Foto Arhiva/NL
Kad već spominjemo famozni nacrt, nitko ne govori da nacrt nije utvrdio nikakav tehnički nedostatak, nikakav kvar. Rampa je ispravno radila na dan nesreće, neposredno prije i neposredno poslije. Zašto je pala? E, to je pitanje za istragu
povezane vijesti
Nakon što je u medije dospio Nacrt Završnog izvješća o istrazi nesreće na brodu »Lastovo« Ministarstva mora, predsjedniku uprave Jadrolinije Davidu Sopti prije dva dana smo poslali pitanja o njegovoj odgovornosti za nesreću u kojoj su poginula trojica pomoraca, kao i o funkcioniranju sustava upravljanja sigurnošću na brodovima Jadrolinije te općenito sigurnosti posada i putnika na brodovima u floti kompanije.
Bez uzroka nesreće
Nakon sjednice saborskog odbora na kojoj se raspravljalo o Jadroliniji, rekli ste da se osjećate moralno odgovornim i da je vaš mandat na raspolaganju. Sada mediji nagađaju da ćete možda, i to uskoro, morati »aktivirati« svoju ostavku. Hoćete li to učiniti ako se pokaže da je nacrt Završnog izvješća o istrazi nesreće na brodu »Lastovo« Uprave za sigurnost pomorskog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji je prije tri dana dospio u medije – a u kojem ste označeni kao isključivo odgovorna osoba za nesreću na brodu »Lastovo«, u kojoj su poginula tri člana posade – autentičan dokument?
– I iz vašeg pitanja čita se zaključak koji su distributeri tog nacrta, a čija autentičnost u trenutku ovog intervjua još nije potvrđena, htjeli postići – da se namjerno stvori dojam da je netko odgovoran, dok istraga još nije završena. Plasirani Nacrt izvještaja definira moguće prekršaje, a ne utvrđuje krivca ili uzrok nesreće. Presuda se ne donosi na temelju jednog zapisnika, i to o prekršajnoj odgovornosti, već krivnju može utvrditi samo pravomoćna sudska presuda, koja će biti ishod završetka službenih istraga DORH-a i Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. Kao predsjednik Uprave Jadrolinije, čiji su kolege pomorci stradali u nezapamćenoj tragediji, uvijek ću osjećati moralnu odgovornost. Dojam ove tragedije i strašan šok koji smo svi u Jadroliniji proživjeli ne jenjava s vremenom. Moj je mandat uvijek na raspolaganju; niti sam se rodio s funkcijom, niti ću s njom umrijeti. Što se tiče tog nacrta, koji je ovih dana, očito ciljano, plasiran u javnost, analizirali su ga neovisni vanjski stručnjaci za pomorsko pravo i naše stručne službe. Ako i postoje propusti, radi se o prekršajima iz Pomorskog zakonika. S potpunom sigurnošću mogu reći kako je plasirani tekst sastavljen tendenciozno i neobjektivno, te kontradiktoran u odnosu na druge inspekcije koje su provodila ista državna tijela. Dakle tek po završetku sveobuhvatne istrage imat ćemo cjelovitu sliku i sukladno njoj osobno ću donijeti odluke, a Jadrolinija će kao kompanija provodit daljnje korake.
Nespretna izjava
Početkom rujna smijenili ste izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova. Osim objašnjenja da je to učinjeno zbog njegove »zapovjedne odgovornosti«, nisu izneseni drugi argumenti, iako Vam je postavljano to pitanje. U spomenutom nacrtu Vi ste označeni kao odgovorna osoba zbog toga što niste uspostavili sustav upravljanja sigurnošću, niti njegovo provođenje. Osjećate li se odgovornim za pogibiju trojice pomoraca? Stoji li u opisu vašeg radnog mjesta da ste odgovorni za provođenje SUS-a, odnosno ISM koda? Je li to isključivo vaša odgovornost ili i drugih članova uprave? Koja je bila odgovornost smijenjenog izvršnog direktora?
– Prema Pomorskom zakoniku, kompanija na čijem sam čelu dužna je osigurati uspostavljanje Sustava upravljanja sigurnošću, što je Jadrolinija uspostavila 1996. godine, inače niti jedan brod ne bi plovio. Ako nešto treba doraditi, popravit ćemo, ali sustav je uspostavljen i funkcionira. Moja odgovornost kao predsjednika uprave je za ukupno funkcioniranje kompanije, a u tom pogledu Jadrolinija je danas bolja i stabilnija kompanija nego je bila kad sam došao, s uzastopnim rastom broja putnika, ali i unapređenjem uvjeta rada svih zaposlenika. Smjena izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova ni u kojem smislu nije izravno povezana s tragedijom na brodu »Lastovo«, već s cjelovitom odgovornošću u tom sektoru. No, kad već spominjemo famozni nacrt, nitko ne govori da nacrt nije utvrdio nikakav tehnički nedostatak, nikakav kvar. Rampa je ispravno radila na dan nesreće, neposredno prije i neposredno poslije. Zašto je pala? E, to je pitanje za istragu.
Mnogi vam zamjeraju vaše izjave o tome kako je pogibija trojice mornara »zasjenila uspješnu sezonu«. S vremenske distance, smatrate li i vi da je takva izjava bila neprimjerena?
– Izjava je bila nespretna i ispričavam se ako je ikoga povrijedila. Od prvog dana smo otvoreni za razgovor s obiteljima i učinit ću sve da im se isplati sve, i više od onoga što im po zakonu pripada. Ali moram upozoriti da bi i odvjetnik obitelji trebao poduzeti sve zakonom propisane korake i komunicirati s osiguravajućim društvom. Da je to samo u našim rukama, mi bismo to puno brže napravili. To je u ovom trenutku na odvjetniku obitelji.
»Lastovo« bilo ispravno
Osim tragične nesreće na brodu »Lastovo«, zabilježen je niz drugih incidenata s ulazno-izlaznim rampama trajekata u zadnjih nekoliko mjeseci. Najnoviji prije samo par dana, na brodu »Supetar«. Najavili ste neovisna testiranja sustava podizanja i spuštanja rampi. Jesu li obavljena i koji su rezultati?
– Do kvara na »Supetru« je došlo ljudskom greškom, nepravilnim rukovanjem hidraulikom za spuštanje i podizanje rampe, dakle zbog nepridržavanja propisane procedure, te taj primjer ne možemo staviti u isti kontekst s »Lastovom«. Ali sami znate, »Supetar« je sigurno pristao i svi su iskrcani potpuno sigurno. Ne zaboravimo da se rampe na brodovima Jadrolinije svake godine uspješno spuste više od 150 tisuća puta – više stotina puta svakog dana. Ipak, svaki brod na kojemu je zabilježen bilo kakav incident, po hitnom postupku ide na provjeru i prolazi pregled koji treba proći prije daljnjeg uključivanja u plovidbu. Prema prvim nalazima nisu zabilježeni nikakve nepravilnosti u sustavu podizanja i spuštanja rampi analiziranih brodova. Kako nam pomalo završava sezona i brodovi kreću u redovite remonte, izvršit će se posebna kontrola rampi i sustava za podizanje i spuštanje rampi. Iz svega vidljivog u zadnje vrijeme, uzroci različitih negativnih, ali vrlo rijetkih događaja u odnosu na broj operacija, variraju između spleta nerazjašnjenih okolnosti, tehničkih problema i ljudskog faktora.
Kako je brod »Lastovo«, uz nedostatke navedene u nacrtu, dobio potrebne certifikate za plovidbu Hrvatskog registra brodova (HRB)? Jeste li na bilo koji način utjecali na odgovorne osobe u HRB-u da brodu »Lastovo« i drugim brodovima izdaju potrebne certifikate, unatoč nedostacima navedenim u objavljenom nacrtu?
– Čak i plasirani Nacrt potvrđuje da je brod »Lastovo« bio tehnički ispravan, da je jedna od perjanica Jadrolinije, te da je bio ispravan i prije i poslije nesreće. Na koji nedostatak mislite? Nedostatak papirnate upute za upravljanje rampom? Kvara na »Lastovu« nije bilo i brod posjeduje sve valjane svjedodžbe i odobrenja koje izdaje priznata organizacija, odnosno Hrvatski registar brodova te državna administracija. Usto, tijekom svih pregleda, HRB nikada nije tražio pisanu uputu o upravljanju rampom. No, jamčim da su svi članovi familijarizirani pri ukrcavanju na brod, upoznati s pravilima o korištenju rampe. Kad su u pitanju navodni nedostaci u provedbi sustava upravljanja sigurnošću općenito, nad Jadrolinijom kao kompanijom te nad brodom »Lastovo« obavljeni su dodatni pregledi u rujnu 2024., kojom prilikom nisu utvrđene ozbiljnije nesukladnosti. Začuđujuće je kako se nalazi drastično razlikuju od nalaza upravne istrage, koji je obavljen u kolovozu 2024. Podsjećam, u oba su pregleda sudjelovali predstavnici istih nadležnih tijela. S druge strane, ako se propitkuje kvaliteta i ispravnost rada Hrvatskog registra brodova i njegovih potvrda o sukladnosti u režimu ISM Pravilnika, proizlazi da bi Jadrolinija u potpunosti trebala obustaviti svoju osnovnu djelatnost, jer sada važeća »Potvrda o sukladnosti« Jadrolinije kao kompanije po tome nema vrijednost. Takav bi ishod neminovno paralizirao sustav povezivanja hrvatskih otoka s kopnom, što može imati nesagledive posljedice za tisuće građana i poslovnih subjekata.
Putnici i posade na brodovima apsolutno sigurni
Jesu li posade i putnici na brodovima Jadrolinije sigurni?
– Apsolutno da. Dokaz tome je 12 milijuna putnika te 3,5 milijuna sigurno prevezenih vozila. Flota od 59 brodova, koja nas ubraja u sam vrh europskog i svjetskog putničkog brodarstva. Tragedija koja se dogodila na trajektu »Lastovo« nezapamćena je u povijesti Jadrolinije i ne može se uopće sagledavati kao pokazatelj nesigurnosti sustava općenito, jer se nije dogodila u plovidbi, niti za vrijeme manevra. To je dokaz da sustav upravljanja sigurnošću postoji i učinkovito funkcionira. Svi putnici i vozila su sigurno prevezeni na odredišta. Bitno je naglasiti kako je u 2024. realizirano ukupno 98 posto putovanja. Od dva posto neizvršenih, samo je 0,12 posto zbog tehničkog problema broda, a 1,8 posto zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta. U posljednjih 10 godina broj tehničkih problema na brodovima smanjili smo za 30 posto. Vjerujem da je u široj javnost dojam da se nanizalo previše incidenata, međutim, svakako ne uključujući »Lastovo« u iste, ovakvi događaji na ovoliki broj dnevnih operacija i u ovoj vrsti posla se povremeno mogu dogoditi i događaju se u pomorskom svijetu. To ne znači da sustav nije siguran i stabilan, već naprotiv. Još ću jednom istaknuti kako je Jadrolinija pouzdan suputnik otočanima, turistima i svima koji koriste njezine usluge. Kompanija kao što je Jadrolinija, bio ja ili netko drugi na njezinom čelu, zaslužuje poštovanje, ona je hranila i hrani generacije obitelji naših pomoraca i predstavlja neophodnu vezu hrvatskih otoka s kopnom. Jadrolinija je linija života i to svakodnevno u redovnom prometu, ali i u izvanrednim situacijama, dokazujemo.