Skupština vjerovnika

Danas odluka o razrješnici Kučanu. Do kraja lipnja gubitak »3. maja« veći od 5 milijuna eura

Orjana Antešić

SNIMIO : SERGEJ DRECHSLER

SNIMIO : SERGEJ DRECHSLER

Riječko brodogradilište u ogromnim je problemima koji su eskalirali s probijanjem rokova za zadnju novogradnju



U iščekivanju konačnog stava državnih resora vezanog uz prijedlog Nadzornog odbora »3. maja« da se direktoru Ediju Kučanu na sutrašnjoj Skupštini društva uskrati razrješnica za prošlu poslovnu godinu, na Zagrebačkoj burzi objavljeni su polugodišnji rezultati poslovanja riječkog brodogradilišta u kojem je do konca lipnja zabilježen gubitak nešto veći od 5 milijuna eura. Prema podacima iz nekonsolidiranog izvješća, ukupni prihodi iznosili su 26,81 milijuna eura, dok su ukupni rashodi bili blizu 31,9 milijuna eura.


U popratnom objašnjenju financijskih rezultata apostrofira se da u ukupnom gubitku minus ostvaren po financijskim aktivnostima, a tiče se mahom kamata na kredite, iznosi 2,96 milijuna eura.


Ogromne obaveze


Dok je račun dobiti i gubitka takav kakav je, pogled na bilancu starog »3. maja« djeluje zastrašujuće, naročito ako se zna da za najveći dio trećemajskih obveza jamči država. Ukupne kratkoročne obveze riječkog brodogradilišta koje bi trebalo platiti do kraja godine iznose 153,9 milijuna eura. Od toga, 91,3 milijuna eura tiču se obveza prema bankama i drugim financijskim institucijama, dok su sa zadnjim danom lipnja trećemajske obveze prema dobavljačima bile 14,7 milijuna eura. Tu je i još 46,3 milijuna eura, koje su u bilanci zavedene pod ostale kratkoročne obveze, a odnose se na stari dug prema Ministarstvu financija. Riječ je o naplaćenim državnim jamstvima koje datira još u 2018. godini, u iznosu od 31,9 milijuna eura, na što, pak, cijelo to vrijeme teku zakonske kamate koje u ovom trenutku premašuju iznos od 14 milijuna eura. Tu je i blizu 9 milijuna eura, u trećemajskoj bilanci zavedeno kao dugoročne obveze prema bankama.




Hoće li direktor Kučan dobiti razrješnicu ili će mu se ista uskratiti, kao što je to predložio Nadzorni odbor »3. maja«, ili će se opet naći neko međurješenje s obzirom na to da Kučanu krajem kolovoza istječe petogodišnji mandat na čelu riječkog brodogradilišta, bit će jasnije tijekom današnjeg dana, nakon što se na Trgovačkom sudu u Pazinu održi Skupština vjerovnika bankrotiranog Uljanika, koji je i dalje vlasnik 88,27 posto dionica riječkog brodogradilišta.


Gomilanje problema


Podsjetimo, nakon što je stigao prijedlog NO-a »3. maja« da se Kučanu uskrati razrješnica, stečajna upraviteljica Marija Ružić zatražila je od svojih vjerovnika, konkretno države, odnosno Ministarstva financija, koji vode glavnu riječ, upute o postupanju na Glavnoj skupštini »3. maja«, drugim riječima kako glasati o tom prijedlogu. Međutim, iz Ministarstva financija prije desetak dana izbjegli su se službeno izjasniti, pa je Skupština vjerovnika propalog Uljanika preložena za danas, dok je za sutra zakazana i Glavna skupština »3. maja« s obzirom na to da 17. srpnja ista nije održana zbog nedostatka kvoruma.


Riječko brodogradilište u ogromnim je problemima koji su eskalirali probijanjem svih financijskih i vremenskih rokova vezanih uz zadnju novogradnju, brod »Algoma Endeavour«. Da bi se mogla isplatiti plaća za lipanj radnicima – a ista je kako čujemo »legla« na račune prošli petak – Vlada je morala mijenjati uvjete iz svoje odluke o zadnjem kreditu koji je za tu novogradnju odobren »3. maju«.


Dosad je na završetak »Algoma Endeavoura« potrošeno oko 70 milijuna eura za koje jamči država, a brod je, podsjetimo, ugovoren za iznos od 47 milijuna eura. Kanadskom brodaru Algomi trebao je biti isporučen još sredinom lipnja ove godine, a izvjesno je da će za završetak tog broda trebati još vremena i novca, u kuloarima se govori o iznosu od još desetak milijuna eura koji, kako čujemo, nedostaju da bi se »Endeavour« uspio finiširati. Istovremeno, veliko je pitanje hoće li se i koji to konačni uvjeti primopredaje uspjeti ispregovarati s kanadskim brodarom. Najgore od svega jest što taj ogromni uteg starog »3. maja«, odnosno njegovo nerješavanje, počinje dovoditi u pitanje povezano društvo »3. maj Rijeka 1905« i u proljeće parafirani ugovor za izgradnju novog polarnog kruzera Scenic grupe, vrijednog više od 200 milijuna eura.