Marina Karamarko (foto: DIK) & Ana Antonova (foto: Stephany Stefan)
"Zasad nam nedostaju samo producenti iz Afrike i Australije. Ako slučajno čitaju Novi list, nek’ se slobodno jave", poručuju kroz smijeh.
povezane vijesti
Nakon sedam godina postojanja, 60 izdanja i više od 100 artista širom svijeta, riječki THANQ Music sutra će partyjem u Pogonu kulture obilježiti obljetnicu rada. Godišnjica će biti predvođena vlasnicom labela Marinom Karamarko i label menadžericom Anom Antonovom, a nastupit će i dva, sad već poznata, imena na domaćoj sceni – Tesker i Makarun koji su prve samostalne produkcijske projekte objavili upravo na THANQ Musicu.
Kako podsjećaju Marina i Ana, vizija THANQa je neograničena i široka te dopušta mladim producentima da uđu u svijet produkcije vlastitim idejama, postavljajući potpuno novi standard glazbe, radnu etiku glazbenog producenta/DJa, pomičući granice u želji da se mladim talentima omogući da svoju glazbu isporuče kvalitetno u domeni deep tech/minimal žanra.
Prije šest godina THANQ Music je Beatport nagradio titulom »Breakthrough Label of the Year«, a ove godine THANQ Music postao je i NFT label te u siječnju objavio prvo NFT izdanje.
Veliko slavlje
THANQ Music slavi sedmu obljetnicu u Pogonu kulture. Što se priprema tim povodom?
Ana: Dočekali smo ukidanje restrikcija i puno opuštenije možemo finiširati organizaciju eventa. Od samog početka kad smo utvrdili datum, potajno sam se nadala da bi moglo doći do potpunog ukidanja COVID-mjera – to se i dogodilo. Pripremamo party za koji vjerujem da će uspješno obilježiti ovih 7 godina opstanka na elektroničkoj sceni.
Pridružuju nam se Toni Teskera i Makarun koji su izdali svoju glazbu na THANQ labelu i time nekako sve držimo »unutar kuće«. U jednu ruku, sad kad su mjere popustile, vidimo da je možda ovaj event mogao ugostiti i neko strano poznato DJ lice, dok s druge strane mislim da je fer nakon svih nedaća da sve ostane na domaćoj, lokalnoj razini. Nek’ ovog puta bude tako, sigurna sam da ćemo dokazati da i bez velikih i poznatih možemo napraviti jednako dobar i kvalitetan provod. Ovo sigurno nije posljednji event koji ćemo raditi.
Marina: Tako je, u subotu smo u Pogonu kulture i iznimno se veselim jer je za mene ovaj naš rođenan veliko slavlje, slavimo što smo uopće preživjeli toliko godina, odlična prilika za okupljanje prijatelja, »supportera«, plesača koji razumiju glazbu i cijene naš rad.
Vidim masu nasmijanih lica i Anu kako viče: »Rekla sam ti da će bit’ super!«. Ana je imala taj osjećaj da će mjere biti kompletno ukinute do našeg eventa, dok sam ja bila skeptična. Ovo nam je sad definitivno vjetar u leđa, a i prilika za pravi urnebes.
Za peti rođendan imali smo već dogovoreno odlično gostovanje i onda je došao COVID-19, doslovno nekoliko dana nakon zaključenih dogovora s managementom jednog stranog DJ-a. Zahvalna sam što smo opstali; kada bih ja odustajala, Ana potegne i izvuče dobru energiju nekom novom suradnjom ili odličnom prilikom za label; kad je Ana odustajala, ja nisam gubila nadu; međusobno se nadopunjavamo i »guramo« jer volimo ljude koji nas podržavaju i zbog kojih sve ovo i radimo. Da sam sama bila u svemu tome, odavno bih odustala.
Iza THANQ-a je 7 godina rada, 60 izdanja i više od 100 artista širom svijeta… Na što ste najponosniji?
Ana: Najponosnija sam na to što u vrlo teškim trenucima, protekle 2 godine, nismo odustale, možda jesmo malo usporile standardnu shemu – jedno izdanje po mjesecu, ali nismo ugasile label. Bilo je takvih promišljanja. Također, suradnja s producentima širom svijeta i njihova želja da izdaju svoju glazbu u jednoj maloj nezavisnoj hrvatskoj izdavačkoj kući je nešto na što sam posebno ponosna. Zasad nam nedostaju samo još producenti iz Afrike i Australije, ostatak naseljenih kontinenata smo »pokrile«. Ako slučajno čitaju Novi list, nek’ se slobodno jave (smijeh).
Marina: Ja sam najponosnija na to što uvijek odgovaramo na svaki demo mail bez obzira na to svide li nam se materijali ili ne. Svatko zaslužuje korektan odogovor nakon što se potrudi poslati svoje radove. Još uvijek se trudimo da mladim producentima pomognemo da stasaju u ozbiljnije igrače.
Naravno, to se neće dogoditi svakome, ali neka imena koja su izdala svoje ranije radove na našem labelu sad već vidimo kao sve uspješnija imena u našem žanru. Mentorstvo je Ani i meni užitak, volimo prenositi znanje i iskustvo u određenim područjima, od produkcije pa sve do nekih sitnih PR savjeta kad netko gradi karijeru.
Uspješna prilagodba
Koliko je bilo teško započeti, uspjeti i opstati?
Ana: Teško, teško i teško, ako pričamo u kontekstu labela. Trendovi se mijenjaju, scena se mijenja, popularnost žanrova je također promjenjiva, rekla bih po nekom osobnom iskustvu, svake 2 godine jedan od žarnova, odnosno stil unutar žanra, ispliva na površinu, dođe u fokus publike, postane iznimno popularan i slušan, pa tako i producenti/DJ-i koji rade unutar žanra. Isto tako i izdavačkim kućama raste ili pada popularnost.
Prilagodba i uspješno održavanje veza s producentima širom svijeta su u ovom slučaju ključni za opstanak. Primjerice, na samom početku, 2015. godine, naš THANQ zvuk je bio puno sporiji i dublji. Dok danas gotovo nema te vrste produkcije… Trend moraš pratiti i prilagođavati mu se. Ako slušate nešto što je izdano na našem labelu 2015. i usporedite to s recentnim izdanjem, razlika je ogromna, a i dalje na svim download i streaming platformama tu glazbu možete naći pod kategorijom »minimal/deep tech«, što i jest naš osnovni žanr.
Marina: Kada sam ja započinjala uopće nisam razmišljala je li to teško ili nije. Hoću li uspjeti ili ne, jednostavno sam morala to probati pa kakav god ishod bio na kraju. Svi su mi govorili da sam luda ako mislim da ću živjeti od DJ-inga, ali nikad nisam, a i ne slušam previše druge, ako imam jasan cilj. Imala sam zacrtane ciljeve i viziju i prema tome sam težila. Uspjeh je nešto što je teško definirati, a svi ga »ganjaju«.
Kada sam ostvarila te ciljeve, shvatila sam da to zapravo ne želim, odnosno, u vremenu koje je utrošeno da do tog »uspjeha« dođe, ja sam se skroz promijenila i imala sam potpuno nove i druge želje koje sam htjela ostvariti. Tako da mogu slobodno reći da »igra« nikad ne završava, a definicija vlastitog »uspjeha« se stalno mijenja.
Koliko vam je situacija u zadnje dvije godine poremetila rad?
Ana: Smanjile smo intenzitet, jer jedno izdanje, osim samog autorskog rada, iziskuje i budžet za promociju i postprodukciju, likovna/grafička rješenja koja prate izdanje i slično. Nema smisla izdati EP ako ga dobro ne možemo promovirati na društvenim mrežama i portalima, a to košta.
Također, morale smo se pobrinuti i za sebe i svoje privatne živote jer su nas zabrane održavanja evenata doslovno ostavile bez prihoda gotovo preko noći. Nakon prvotnog šoka, trebalo je hladne glave pristupiti toj situaciji i pronaći adekvatno rješenje, jer kad smo mi dobro, i label je dobro.
Marina: Mi smo obje živjele isključivo od svirki. Kada mi nemamo prihoda, teško da i label može opstati, bilo je »gusto«, ali zato smo stvarno obje ponosne da smo preživjele sve što nas je snašlo. Ono najvažnije – nismo mogle raditi evente! Label treba zajednicu, a način da se to izgradi i da pridobijete još više sljedbenika i slušatelja su upravo eventi.
Novi trendovi
Ove je godine THANQ Music postao i NFT label te je objavio prvo NFT izdanje. O čemu se točno radi?
Ana: Pa evo, opet situacija s trendovima. Nove tehnologije, nove mogućnosti, novi načini zarade za umjetnike i u likovnoj umjetnosti, pa tako i u glazbi. Novi sistem vrednovanja autorskog rada u kojem autor dobiva puno veći komad kolača nego dosad. Lanac koji su činili distributer, label i autor u »tradicionalnom« izdavaštvu je, nažalost, išao na štetu autora, iako je on najbitniji (bez njegovog rada nema izdanja), autor je bio zadnja karika u tom lancu.
U NFT-u se taj sistem doslovno okrenuo. Najveći dio kolača dobiva autor, dok platforma NFT na kojoj se izdaje, pa tako i label (ako autor ide preko labela, a ne samostalno) dobiva samo manji administrativni postotak. Drago nam je da je to tako, naposljetku da je takav sistem raspodjele tantijema postojao prije pandemije, bilo kakve restrikcije, prestanci održavanja evenata i samim time prestanci rada, sigurno bi se lakše podnosili. Naravno, ovo sve isključivo vrijedi za »male« autore/producente, veliki će uvijek zarađivati i biti u fokusu šire publike, koju god metodu izdavanja izabrali.
Marina: Kako je Ana rekla, nove mogućnosti, nove tehnologije, novi trendovi. Pratimo kriptosvijet i »hype« koji se digao oko NFT-a. Kreirale smo spontano super priliku, preko platforme Pianity s kojom je THANQ potpisao i ugovor o suradnji, te samim time imamo i neke prednosti u količini i redovitosti takvih izdanja. Htjele smo istražiti i okusiti model u kojem je umjetnik prvi u lancu zarade. Pripremamo još izdanja i mogu reći da će još neki od aktivnih riječkih producenata kroz 2022. izdati svoje NFT izdanje.
Kakvi su vam planovi za dalje?
Ana: Ovo ljeto je svakako puno drukčije nego protekla dva. Imala sam sreću da su već od veljače krenuli bookinzi za proljetne i ljetne evente, posebno se veselim prvom nastupu na Love International Festivalu u Tisnom. Njihov mi poziv poprilično laska. U pripremi je i Thru The Bushes Festival s kojim surađujem proteklih 5 godina. Prošle godine je festival izostao, ali smo uspjeli održati »Boat party« jer je broj posjetitelja tada dozvoljavao jedino tu varijantu. Ovom prilikom mogu najaviti i »boat« i »terraferma« festival, dakle održat će se i morski i kopneni event. THANQ label također nastavlja s radom, mislim da nas je čak ovaj event još više ohrabrio da nastavimo u istom smjeru i što se tiče tradicionalnog i NFT izdavaštva. Dugoročno – sigurno će još neko vrijeme ići kao i sve do sad, samo još upornije i nadam se uspješnije.
Marina: Ovo ljeto će sigurno biti zanimljivo, svirat će se, putovati, uživati, jedriti, kupati. Ljeti se selim u Dalmaciju i otamo putujem na svirke. Dugoročno ništa ne želim planirati, a zamišljam svašta (smijeh). Vratila mi se želja da ponovo putujem, godila mi je ova stanka od 2 godine bez aviona i većih putovanja, ali promijenili su mi se i interesi. Osjećam da trebam više raznolikosti u svom životu. Poslovno se razvijam na više strana, iako je glavnina i dalje vezana uz glazbenu industriju i mimo samog DJ-inga i produkcije. Nisam više sigurna koliko će prostora ostati za moju »prvu ljubav«, vrijeme će pokazati.
Vlastite aktivnosti
Marina, vi ste vlasnica labela, a vi ste, Ana, u ulozi label managera. Kad su vaše solokarijere u pitanju, možete li nam otkriti na čemu trenutačno radite?Ana: Svaki slobodni trenutak koristim za produkciju, osim želje da izdam na nekim labelovima koje cijenim, to mi je i svojevrsna terapija na kraju dana nakon posla. Strpljivo čekam i skorašnji izlazak prvog vinilnog izdanja koje je odgađano nekoliko puta zbog pandemije i to traje sad već pune dvije godine. Imam još nekoliko digitalnih izdanja na putu. Možda posebno zanimljivo je izdanje na labelu We Are Play Music iz Venezuele. Label koji također vodi žena Le Chu Malkovich nama zanimljivog i zvučnog prezimena, a izdanje će biti u formi kompilacije isključivo ženskih producenata. Marina: Trenutačno radim na odličnom projektu s engleskim startupom SoundVault Media gdje pomažemo artistima da promoviraju svoju novu glazbu preko youtubera koji tu glazbu trebaju za svoje videouratke/vlogove. Radim i s odličnom kompanijom iz Amerike koja pomaže običnim ljudima da zarađuju novac »dok spavaju« na siguran i pametan način, i to me posebno veseli. Ovdje kod nas ljudi jako malo znaju o ulaganju i korištenju ušteđenog novca da radi još novca, a da pritom ne žrtvuju svoje vrijeme i zdravlje. Produkciju još uvijek radim kad stignem, ali i to je sve rjeđe, moguće da ću izdati još koji NFT prije producentskog umirovljenja. |