Damir Spehar/PIXSELL
Vozač na lokalnoj dionici dobro je znao da je izvjesnost kažnjavanja za prometne prekršaje »nula«, upozorio je Marušić
povezane vijesti
U jezivoj prometnoj nesreći u nedjelju oko 22.15 sati u Podravini, tri mladića od 29, 26 i 22 godine života poginula su nakon što su vozilom audi A3 sletjeli s kolnika u jarak i udarili u zemljani nasip. Treća je to tragedija na domaćim prometnicama u samo tri dana u kojima je izgubljeno čak pet mladih života, među kojima je i jedno dijete.
Kobna nesreća na koncu vikenda dogodila se na državnoj cesti DC-22 Sveti Petar Orehovec – Guščerovec kod skretanja za mjesto Međa zbog neprilagođene brzine. Od siline udarca sve tri žrtve, vozač i dva putnika ispali su iz vozila nakon što su udarili u betonski dio mosta i zabili se padinu odvodnog jarka. Tijela smrtno stradalih prevezena su na Odjel patologije Opće bolnice Bjelovar, a policijski službenici dostavit će izvješće nadležnom državnom odvjetništvu. Prema upozorenjima lokalnih medija, riječ je o kritičnoj dionici na kojoj su se i ranije događale nesreće. Indikativno, prije 10 godina na istoj lokaciji život u vozilu izgubili su brat i sestra.
Krenulo po zlu
Željko Marušić, angažirani prometni stručnjak s Fakulteta prometnih znanosti i analitičar Autoportala upozorio je da su trostrukoj tragediji kumovali jak udarac u betonski prilaz preko uzdužnog odvodnog kanala, nevezivanje sigurnosnim pojasom i cesta koja po standardima EuroRapa predstavlja školski primjer prometnice s »nulom za sigurnost« – cesta koja priziva smrt.
– Nesreća se desila na opasnom zavoju, u kojem je brzina zbog oštećenog kolnika ograničena na 40 km/h, a na dolaznoj putanji cesta je ravna i s blagim padom, pa omogućuje razvijanje velikih brzina. Problem je i što je u konkretnom zavoju, na kritičnom mjestu, kolnik poprečno nagnut pogrešno, prema vanjskom dijelu. Krajnje neodgovorni vozač vozio je Audi A3 prevelikom brzinom, teško kršeći članak 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, usto brzinu nije prilagodio uvjetima na cesti (članak 51. st. 1) te je vozilom izletio s ceste. No, sve to nije trebalo rezultirati trostrukom tragedijom, zaključio je Marušić, smatrajući da je došlo do zatajenja dva faktora sigurnosti, pasivne sigurnosti – nevezivanja sigurnosnim pojasom i loše zaštitne značajke ceste, te kompromitacije aktivne sigurnosti – višestrukog kršenja prometnih propisa i prvenstveno velikog prekoračenja dopuštene i prilagođene brzine.
– Vozač na lokalnoj dionici dobro je znao da je izvjesnost kažnjavanja za prometne prekršaje »nula«, upozorio je Marušić, navodeći tri mjere koje je potrebno poduzeti na ovakvim cestama. Prvo, potrebno je povećati izvjesnost kažnjavanja postavljanjem radarskih kamera na svim opasnim dionicama i u naseljima. Drugo, kaznu za nevezivanje sigurnosnim pojasom udvostručiti sa 130 na 260 eura. Treća je mjera, ističe stručnjak, da se na prometne pravce poput DC-22 između Orehovca i Guščerovca postavi uspornike i/ili zaštitne ograde, a svako buduće postavljanje betonskog prilaza ili armiranobetonskog mostića preko kanala treba biti moguće jedino nakon dozvole stručnih tijela.
Neispravni kamion
Samo dva dana ranije, ceste su odnijele još mlađe živote – devetogodišnje djevojčice u Zagrebu u koju je udario vozač neispravnog kamiona na pješačkog prijelazu i 18-godišnje rukometašice u čiji se automobil u Dicmu zabio pijani vozač. Ne zna se koja je tragedija gora. Kobnog petka oko 12.30 sati u zagrebačkoj ulici Žitnjak nesretna djevojčica izašla je iz školskog autobusa. Pretrčavajajući preko zebre na nju je naletio kamion za koji se utvrdilo da je imao neispravne kočnice. Dijete je smrtno stradalo na mjestu nesreće, a 45-godišnjeg vozača kamiona na užas ožalošćene obitelji zagrebački je sud pustio da se brani sa slobode. Marušić ne dvoji da je primarno kriv vozač kamiona koji se nije zaustavio na pješačkom i njegov poslodavac jer je vozilo, dokazano, bilo tehnički neispravno. Lokacija bi morala imati uspornike.
– Užasna nesreća pokazala je koliko su opasne situacije u kojima se u neoptimalnim prometnim uvjetima sučeljavaju intenzivni osobni, gospodarski i pješački promet. Konkretna prometna situacija lokacije je daleko od optimalne, prvenstveno zbog nedovoljno velikih nogostupa, loše preglednosti i velikog intenziteta osobnog i gospodarskog prometa. Nužno je pooštriti kazne za nezaustavljanje na pješačkom prijelazu, a u interesu najmlađih poboljšati edukaciju o pažnji u prometu i na zebrama, od vrtića do škola, smatra Marušić.
Pijan zaspao za volanom
U subotu je od fatalnih ozljeda u splitskoj bolnici preminula Maja Zorica, mlada nada ženskog rukometnog kluba ŽARK Split. Kobnog petka oko 18.35 sati u Prisoju kod Dicma u njezin automobil u kojem su bile još dvije ženske osobe udario je alkoholizirani vozač. Lokalni mediji objavili su da je vozač s 2,6 promila alkohola u krvi navodno zaspao za volanom i prešao na suprotni trak. U vozilu žrtve bila je jedna maloljetnica i 22-godišnjakinja – obje su hospitalizirane zbog teških ozljeda. Vozač trećeg automobila je u pokušaju izbjegavanja sudara skrenuo i sletio u jarak, izbjegavši smrt.