
Riječ je o rezultatima istraživanja UNICEF-a za Hrvatsku i Agencije za eletroničke medije (AEM)
povezane vijesti
Osmi Dani medijske pismenosti održat će se od 7. do 13. travnja s fokusom na osvještavanje djece i mladih o digitalnom otisku, i na edukaciju o dezinformacijama, rečeno je u utorak na predstavljanju projekta u organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.
Zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije Robert Tomljenović istaknuo je sve veću važnost medijskog opismenjavanja u eri društvenih mreža i brzog širenja dezinformacija.
”Medijska pismenost je jedna od ključnih kompetencija za život i rad u svijetu koji se konstantno mijenja i ubrzano razvija. Istodobno smo preplavljeni i brzim širenjem dezinformacija, prevarama u online svijetu i negativnim utjecajem društvenih mreža na mentalno zdravlje. Stoga je medijsko obrazovanje nužnost”, kazao je Tomljenović.
Zabrinjavajući su, kaže rezultati istraživanja AEM-a i UNICEF-a po kojima čak 62,3 posto mladih od 16 do 25 godina nije imalo priliku učiti o medijskoj pismenosti dok ih 68,4 smatra da bi medijska pismenost trebala biti značajnije uključena u školske kurikule.
Mlade po tom istraživanju najviše zabrinjava mrežno nasilje, utjecaj društvenih mreža na mentalno zdravlje, krađa osobnih podataka, nasilni sadržaji i, naročito, dezinformacije. Po posljednjim istraživanjima, čak 41 posto građana Hrvatske od 16 do 30 godina smatra da su bili izloženi dezinformacijama.
Dezinformacije najprisutnije na društvenim mrežama
Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek naglasila je da su dezinformacije najprisutnije na društvenim mrežama koje nisu mediji i ne određuju ih medijski zakoni.
No, u provjeri točnosti informacija objavljenih u medijima istaknula je da je hrvatski projekt mreže fact-checkera preko platforme Točno tako ”pionirski u cijeloj EU”. Upozorila je da se po istraživanjima dezinformacije šire četiri puta brže od informacija što ukazuje na potrebu medijskog opismenjavanja svih građana.
”Ključno znanje, alat i kompetencija koju građani moraju imati razvijenu u 21. stoljeću je mogućnost prepoznavanja informacija od dezinformacija i stvaranje kritičkog odnosa prema onome što se nudi u online okruženju”, zaključila je ministrica na predstavljanju projekta u zagrebačkoj Gornjogradskoj gimnaziji,
Predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku Luisa Brumana istaknula je potrebu razvoja medijske pismenosti kao pravovremenog odgovora na izazove interneta i digitalnih tehnologija, a državna tajnica u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih Zrinka Mužinić Bikić da je medijska pismenost sve važniji dio školskih kurikula dodavši i kako se integrira kroz različite nastavne predmete.
Dani medijske pismenosti i ove godine se održavaju pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih te je dosad prijavljeno preko 400 događaja u svim županijama.
Dosad je u Danima medijske pismenosti sudjelovalo više od 137 tisuća djece, adolescenata i odraslih u više od 2500 događanja diljem Hrvatske, a u sklopu projekta objavljeno je i više od 70 obrazovnih materijala.