Nitko se ne sjeća tko je bio voditelj Dnevnika prije deset godina, a svi se sjećaju Malog i Velog mista te Gruntovčana. No za to više nikoga nije briga, jer televizija služi prvenstveno u dnevno-političke svrhe
Splićanin Ognjen Sviličić potvrdio se kao zanimljivo i svježe redateljsko ime na hrvatskoj sceni još 2004. godine filmom »Oprosti za kung-fu«.
Poznat po svojim humornim pričama u kojima se često bavi hrvatskim mentalitetom, bez dlake na jeziku i lišen iluzija o hrvatskoj filmskoj i kulturnoj sceni, splitski filmaš sa zagrebačkom adresom uvijek je zanimljiv sugovornik o prilikama u hrvatskom filmskom »điru« i odnosu javne televizije i hrvatske kulture o kojem se u posljednje vrijeme sve više priča.
U ne baš previše pohvalnim recenzijama vašeg posljednjeg filma »Dva sunčana dana« kritičari su se često fokusirali na sraz dvoje zapadnjaka i hrvatskog mentaliteta.
Je li to ono što ste željeli?
– Nekako je taj turistički aspekt na kraju završio u prvom planu, jer bit će da bolje znam raditi to, no opisivati odnos dvaju supružnika, pa je to vjerojatno ispao i bolji dio filma. No baš mi je jedan istočnoeuropski diplomat nedavno rekao da kad god netko od kolega diplomata iz »zapadnih« zemalja dođe na područje Balkana, automatski se osjeća važniji od bilo koga u toj zemlji. Taj osjećaj imam često i ja pri nekim susretima.
Mislim da se razlog krije već u odnosu našeg mentaliteta prema mentalitetu, recimo, zapadne Europe, dakle na odnosu jačeg i slabijeg.
Moja je ideja prvenstveno bila napraviti priču kako reagira čovjek koji se nađe u stisci, a taj odnos između dvoje supružnika me zanimao jer sam želio »saznati« kako ljudi koji dolaze iz neke sređene sredine reagiraju kod se nađu u kaosu na koji nisu navikli. Kritike nisu tako dobre kao za moje prošle filmove, no mislim da će s vremenom film dobiti neku vrijednost.
Festivali i spektakli
Stvar je u tome da ljudi hrvatske filmove slabo gledaju i mi jednostavno moramo naći neke konkretnije ili alternativne načine distribucije i uopće prezentacije filma. Ovaj moj posljednji film je, između ostalog, bio pokušaj da izađem iz tog svijeta filmova koje ljudi gledaju isključivo na festivalima. S druge strane, čini se da sad postoji šansa da se film ne gleda nigdje, jer očito ispada da su festivali jedini način da film dođe do nešto šire publike.
Prije četrdeset godina filmovi nisu morali biti glupi da bi bili zabavni. Govorim o filmovima tipa onih Billyja Wildera, o cijelim sedamdesetima godinama u Hollywoodu ili o francuskom filmu prije »Novog vala«. To su filmovi koji nisu glupi, a namijenjeni su široj publici – dakle publici od koje film općenito živi.
Danas se to jako podijelilo. Imate festivalske filmove od kojih su neki zbilja sjajni, ali i zahtjevni za gledanje i imate visokobudžetne holivudske spektakle od kojih je rijetko koji dobar. Jednostavno više nema sredine.
Oblikuje li onda s jedne strane ta diktatura festivala, gdje očito ne prolaze više filmovi ako ne progovaraju o nekoj okrutnoj realnosti te s druge strane diktatura holivudske površne zabave i hrvatsku kinematografiju?
– Naravno da da. Jer ako ste hrvatski redatelj i pustite u multipleksu, gdje upravo igra novi »Harry Potter«, hrvatski film koji je snimljen za cijenu nekoliko kostima u »Harry Potteru«, naravno da će većina gledatelja ići gledati »Harryja Pottera«.
Sada je, čini se, društvo zainteresiranije za Big Brother, ali je moje mišljenje da su nam to napravili mediji koji su nas poglupili
Normalno da onda mi svoje mjesto tražimo na festivalima, u filmovima koji progovaraju o nečemu i koji imaju nešto originalno u pristupu, nešto novije. To pokušavaju naći svi autori iz Hrvatske. Svi se pitaju zašto publika ne ide gledati hrvatske filmove. Jedan od odgovora i dalje je da hrvatski filmovi nemaju novaca da se natječu s bilo čime.
Naravno da ljudi mogu reći: »Ma za film ne trebaju novci, nego dobre ideje«. To, međutim, nije potpuna istina – i za dobru ideju trebaju novci. Za napisati dobar scenarij treba vam godina dana, koju vam u Hrvatskoj trenutačno nitko ne može platiti.
Proizvodnja teksta
Imate dosta neuobičajenu ulogu u aktualnoj hrvatskoj kinematografiji – istovremeno ste i profilirani i traženi scenarist i vrlo aktivan redatelj. To baš ni općenito u svijetu filma nije često. Kako to ide jedno s drugim?
– U svakom slučaju, lakše mi je raditi kao scenarist nego kao redatelj. Kao scenarist jednostavno sjednete i pišete. Ako ne valja, bacite papir u smeće i pišete ponovo. Kao redatelj nemam baš previše prava na greške. Većina hrvatskih redatelja ima neki »stvarni« posao za preživljavanje – rade kulinarske showove, reklame i slično. Ja živim od scenarija.
Svi govore da bi voljeli novo »Malo misto« ili »Gruntovčane«, ali kada treba odrješiti kesu, nitko ne da
A kad pišem za druge, posebice za projekte gdje budžet nije siromašan, onda nemam ograničenja. Tako je, primjerice, bilo u slučaju scenarija za Damjana Kozolea, za kojeg znam da je redatelj koji može izvući skuplji film.
Prolazi grubi humor
To je ciljana publika, termin je nedjelja navečer, to već puno govori. Ograničenja nisu nužno loša. Hollywood je, recimo, postavio ograničenja svojim redateljima sedamdesetih godina, pa su radili sjajne filmove. Danas se, međutim, sve vrti oko toga hoće li ili neće nešto biti gledano. Prevagnula je ta komercijalna strana.
To su novci koje mi danas ne možemo ni zamisliti. Bilo je to šire tržište i moglo se prodati seriju u Beograd ili Ljubljanu, a očito je i cijelo društvo bilo zainteresiranije za kulturni proizvod. Sada je, čini se, društvo zainteresiranije za Big Brother, ali je moje mišljenje da su nam to napravili mediji koji su nas poglupili.
Ne znam tko bi danas platio nekome da sjedne i napiše 15 filmskih scenarija. Da mi netko ponudi te novce i kaže: »Evo, odi na Bled pola godine pisati scenarije«, kako se to nekad i radilo – sve poslove pustiš i radiš samo to, prihvatio bih bez razmišljanja. Takva vrsta produkcije radi se u visoko profesionalnim uvjetima koje mi danas više nemamo.
Javna televizija treba odgajati
– Da. Znate, nekad je bilo uvriježeno mišljenje da je film najbolji medij koji propagira neku državu ili koji ima utjecaj na neke stvari u društvu. Danas su tu ulogu preuzeli drugi mediji. Uzmite, recimo američku seriju »Mad Men« (»Momci s Madisona«), koja, po mom mišljenju, ima utjecaj na američko društvo.
Rekao bih da ta serija govori o tome kakva je Amerika nekad bila i podsjeća publiku koliko je to društvo bilo konzervativno i kako se, recimo, razvijala emancipacija žena. Dakle, ona je zapravo nekakav dokument vremena. Zamislite samo neke hrvatske »Momke s Madisona« koji bi rekonstruirali razdoblje pedesetih godina prošlog stoljeća da pokažemo kako je tada izgledalo naše društvo i dokle smo stigli. To bi vjerojatno bilo vrlo poučno, ali za aktualne hrvatske prilike daleko preskupo.
A mlađe generacije su toliko homofobne, i općenito »fobne«, u tolikoj mjeri da je to zastrašujuće.