Antonija Trupinić i Kristina Mlinarić / Foto Luka Cerovina
Pilotkinje Antonija Trupinić i Kristina Mlinarić te radarski kontrolori leta Krešimir Rakoci i Darin Balenović sudjelovali su u panelu »Ženske snage u hrvatskom zrakoplovstvu«
povezane vijesti
Kad je 1986. godine bio premijerno prikazan film »Top Gun«, broj osoba koje su se upisivale u pilotske škole naglo je narastao. A sada ljudi iz struke očekuju isto, jer novi »Top Gun« koji je izašao pod naslovom »Maverick«, i koji je i u Hrvatskoj premijerno prikazan 26. svibnja, snimljen je realno i opravdao je sva očekivanja.
Iscrpljujuća obuka
Nema u njemu tehničkih ni logičkih »failova« – tako barem kažu dvije hrvatske pilotkinje, Antonija Trupinić i Kristina Mlinarić, kao i radarski kontrolori leta Krešimir Rakoci i Darin Balenović.
Oni su sudjelovali u panelu što je pod nazivom »Ženske snage u hrvatskom zrakoplovstvu« održan u sklopu eventa Tres Chic u Kaptol Centru povodom premijere ovog filma koji kao malo koji ikad u povijesti popularne kulture promovira letenje i život pilota.
Film »Top Gun: Maverick« sniman je maksimalno realno: na zahtjev Toma Cruisea glumačka ekipa filma prošla je iscrpljujuću pilotsku obuku i letjeli su na pravim avionima F/A-18 pa, za razliku od prvog filma, u ovom filmu svi glumci doista jesu u pilotskim kabinama zrakoplova F/A-18 i njima upravljaju, glume i izgovaraju svoj tekst, a u dijelu filma i sam Cruise pilotira manjim avionima, za koje dozvolu ima skoro 30 godina.
– Sigurna sam da i nakon ovog filma možemo očekivati navalu mladih na upise u škole letenja, rekla je instruktorica letenja i helikopterska pilotkinja, satnica HV-a Antonija Trupinić.
– I ja sam nakon odgledanog prvog »Top Guna« sebe vidjela u nadzvučnom avionu, ali na kraju sam završila kao pilotkinja helikoptera, i našla sam sebe u tome potpuno jer helikopter omogućuje slijetanje bilo gdje i to je njegova posebna snaga, dodala je.
Drukčija tehnika
Ispričala je i kako još nije imala prilike letjeti u novim američkim helikopterima Black Hawk, no sigurna je da će uskoro imati i tu priliku.
– Nadam se da će me dečki provozati bar u zadnjoj kabini i francuskih aviona Rafale, kad stignu, našalila se.
– Razlike u osjećaju leta na mom helikopteru i vojnim nadzvučnim avionima nema, ali je tehnika ipak drukčija, dodala je.
Prva i jedina hrvatska kapetanica zrakoplova Croatia Airlinesa, Kristina Mlinarić, koja se na panel bila upravo vratila sa svojeg svakodnevnog posla, ovoga puta s leta za München pa potom za Dubrovnik, govorila je o tome kako ipak najčešće u očima putnika, kad se upoznaje s njima pri ulazu u airbus kojim pilotira, vidi dodatno uzbuđenje i interes, a najdraže joj je letjeti kad su joj i kopiloti – žene.
– Imamo dosta kopilotkinja, koje će i same uskoro postati kapetanice, ali evo zasad još stječu iskustvo, otkrila je kapetanica Mlinarić.
Gužva na nebu
Kontrolori leta Rakoci i Balenović ističu kako Europi kronično nedostaje te struke, koja je presudna za uspješno završene letove i kontakt s pilotima.
Na nebu je gužva, ne biste vjerovali kakva gužva, kažu oni, uz objašnjenje da jedan kontrolor leta u istom trenutku paralelno prati kretanje 15-ak zrakoplova koji lete iznad Hrvatske, a ljeti značajno raste broj aviona, a time i broj kontrolora koji brinu za sigurnost prometa.
Darin Balenović i sam je donedavno bio pilot na vojnim avionima i njegovo je iskustvo da je pilotiranje ipak i fizički mnogo zahtjevnije od posla kontrolora leta koji također spada u jedno od najstresnijih zanimanja.
I među kontrolorima je danas već dosta žena – oko petina, a pilotkinje ističu kako, unatoč stresu, rade kao i svi ostali, pet ili šest dana u tjednu.
– Mi smo piloti 24 sata dnevno jer postoje i dežurstva i hitne situacije.
Helikopter, ili avion, za nas su naša »produžena ruka«, dio nas, i baš nikad ne osjećamo strah jer smo tako istrenirani, izjavila je Antonija Trupinić.
Svi panelisti su se složili da ih je »Top Gun« iz 1986. na razne načine inspirirao i motivirao za posao koji toliko vole zbog čega su jedva dočekali nastavak.
Prisutni su imali jedinstvenu priliku uživo vidjeti repliku motora Kawasaki GPZ 900R Ninja, kao i jaknu koja izgleda identično kao Cruiseova jakna iz 1986.