Ministrica turizma

Brnjac o ključnim danima za sezonu: “Prepoznati smo kao destinacija koja odgovorno vodi turizam”

Edi Prodan

Nikolina Brnjac / Foto Davor Kovačević

Nikolina Brnjac / Foto Davor Kovačević

Hrvatska je prepoznata kao destinacija koja odgovorno vodi turizam te kontinuirano poduzima mjere kako bi se epidemiološku situaciju održalo povoljnom - to su prepoznali ne samo gosti, već i turoperatori koji su proširili ponudu za Lijepu našu



Ulazimo u samo srce turističke sezone, u tjedne kad se ostvaruje najveći broj dolazaka kao i noćenja stranih turista. S druge strane Safe Stay in Croatia je svakako najvažniji sustav, odnosno proces, koji stvara podlogu za osiguranje cjelokupnosti turističke sezone, njezine izdašnosti jer ne treba nikad gubiti iz vida kako je petina državnog proračuna vezana uz turizam, kako od turizma živi daleko veći broj ljudi od onih koji su uz njega neposredno vezani.


I unutar projekta Najiznajmljivač koji Novi list vodi zajedno s najvažnijim institucijama hrvatskog turizma, zdravstvena sigurnost Hrvatske je jako važna tema tako da smo o njoj kao i s provedbom najdelikatnijeg dijela sezone razgovarali s Nikolinom Brnjac, ministricom turizma Hrvatske.


Odgovorna destinacija


Koliko ste zadovoljni dosadašnjim tijekom sezone s obzirom na to da su podaci za 50-ak pa do čak 70 posto u Dubrovniku bolji nego lani.




– Vjerujem kako svi možemo biti zadovoljni s dosadašnjim rezultatima, ali i činjenicom kako je Hrvatska prepoznata kao destinacija koja odgovorno vodi turizam te se kontinuirano poduzimaju mjere kako bismo epidemiološku situaciju održali povoljnom.


To nisu prepoznali samo naši gosti, već i turoperatori i prijevoznici koji su proširili svoje ponude za Hrvatsku. Ove godine imamo brojne nove aviolinije, a ukupni broj linija koje su trenutačno aktivne u Hrvatskoj je 308, od kojih je više od 250 za naša morska odredišta.


Koliko je to značajno za naše južne destinacije, vidi se posebno na primjeru Dubrovnika koji ove godine za sada bilježi povećanje broja noćenja od 70 posto. Dobre rezultate bilježimo i na razini cijele Hrvatske, odnosno u ovom trenutku imamo oko 50 posto veći turistički promet nego u istom razdoblju protekle godine.


Dobri rezultati vidljivi su i u segmentu prihoda u turizmu. Naime, bilježimo rast turističke potrošnje od 18 posto u odnosu na isto razdoblje lani što je također još jedan dodatan poticaj za sve nas da nastavimo i dalje djelovati odgovorno kako bi se ovi trendovi nastavili do kraja godine.


Kakva je provedba projekta Safe Stay in Croatia, koliko su turistički djelatnici u tom projektu kooperativni?


– Projekt Safe stay in Croatia imao je izvrstan odjek na našim emitivnim tržištima koja su prepoznala Hrvatsku kao destinaciju koja je u detalje razradila sve procedure i način poslovanja prilagođen današnjim vremenima.


Potporu u izradi procedura pružila su nam vodeća turistička i strukovna udruženja te pružatelji turističkih usluga u Hrvatskoj, što je najbolji pokazatelj kako je turistički sektor ozbiljno pristupio pripremi ove turističke godine. Istraživanja pokazuju kako većina turista pri odabiru destinacije na prvo mjesto stavlja sigurnost i čistoću prostora u kojem će boraviti, a upravo je to fokus projekta Safe stay in Croatia.


S gotovo 17.000 uključenih dionika s oznakom Safe stay in Croatia i više od 700 tisuća pregleda www.safestayincroatia.hr stranice, projekt je itekako polučio veliki interes.


No, i uz oznake i promotivnu vrijednost, veliki naglasak je prije svega stavljen na edukativni karakter ovog projekta za turističke dionike i same turiste jer je poticanje na pridržavanje epidemioloških mjera u ovim pandemijskim okolnostima od presudnog značaja, a vjerujem da su toga svjesni svi u turističkom sustavu.


Oznaka besplatna


Uspijeva li se implementacija sigurnosnih elemenata unutar kruga privatnih iznajmljivača?


– Svaka vrsta objekata ima posebne procedure i smjernice kako bi se zaštitili turisti, ali i domaćini. Za Ministarstvo je bilo važno da nacionalna oznaka bude besplatna i da je mogu imati svi koji se pridržavaju propisanih protokola.


Tome smo posebno izišli ususret privatnim iznajmljivačima jer si veći sustavi, kao što su hoteli, mogu priuštiti i skupe certifikate. Mi smo kroz ovaj projekt dali priliku svima koji se žele ponašati odgovorno, da nose oznaku koja ih izdvaja kao sigurnije.


Kod privatnih iznajmljivača olakotna okolnost je što u objektima borave pojedinačne grupe turista čime se pruža određena dodatna izoliranost u odnosu na druge vrste smještaja pri čemu je svakako dodana vrijednost naglašena kod objekata koji imaju pripremljene dodatne uvjete za veću sigurnost kao što su oni objekti koji imaju oznaku Safe stay in Croatia.


Ipak, s obzirom na to da su vlasnici objekata redovito u kontaktu s gostima, najbolji način zaštite je cijepljenje. Zato uvijek apeliramo na sve turističke djelatnike da je najbolji način zaštite sebe, svojih bližnjih, a onda i gostiju, cijepljenje.


S obzirom na velike probleme koje prolaze Španjolska i Portugal po pitanju novog zaraznog COVID-soja, kako imati dobru sezonu, a ne onemogućiti prodor zarazi?


– Situacija u Portugalu i Španjolskoj najbolji je primjer i upozorenje za sve nas kako je COVID-pandemija itekako još uvijek aktualna te kako nema mjesta pretjeranom opuštanju ako želimo nastaviti bilježiti dobre rezultate u turizmu i time u ekonomskom smislu potaknuti brži oporavak gospodarstva i stabilizaciju tržišta rada.


Upravo zato, od samog ulaska u Hrvatsku za koji je potrebna EU digitalna COVID-potvrda ili jedan od certifikata kojima se dokazuje da osoba nije trenutačno COVID-pozitivna pa do propisanih mjera i procedura pri korištenju različitih vrsta usluga, činimo sve kako bismo zadržali povoljnu epidemiološku situaciju.


Ova pandemija je u još veći fokus stavila odgovornost svakog od nas pojedinačno, ne samo za svoje goste, već i za cjelokupnu sliku Hrvatske kao sigurne destinacije.


Odgovornost donosi rezultate


S druge strane, s obzirom na to da smo jedna od najsigurnijih zemalja Mediterana, očekuje li se tijekom druge polovine srpnja i u kolovozu značajno nadmašivanje u svibnju postavljenih projekcija o broju turista i noćenja?


– Novi prikaz na ECDC karti u kojem je hrvatska obala u narančastom svima nam je dodatno upozorenje.


Poduzeli smo sve aktivnosti kojima smo Hrvatsku pozicionirali kao sigurnu destinaciju čemu u prilog ide turistički promet kao i značajna potražnja za našom destinacijom, ali ovo je sada prekretnica jer svi moramo biti svjesni kako je epidemiološka situacija ključna za daljnji interes gostiju i moramo odlučiti želimo li imati uspješnu sezonu ili ne.


Još jednom apeliram na sve građane i turiste da budu odgovorni, cijepe se i poštuju epidemiološke mjere.


Ako se dosadašnji trendovi nastave i zadržimo povoljnu epidemiološku situaciju, vjerujemo da se možemo još više približiti rezultatima na kakve smo navikli tijekom prijašnjih godina.


U ovim okolnostima teško je raditi procjene, ali dobri rezultati u ovoj godini sigurno bi nam bili odličan zamašnjak za predstojeće razdoblje te bi Hrvatska dodatno učvrstila svoju prepoznatljivost i popularnost.


Kristjan Staničić, direktor HTZ-a: Zdravstvena sigurnost preduvjet dobrih rezultata


O istoj problematici, ali kroz prizmu rada Hrvatske turističke zajednice, razgovarali smo i s Kristjanom Staničićem, direktorom Hrvatske turističke zajednice.


Koliko ste zadovoljni dosadašnjim tijekom sezone s obzirom na to da su odjeci sigurnosnog sustava unutar hrvatskog turizma naišli na odličan odjek u nama najvažnijem emitivnom tržištu – Njemačkoj.


– S obzirom na sve okolnosti zadovoljni smo dosadašnjim tijekom turističke godine u kojem smo ostvarili rast od gotovo 50 posto u odnosu na isti period lani. Dokazali smo da se znamo brzo prilagoditi novonastalim okolnostima i imati brze reakcije te da smo kvalitetno targetirali tržišta.


Foto: Marko Todorov / CROPIX


U ovim je okolnostima posebice važno znati kome se obraćamo, kojim kanalima i s kojim informacijama, odnosno ponudama proizvoda i usluga. Hrvatski turistički sektor dokazao je da može i zna odgovoriti na sve izazove jer smo lani zauzeli poziciju vodeće destinacije Mediterana, koju ćemo, vjerujem, zadržati i ove godine.


Naravno, napominjem kako su sigurnost i povoljna epidemiološka situacija osnovni preduvjet za postizanje dobrih rezultata pa i ovom prilikom pozivam sve na daljnje odgovorno ponašanje i pridržavanje svih propisanih epidemioloških mjera.


Budimo primjer drugima, ne dopustimo sami sebi španjolski ili portugalski scenarij. Cijepimo se u što većem broju jer bez dobre epidemiološke situacije u zemlji nema ni uspješne turističke sezone.


Zlatna Penkala je u lipnju u Puli okupila veliki broj inozemnih novinara. Kakve su bile njihove reakcije u domicilnim medijima po pitanju privlačnosti Hrvatske tijekom ljeta 2021. godine?


– Bilo je izazovno organizirati ovogodišnju nagradu Zlatna Penkala, ali ponosni smo odrađenim poslom u suradnji s TZ-om Istarske županije te partnerima na lokalnoj razini, odnosno TZ-u Pule te ostalim turističkim zajednicama južne Istre.


Ugostili smo 15 novinara, blogera i influencera iz Austrije, Belgije, Slovenije, Njemačke, Mađarske, Italije, Češke, Slovačke, Nizozemske, Poljske i SAD-a i upoznali smo ih s projektom Safe Stay in Croatia, iz prve ruke uvjerili su se koliko smo dobro pripremljeni za glavnu sezonu, upoznali su turističku ponudu, osjećali su se sigurno i dobro, a njihov doprinos u vidljivost i promociju Hrvatske u Europi i svijetu kao sigurne turističke destinacije u ovim trenucima doista je nemjerljiv.


Kakva je provedba projekta Safe Stay in Croatia unutar kruga privatnih iznajmljivača?


– U projekt Safe Stay in Croatia uključilo se više od 16.400 tisuća hrvatskih turističkih subjekata koji su nositelji ove oznake koja gostima jamči dodatnu sigurnost, pridržavanje svih propisanih mjera, a samim time i kvalitetu usluge.


Subjekti prepoznaju važnost brze prilagodbe, kao i podizanje nivoa sigurnosti te kvalitete usluge, a navedeno su prepoznali i naši gosti koji odsjedaju u privatnom smještaju te cijene sve naše napore da se u Hrvatskoj osjećaju dobro i sigurno. Pozivam i sve ostale da se priključe projektu jer od njega mogu imati dodatni benefit.


Koliko će uspostava zračne linije SAD – Dubrovnik pomoći ne samo rastu brojki na tom dijelu Jadrana nego još i više – popularnosti i ugledu Hrvatske kao zdravstveno, ali i općenito sigurne zemlje?


– Početkom srpnja sam, zajedno s kolegama iz dubrovačkog turističkog sektora, dočekao prve letove United Airlinesa i Delta Air Linesa na relaciji New York – Dubrovnik koji su bili puni američkih gostiju.


Aviokompanije uvode letove na temelju potražnje i potencijala destinacija, a temelj svega toga je u ovim okolnostima sigurnost.


Dakle, Dubrovnik i Hrvatska su na američkom tržištu percipirani kao sigurne, kvalitetne i dobro pripremljene destinacije, a dodatno podsjećam kako je naša zemlja u prošloj godini bila jedina destinacija u Europi koja je bila otvorena za američke državljane što nam se sada, uvođenjem ovih letova, vjerujem višestruko vratilo.


Obje kompanije operirat će s četiri tjedna leta i to su odlične vijesti kako za Dubrovnik, tako i za cijelu Dalmaciju i Hrvatsku.