Usvojeno

Borzan protiv internetskih divova: Prošla joj zabrana praćenja na internetu radi oglašavanja

Portal Novi list

Biljana Borzan

Biljana Borzan

Oglasi nas više neće pratiti te će nam biti osiguran kvalitetan pristup internetskoj stranici čak i ako ne prihvatimo takozvane kolačiće



Veliko slavlje u Europskom parlamentu Biljane Borzan i koalicije protiv oglasa koji nas prate na internetu. Tijesnom većinom od jedva tridesetak glasova prošla je zabrana uzimanja podataka građana u svrhu oglašavanja na internetu.


Oglasi nas više neće pratiti te će nam biti osiguran kvalitetan pristup internetskoj stranici čak i ako ne prihvatimo takozvane kolačiće.


Samovolja velikih platformi


“Internet je postao Divlji Zapad. Svi se tamo mogu lažno predstavljati, svatko svakoga može pratiti, uzimati mu podatke, prevariti i novčano oštetiti te svatko o svakome može nešto loše i lažno reći i napisati bez ikakvih posljedica.




Zato je krajnje vrijeme da se 22 godine star zakon o digitalnim uslugama promijeni, a korisnici interneta zaštite od samovolje velikih platformi poput Facebooka, Googlea ili Youtubea”, kaže Biljana Borzan.


Vrlo je zadovoljna što su usvojeni njeni prijedlozi koje je uložila s kolegama socijalistima o zabrani oglasa koji nas prate na internetu.


“Čak 98,5 posto prihoda Facebooka/Meta i 83,3 posto prihoda Googlea se ostvaruje oglašavanjem. Korisnici vrlo često nisi ni svjesni da gledaju u oglas, a ne u obični sadržaj, niti kako su web stranice došle do njihovih podataka na osnovi kojih im se pojavljuje oglas!


Tijesnom većinom smo proširili zabranu takvog oglašavanja s maloljetnika na sve građane, unatoč snažnom lobiranju internetskih divova. Da nas neko tako prati na ulici bilo bi ilegalno, pa samim time treba biti ilegalno i na internetu”, kaže Borzan.


Prevare u porastu


Takvi oglasi i praćenje će se morati moći jednostavno isključiti, a za ranjive grupe će biti odmah zabranjeni. Osvrnula se i na prevare na internetu koje su u velikim porastu.


“Jako puno ljudi je na internetu bilo prevareno. Primjerice, kupili su nešto preko oglasa koji se pojavio na Facebooku, a dostavljen im je proizvod koji uopće ne sliči na onaj na slici.


U takvim situacijama Facebook ne bi preuzimao odgovornost niti bi korisnik mogao stupiti s njima u kontakt.


Sada će Facebook biti obvezan provjeriti sva poduzeća koja se na njemu oglašavaju, ali i stvoriti kvalitetnu službu za pritužbe korisnika”, kaže Borzan.


Nakon finalnog glasovanja danas poslije podne, prijedlog Parlamenta će ući u pregovore s Vijećem i Komisijom.