»CROCKODIL«

Trideset godina kultne emisije Radio Rijeke: ‘Nema smisla raditi top-listu ako ona živi sama’

Silvija Bumbak

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Top 20 lista pop-rock novih hrvatskih pjesama ili hitova Hrvata koji pjevaju na stranom jeziku obogaćena je i različitim gostovanjima glazbenika



Emisija »Crockodil« koja je koncipirana kao top lista hrvatske pop i rock glazbe, a objedinjuje 20 pjesama određenih u skladu s glasovima slušatelja, emitira se svakog ponedjeljka u 18.15 na Radio Rijeci.


Osmislio ju je legendarni i dugogodišnji glazbeni urednik Radio Rijeke Miodrag Đuza Stojiljković, a ove se godine obilježava 30 godina od početka emitiranja – naime, prva je epizoda emitirana još 5. ožujka 1993.


Top 20 lista pop-rock novih hrvatskih pjesama ili hitova Hrvata koji pjevaju na stranom jeziku obogaćena je i različitim gostovanjima glazbenika, a može se pohvaliti visokom slušanošću, dok su slušatelji rasprostranjeni osim u raznim krajevima Hrvatske i po drugim zemljama svijeta – prate ju iz, primjerice, Kanade, Emirata ili Njemačke. Posjeduje kultni status, a dobitnica je i nagrade Status Hrvatske glazbene unije za doprinos popularizaciji hrvatske pop i rock glazbe.




Današnji urednik Albert Petrović rado je komentirao same početke.


Foto: Marko Gracin


Počeci emisije


– Na radio programima u vrijeme kad je pokrenut »Crockodil«, a to je bilo vrijeme prvih domaćih radijskih produkcija i nacionalnog zanosa u doba rata, prevladavali su domaći šlageri, dok je moderna glazba koja je kasnije postala jezgrom bila svedena na samo sat vremena u tadašnjoj omladinskoj emisiji »Bura«.


Onda je početkom 90-ih Đuza došao na Radio Rijeku i s njim se sve preokrenulo i napravilo iznova. Đuza je volio jasno definirati stvari i predložio je da nije sve isti koš, pa su se odijelile liste za zabavnu i pop-rock glazbu.


Za razliku od emisije »Glista« koja je nastala u slično vrijeme, ali ima drugačiji princip skupljanja glasova te se žanrovski razlikuje jer se fokusira na zabavnu glazbu, »Crockodil« je namijenjena za »urbaniju« publiku.


Također, u to je doba došao famozni »dens« koji se danas ponovno otkriva kao »treš«, a bio je popularan i Ča-val koji je donio buđenje svijesti o domaćem dijalektu i eksploziju slušanosti ove liste naspram stranih lista, prisjetio se Petrović.


Prvi voditelj bio je Ivica Vrkić, a tijekom desetljeća kao voditelji su se, među ostalima, izmjenjivali Robert Ferlin, Alen Čemeljić, Blanka Uzelac, Biserka Belić, Nikolina Deranja, Lea Fišter, Saša Vuksan, Borna Šmer, Iva Črnjar, Tajana Petrović, Iva Pavletić i Irena Vladić, a trenutno se na toj poziciji nalaze Ivona Pierobon i Filip Štimac koji se pridružio u ožujku ove godine, a dolaskom još jedne osobe i konverzacijom u studiju emisija je dodatno dobila na dinamici.



Glasovanje putem Facebooka


Prijašnja praksa javljanja u eter zamijenjena je modernijom – glasovanje na mreži Facebook, odnosno na profilu Crockodil Radio Rijeke, a potom se broj dobivenih glasova zbraja s brojem izvođenja prošlog tjedna. Pritom, glazbenici imaju običaj podijeliti objave svojim fanovima da ih potaknu na glasanje.


– Svaki tjedan pokušavamo dovesti neke nove izvođače na »Crockodil«, oni s najmanje glasova izbacuju se, a sve ovisi o glazbenim glasovima publike.


Najavljujemo svaku pjesmu pojedinačno i izmjenjujemo se pri najavljivanju pjesama. Imamo i goste skoro svakog ponedjeljka, najčešće s novim ulazima.


Primjerice, danas nam je novi ulaz bio Bad Vlad, odnosno, Vladimir Ciboci, on nam se uživo pridružio, a inače u većini slučajeva gosti se pridružuju telefonskim putem.


Cijenimo kada se odazovu te odvajaju vrijeme za nas da bi nam predstavili sebe, kao i svoju pjesmu i svoje buduće planove, albume i stvaralaštvo, sumirao je voditelj Štimac.



Otvoreni za prijedloge


Emisija se ponešto mijenjala tijekom godina, ali je i dalje vjerno kreirana prema ukusu slušatelja. Albert Petrović nadovezao se s principom kojim se i danas vode i koji nalaže da su uvijek otvoreni za prijedloge.


– Ne uređujem sam. Tu je uvijek puno ljudi oko mene koji mi daju prijedloge, tu su i diskografski agenti, tu je i publika koja se javlja i daje prijedlog. Nema smisla raditi top-listu ako ona živi sama, larpurlartistički.


Ovo je lista koja je pravljena za ljude slušatelje, ponekad možda smiješno izgleda jer su na prvom mjestu no-name izvođači s puno fanova na Fejsu, a velike zvijezde se nađu na dnu liste. Ali meni je to OK. Primjer je pjesma nedavno preminulog Igora Willheima, iskopana na prijedlog njegovih prijatelja koja se našla na prvom mjestu s rekordnih gotovo tisuću glasova.


Zanimljivo je i što je katkad teško odrediti žanrovsku granicu između popa i nekoga šlagera ili zabavne glazbe pa nekad ima onih koji se ne slažu s time da je određena pjesma svrstana na određenu listu.


Ali, ono što je meni najbitnije je da postoji neki prag kvalitete ispod kojeg ne idemo. Ako si jednom došao na tu listu, znači da je zadovoljen barem traženi minimum za eter, naglasio je Petrović.


Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin


Sat i pol bez predaha


Kao još jednu zanimljivost, voditeljica Ivona Pierobon također je istaknula dinamičnost emisije i njezino razlikovanje od drugih formata.


– Užitak je ovdje raditi i riječ je o specifičnom formatu jer sama glazbena lista zahtijeva da si konstantno prisutan, ali je ujedno i poticajna forma. Emisija je doista dinamična, traje oko sat i pol i nema predaha, samo se ide naprijed, imamo informacije o glazbenicima i o samim pjesmama.


Pritom nije striktna forma kao što su vijesti već je tu i interakcija između nas dvoje i priča se između svake pjesme. Glazbenici se za intervju javljaju doista odasvud te volimo čuti i njihovo viđenje glazbenih uradaka koje predstavljaju.


Sve je na ležernom, a opet profesionalnom nivou, tako da podignemo kako pjesme tako i cjelokupnu atmosferu i da nekome uljepšamo poslijepodne i večer, zaključila je Pierobon.