Porast od 300 posto

Stručna služba ZAMP HDS-a započinje s isplatom autorskih honorara: Rastu digitalni prihodi

Ivana Kocijan

Foto: Press

Foto: Press

U aktualnom obračunu autorima će biti isplaćeno 2.847.217,54 kune. Ukupni »digitalni« prihod za 2020. godinu premašuje 5,3 milijuna kuna



Stručna služba ZAMP Hrvatskog društva skladatelja započela je s isplatom autorskih honorara s osnove mehaničkih prava, digitalnih glazbenih servisa i prihoda iz inozemstva za drugu polovicu 2020. godine. Podaci pokazuju da zahvaljujući širenju digitalnog poslovanja HDS ZAMP-a i konsolidaciji ponude digitalne glazbe u Hrvatskoj, prihodi od digitalnih glazbenih servisa nastavljaju trend rasta započet prošle godine.


Porast od 300 posto


U aktualnom obračunu autorima će biti isplaćeno 2.847.217,54 kune. Zajedno s iznosom prošlog polugodišnjeg obračuna, ukupni »digitalni« prihod za 2020. premašuje 5,3 milijuna kuna. To predstavlja rast od više od 300 posto u odnosu na 2019. kada je autorima isplaćen »tek« 1,8 milijuna kuna.


Najveći iznos stiže od YouTubea koji slijede Deezer, Spotify i Google Play, a u obračunu su se, prvi put, našli i prihodi s Facebooka i TikToka.




– Ovaj rast može se objasniti tržišnom ponudom, unapređenjem monetizacije i širenjem digitalnog poslovanja HDS ZAMP-a, ali sasvim sigurno i promjenama slušateljskih navika. Osim što je legalna, glazba s digitalnih servisa je praktična i pristupačna – mjesečna pretplata za neograničeno uživanje u glazbi manja je od cijene jedne pizze u restoranu.


Važno je osvijestiti tu činjenicu i vjerujem da će broj glazbenih pretplatnika, kojih je trenutno u Hrvatskoj već više od 200 tisuća, a uskoro i 250 tisuća, nastaviti rasti i u budućnosti, izjavio je Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a.



Licenciranje repertoara


S obzirom na to da HDS ZAMP za 2021. najavljuje samostalno izravno licenciranje svog repertoara za online korištenja u cijelom svijetu, rasti bi trebali i iznosi od digitalnih glazbenih servisa.


– Sami ćemo izravno ostvarivati prava za naše članove od korištenja njihove glazbe na velikim digitalnim glazbenim tržištima. Počet ćemo s SAD-om, Kanadom i Australijom, a zatim nastaviti širenje na ostala tržišta sa značajnom hrvatskom dijasporom. To je za naše autore najsigurniji i najunosniji put do honorara digitalnih tržišta cijelog svijeta, najavio je Marčec.


Iako prihodi od korištenja hrvatske glazbe u inozemstvu imaju najveći udio u aktualnom obračunu, oni su, u odnosu na prošli obračun, pali za ozbiljnih 40 posto te sada iznose 3.124.832,12 kune koje će biti raspodijeljene na 2941 autora i nositelja djela. Od stranih zemalja i njihovih »ZAMP-ova«, izdvajaju se društva s najvećim uplatama: SOKOJ – Srbija, PRS – Velika Britanija, ZAIKS – Poljska, ZAMP Mac – Makedonija te STIM – Švedska.


Tračak optimizma


Iz HDS ZAMP-a dodaju kako se kontinuirani pad fizičke prodaje nosača zvuka odrazio i na prava snimanja, reprodukcije i stavljanja u promet (mehanička prava) te će autori i nositelji prava u ovom obračunu međusobno rasporediti 356.073,60 kuna.


– Uz gotovo nepostojeću koncertnu aktivnost i nezapamćeno kriznu situaciju za sve glazbenike, kojoj nažalost još uvijek ne naziremo kraj, honorari od autorskih i srodnih prava jedini su izvor prihoda glazbenim kreativcima. Ti honorari najvećim dijelom dolaze od korištenja glazbe u javnosti i u medijima, no digitalni prihodi predstavljaju tračak optimizma i svakako su u ekspanzivnoj, uzlaznoj putanji.


Šteta je samo da je njihov udio u ukupnom iznosu koji je autor dobivao proteklih godina bio onaj nesretni »kikiriki«. No to se, kako vidimo, pouzdano mijenja. Zadaća nas kao predstavnika glazbene industrije je ujedinjena borba za veći dio digitalnog kolača u korist kreativaca i pravedniju raspodjelu prihoda koji ostvaruju velike tehnološke korporacije, zaključio je Nenad Marčec.