Reuters
Zabilježen je povećan broj poziva prema klijentima banaka u vezi ulaganja u kripto valute s velikim povratom
povezane vijesti
Hrvatska udruga banaka (HUB) u četvrtak je upozorila kako je u posljednje vrijeme zabilježen povećan broj poziva prema klijentima banaka u vezi ulaganja u kripto valute s velikim povratom te ih ponovno upozorila da nepoznatnim pozivateljima ne odaju svoje financijske i osobne podatke, kao ni pristupne podatke s tokena.
Iz HUB-a u priopćenju ističu kako je u posljednje vrijeme zabilježen povećan broj poziva prema klijentima banaka u kojem ih nepoznati pozivatelji obavještavaju o jedinstvenoj prilici za ulaganje u kripto valute s velikim povratom za mali ulog.
“Pozivatelj najavljuje potencijalnoj žrtvi da će joj dostaviti elektroničku poštu s poveznicom na kojoj je moguće instalirati aplikaciju i unijeti kopiju osobne iskaznice, IBAN-a i pristupnih podataka s tokena. Također, pozivatelj često traži od potencijalne žrtve uplatu dodatnog iznosa novca uz obećanje da će nakon toga dobiti isplatu većeg iznosa novca. Opisana situacija nažalost nije prvi korak u pametnom ulaganju, već najčešće početak sofisticirane investicijske prijevare”, navode iz HUB-a.
Pritom upozoravaju klijente banaka “da ne odaju nepoznatim pozivateljima podatke o svojoj elektroničkoj pošti, a u slučaju da su već zaprimili elektroničku poštu da ne otvaraju poveznicu ili privitke te da odmah izbrišu takvu elektroničku poštu iz svojih pretinaca”.
Naime, odavanjem financijskih i osobnih podataka ili kodova koje generira token trećim osobama građani se izlažu značajnom riziku te se omogućava nepoznatim osobama da neovlašteno pristupe njihovom internetskom i mobilnom bankarstvu te im nanesu financijsku štetu.
Preporuka HUB-a je da o aktualnim vrstama prijevara građani informiraju svoje bližnje, a osobito starije članove obitelji kako bi se zaštitili od potencijalnih prijevara, a u slučaju sumnje na prevaru da se obrate svojoj banci, odnosno sve prijave MUP-u.
Iz HUB-a ponovno skreću pozornost i na vrlo česte prevare povezane s oglašavanjem za prodaju proizvoda i usluga na raznim internetskim stranicama.
Prodavatelji usluga u takvim situacijama mogu postati žrtve u slučaju da povjeruju da lažni kupac doista želi kupiti njegovu robu, odnosno proizvod ili uslugu. U takvim slučajevima, lažni kupac traži od prodavatelja sigurnosne podatke s njegove kartice ili u posljednje vrijeme i jednokratne zaporke i autorizacijske kodove generirane tokenom koje nakon toga navodni kupac može zloupotrijebiti u cilju stjecanja financijske koristi, navodi se u priopćenju.
Iz HUB-a podsjećaju i na nekoliko preporuka za sigurno ponašanje prilikom oglašavanja i prodaje robe ili usluga.
Tako preporučuju da se u slučaju objave oglasa za prodaju nekog proizvoda ili usluge na internetskom oglasniku za uplatu na račun zainteresiranom kupcu nikada ne šalje broj kartice, datum važenja ili CVV/CVC broj s poleđine kartice.
“Nikada ne šaljite fotografiju obje strane svoje kartice (prednju i stražnju stranu) i ni u kojem slučaju nikome ne smijete dati svoje generirane zaporke ili kodove za kupnju. Banka vas nikada neće kontaktirati putem maila ili telefona i pitati za kodove generirane putem tokena”, ističu iz HUB-a.
Kako bi kupac izvršio uplatu na nečiji račun nije potrebno autorizirati karticu putem 3D-Secure programa ili dati kodove ili zaporke generirane tokenom, podsjećaju iz HUB-a te ističu kako se ne smije odgovarati na poslane poveznice u kojima se traži unos podatak o karticama ili spomenute zaporke i kodove.
U navedenim poveznicama, naime, prevaranti često dostavljaju poveznice lažnih dostavnih službi gdje se traži unos kartičnih podataka građana (a često i stanje računa) za navodnu potvrdu uplate. Ako netko dobije takvu poveznicu odmah je treba izbrisati, odnosno ne odgovarati na istu, preporuča se u priopćenju.
Ako zainteresirani kupac kontaktira s namjerom da kupi nečije usluge ili proizvode, za uplatu je dovoljno kupcu poslati IBAN računa, podsjećaju uz ostalo iz HUB-a.