Nastavlja se istraga

Dramatični trenuci pred tragediju na “Lastovu”. Barba je uočio da rampa nije osigurana…

Marinko Glavan

Foto Bojan Purić

Foto Bojan Purić

Zapovjednik je krenuo upozoriti članove posade da se maknu, no prije nego što je stigao do njih, rampa je pala, a tri života su izgubljena



Danas je nastavljena istraga pomorske nesreće u Malom Lošinju koja se dogodila u nedjelju, kada su u padu ukrcajno-iskrcajne rampe trajekta Lastovo smrtno stradala tri člana posade broda, a četvrti je teško ozlijeđen.


Istragu, prema priopćenju Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, provode ovlašteni djelatnici, odnosno inspektori ministarstva i nadležne Lučke kapetanije Rijeka, radi otkrivanja i kažnjavanja počinitelja pomorskih prekršaja koji su u vezi s događajem


– Usporedno s ovom istragom, Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu provodi sigurnosnu istragu radi utvrđivanja okolnosti i uzroka, koji su do pomorske nesreće doveli te predlaganja korektivnih mjera za njihovo sprječavanje i ponavljanje, unaprjeđivanje sigurnosti plovidbe, kao i smanjivanje opasnosti od posljedica pomorskih nesreća.




Sigurnosna istraga provodi se neovisno o svim istragama koje o pomorskoj nesreći provode druga državna tijela, stoji u priopćenju ministarstva, uz napomenu kako će o rezultatima istrage javnost biti pravovremeno obaviještena.


Rampa nije bila osigurana


Prema neslužbenim informacijama kojima za sad raspolažemo, rampa preko koje se vozila ukrcavaju i iskrcavaju s trajekta nije bila osigurana sigurnosnim klinovima, za vrijeme dok su petorica članova posade bila ispod nje, na obali u Malom Lošinju.


Zapovjednik broda je, opet prema neslužbenim informacijama uočio da rampa nije osigurana klinovima te je krenuo upozoriti članove posade da se maknu, no prije nego što je stigao do njih, rampa je pala, a tri života su izgubljena, jedan je član posade teško ozlijeđen, a peti član se nekoliko sekundi prije pada rampe udaljio nekoliko metara.


Više pomorskih stručnjaka, upravitelja stroja i zapovjednika brodova s kojima smo razgovarali, kažu kako nitko od članova posade nije smio biti ispod rampe, ako ona nije osigurana sigurnosnim klinovima, no isto tako ističu i da bez obzira na taj propust, rampa nije smjela naglo pasti, ako je sustav za njeno podizanje i spuštanje bio potpuno ispravan.


Svi s kojima smo razgovarali kažu kako bilo da je riječ o hidrauličkom ili električnom sustavu podizanja i spuštanja rampe, na njemu postoje sigurnosni sustavi, poput kočnica, koji onemogućavaju da cijeli sustav naglo popusti i da rampa padne.


Je li u pitanju ipak kvar?


Isti kaže i Antun Aljinović, Nacionalni inspektor Sindikata pomoraca Hrvatske.


– Najprije izražavam sućut obiteljima, prijateljima i kolegama smrtno stradalih pomoraca, a ozlijeđenom kolegi želim brz i potpun oporavak od fizičkih kao i psihičkih ozljeda.


Nadamo se da će istraga koja je u tijeku biti provedena stručno i korektno. Nisam sklon uvjerenju o kojemu se već priča, da je u pitanju isključivo ljudski faktor, jer nitko neće stajati ispod rampe koju smatra nesigurnom.


Što se tiče same hidraulike koja podiže i spušta rampu, ona ne može popustiti tako naglo da rampa doslovno tresne o rivu. Kako hidraulika ostaje bez tlaka, ona popušta postupno.


Skloniji sam vjerovati da je u pitanju kvar, ventila ili nekog drugog sustava, bilo da je riječ o hidraulično ili električnom sustavu, jer i električni sustavi imaju kočnice za slučaj zakazivanja sustava.


Mi u Sindikatu pomoraca Hrvatske već dugo upozoravamo na moguće posljedice nedovoljnog održavanja flote, smanjivanja broja članova posade, što utječe na sigurnost.


Više puta sam i osobno upozoravao da će sve biti dobro dok se nešto ne dogodi, a na žalost, sada se dogodila tragedija u kojoj su izgubljena tri ljudska života.


Što se tiče upozorenja, samo treba pomisliti što bi se dogodilo s brodom Oliver, prilikom nedavnog kvara, da su bili nepovoljni vremenski uvjeti. Tada bi bili ugroženi i putnici i posada, kaže Aljinović.


Zašto su pod rampom bila petorica?


Istaknuo je da se bilo kakvi radovi na sustavima poput ukrcajno-iskrcajne rampe, moraju zavesti u knjigu Sustava upravljanja sigurnošću i zaštitom okoliša(SUS) u koju se zavodi svako održavanje.


– Zašto su pod rampom bila petorica, konkretno ne znam što su radili, pa ne mogu o tome govoriti. Ali ako je bilo ljudske greške, još jednom ponavljam kako se nadam da će kapetanija i ostale službe istragu odraditi kako treba i da će se utvrditi sve okolnosti.


Međutim, i dalje ostajem pri mišljenju da rampa, bez obzira jesu li sigurnosni klinovi bili postavljeni, ako su svi sustavi bili ispravni, ne bi smjela tako naglo pasti, kaže Aljinović.


Jadrolinija o okolnostima nesreće


Na upit Hine o utvrđivanju odgovornosti nakon nesreće, u ponedjeljak su iz Jadrolinije odgovorili da će, nakon što ih utvrde institucije koje istražuju uzroke i okolnosti nesreće, moći govoriti o svim činjenicama i okolnostima događaja, kao i odgovornosti te će poduzeti potrebne korake.


Dodaju da je Uprava Jadrolinije pokrenula te se provodi interna kontrola, propisana u slučaju ovakvih nesreća.


Posada broda Lastovo iskrcana je, a na brod se upućuje nova posada te će brod, nakon što je rampa podignuta na vlastiti pogon broda, uskoro nastaviti ploviti na redovnoj liniji.


Za članove posade broda Lastovo, koji su bili na mjestu nesreće, osigurana je psihološka pomoć, naveli su iz Jadrolinije.


Na svim brodovima Jadrolinije su, nakon teške nesreće, u kojoj su u nedjelju poginula tri pomorca, a jedan je ozlijeđen, zastave spuštene na pola koplja, a na upravnoj zgradi Jadrolinije u Rijeci izvješena je crna zastava žalosti, doznaje se iz nacionalnog putničkog brodara.