Slučaj Mirjane K

Danas konačno kući ide oboljeli pomorac koji mora na operaciju žuči. Grci ipak uvažili ozbiljnost situacije

Marinko Glavan

Foto RUUD ZEGWAARD

Foto RUUD ZEGWAARD

Riječ je o članu posade koji je prije nekoliko dana zbog zdravstvenih tegoba upućen na liječnički pregled, nakon kojeg je dobio preporuku da mora na hitnu operaciju



RIJEKA – Hrvatski pomorac s broda »Mirjana K«, napuštenog od strane brodara u grčkoj luci Pirej, koji mora na hitnu operaciju žuči dobio je »zeleno svjetlo« grčkih vlasti za povratak u domovinu, gdje bi trebao nastaviti liječenje, potvrdio je Luka Simić, inspektor Međunarodne federacije transportnih radnika (ITF), zadužen za rješavanje repatrijacije posade i naplatu triju neisplaćenih plaća posade broda.


Oboljeli pomorac kući bi mogao krenuti već danas, kaže Simić, ne bude li daljnjih komplikacija od strane lučkih vlasti u Pireju. Riječ je o članu posade koji je, prije nekoliko dana, s broda koji je na sidrištu, zbog zdravstvenih tegoba upućen na liječnički pregled, nakon kojeg je dobio nalaz i preporuku da mora na hitnu operaciju žuči, ali mu grčke vlasti nisu odmah odobrile odlazak kući na liječenje pravdajući takvu odluku obrazloženjem da na brodu već sada ima manje članova posade od minimalno propisanog broja. Na brodu su uz njega još četvorica hrvatskih državljana, dva Crnogorca i jedan Albanac, a brod je pod menadžmentom riječke tvrtke Alveus Capital kojoj je na čelu Alan Klanac, bivši predsjednik uprave Jadrolinije.


Nove komplikacije


– Dobili smo službeno dopuštenje da taj pomorac ode kući. Ukoliko bude sve u redu, mogao bi avionom iz Atene za Split već u subotu (danas, op.a.). O svemu smo obavijestili P&I klub, odnosno osiguravatelje broda koji su potvrdili da će platiti troškove njegove repatrijacije, kao i dosadašnje troškove medicinske skrbi. Očekujem da će u subotu ili nedjelju stići kući, rekao je Simić.





U međuvremenu stvari su se dodatno zakomplicirale za ostatak posade koja već tri mjeseca nije primila plaću za svoj rad, a prošlog su tjedna ostali i na minimalnim zalihama hrane i vode, a za koju ITF također traži iskrcaj i repatrijaciju. Grčke su vlasti, unatoč spremnosti P&I kluba da plati troškove povratka pomoraca kućama i isplati im zaostale plaće, prvobitno odbile pristati na iskrcaj barem dijela posade, pozivajući se također na minimalan broj članova za sigurnu plovidbu. Uvjet Grka je bio da država zastave broda, Panama, propiše novi broj minimalno potrebnih članova posade na brodu, što je jučer i učinjeno, kad je iz Paname stigao dokument po kojemu je dovoljno da na brodu ostanu zapovjednik, upravitelj stroja i jedan kormilar, no sad su vlasti u Pireju odlučile da to nije dovoljno. Inače, brod je na sidrištu luke Pirej, gdje je zaustavljen zbog dugovanja brodara prema trećim stranama te nije u plovidbi, a iz ITF-a je traženo da se premjesti na siguran vez u Pirej ili neku drugu luku te da nadzor nad brodom, do sudskog rješenja naplate dugova, preuzmu lokalne tvrtke.


Diplomatski pregovori


– Iskreno, razočaran sam postupcima grčkih vlasti. P&I klub je pristao platiti troškove repatrijacije, a oni su tada tražili da Panama izda dokument s reduciranim brojem potrebnih članova posade. Sad kad smo taj dokument napokon dobili, odgovaraju da taj broj članova posade nije dovoljan za siguran boravak na sidrištu. Poslao sam im pitanje zašto onda oni ne odrede koliki je dovoljan broj članova posade, je li to četiri, pet ili koliko, pa da bar ostali mogu kućama. Ponašanje grčke administracije je u ovom slučaju zaista nevjerojatno neodgovorno prema pomorcima, kaže Simić.


U slučaj se uključilo i hrvatsko veleposlanstvo u Ateni, a trenutno traju pregovori oko mogućnosti priveza broda u jednom od grčkih brodogradilišta. U tom slučaju svi članovi posade mogli bi biti repatrirani, ali još nije u potpunosti definirano tko će platiti troškove tegljenja broda »Mirjana K« (koji je inače tegljač) do brodogradilišta i troškove veza u njemu. Zbog toga je još uvijek nedefinirano kada bi ostalih sedam članova posade moglo krenuti kućama pa je za brod naručena i nova pošiljka hrane, vode i drugih potrepština, koju će platiti osiguravatelji broda.