotan, obojica na nezavisnim listama.
“Kako bi Zakon o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma osigurao veću transparentnost u političkom oglašavanju online, trebalo bi regulirati predizborni marketing prije službenog početka kampanje, angažman agencija u kampanji i, očigledno, Pravilnikom jasnije propisati kako se izvještavaju troškovi na internetskim platformama”, smatraju u Gongu.
Društvene mreže danas su jedan od najvažnijih komunikacijskih kanala tijekom političkih kampanja, naglasili su i ustvrdili kako je, nažalost, regulacija izbornih kampanja usmjerena isključivo na prijavljivanje političkih oglasa putem službenih komunikacijskih kanala političkih opcija, mada se, kako su dodali, kampanja vodi preko čitavog niza gerilskih, prigodničarskih stranica, iza kojih ne stoji nitko svojim imenom i prezimenom.
Isto tako, upozorili su, u predizborno vrijeme nastaju i brojne web stranice i portali bez impressuma i navođenja odgovornih osoba koje služe kao sredstvo diskreditacije određene političke stranke ili pojedinaca.