Splitski band

Špurijus objavio drugi dugosvirajući album “Išijas”

Portal Novi list

Špurijus / Foto Jure Knezović

Špurijus / Foto Jure Knezović

Tko je slušao demo izdanja i debitantski album Špurijusa, upoznat je s tematikom pjesama, tako da ni „Išijas“ ne odskače previše od dosadašnjih uradaka



„Išijas“, drugi dugosvirajući album splitskog Špurijusa, napokon je izašao u javnost i to pod etiketom Dallas Records, pune tri godine nakon debitantskog „Masovnog ukusa“.


Vremenski razmak između dva albuma možda je trebao biti kraći jer je bend ušao u studio već pola godine nakon izdavanja prvog albuma, ali je splet raznih nepredviđenih okolnosti usporio rad na materijalima, no bolje ikad nego nikad.


Neobavezni razgovor nakon gostovanja članova benda u radijskoj emisiji koju je vodio vokalni trojac iz TBF-a, urodio je idejom da se u produkciji Saše Antića u Bozon studiju snimi singl „Barba je partija“.




Pošto je samo snimanje proteklo brzo i glatko, lako je pao i dogovor da se snimi kompletan materijal za album pa se bend morao vratiti uvježbavanju i aranžiranju novih pjesama, tako da se samo snimanje odvijalo sporadično, koliko su okolnosti dozvoljavale.



Album se sastoji od 13 živopisnih pjesama sabijenih u 40 minuta, a većinski ih je napisao pjevač Domagoj Božinović, uz pomoć basista Ivice Božića, koji je radio glazbu na dvije stvari. Uz njih dvojicu, u bendu su još i gitarist Boris Tudor te bubnjar Ante Sabalić. Svi zajedno napravili su aranžmane pjesama, uz pomoć suradnika na snimanju.


Dok je snimanje albuma trajalo, bend je redom izbacivao singlove „Barba je partija“, „Psihički nestabilna“, „Dobročinitelji“ te „4 banke“, a peti singl „Model 95“ ujedno je i najavna tema albuma.


Glazbena podloga je uglavnom punk rock, u rasponu između melodične inačice tog glazbenog pravca do nešto tvrđeg, bržeg i agresivnijeg pristupa, a pojavljuju se i poneke ska i reggae teme, koje su i inače bratski povezane s punkom.


Iznimka se zove „Ignoriran“, jedina stvar potpuno lišena tipične gitara/bas/bubanj podloge, odsvirana od Gorana Cetinića Koće samo uz pomoć klasične gitare i charanga uz pratnju Antićeve harmonike.



Većina pjesama dobila je začin u brojnim gostovanjima, ima tu i klavijatura, violina, brass sekcije, akustične gitare, klapskog višeglasja, čime se lako zaključuje da Špurijusu nije namjera biti zaglavljen u ustaljenom uniformiranom punk izrazu, koji teško prihvaća bilo kakvo farbanje garažnog zvuka elementima koji mu baš i nisu svojstveni, već svoj repertoar obogatiti svim raspoloživim instrumentima koji sjedaju na određenu pjesmu.


Tko je slušao demo izdanja i debitantski album Špurijusa, upoznat je s tematikom pjesama, tako da ni „Išijas“ ne odskače previše od dosadašnjih uradaka.


Ponovno su junaci tekstova izgubljeni i neprilagođeni likovi, sredovječni buntovnici zauvijek zaglavljeni u tinejdžerskim idealima (Model 95, Dvoličan, Iseljenik, Psihički nestabilna), tu su i klasične politički inspirirane pričice o junacima TV-dnevnika i USKOK-ovih optužnica (Matija Kutija, Moralne paradigme, Dobročinitelji), poneka crnohumorna storytelling pjesma sa fatalnim ishodom (Slobodni let, Barba je partija, Overdose klapskog pjevača) te nekoliko pesimističnih mizantropskih tema (Ignoriran, 4 banke, Nema opraštanja).



Iako je tematika albuma, kad se sve ovako površno pregleda, poprilično crna i sumorna (na koncu, bolan je i naslov ploče), ona ni pedlja ne odskače od svega onoga o čemu svakodnevno čitamo po portalima, gledamo na televiziji ili čujemo na ulici, a Špurijus, kao poprilično izravan i transparentan bend, ni prije nije bježao u eskapizam niti poručivao da je svijet neko šareno, lijepo i veselo mjesto.


Zajebantsko, ironično i sarkastično komentiranje sive osobne i društveno-političke svakodnevice zapravo je jedini bijeg od dešperacije i poruka da nada možda još leži samo u nama jer je tako očito da nam je nitko drugi neće ponuditi.


Gostujuće glazbenike predvodi klavijaturist Bruno Matijašević (Buža, Đubrivo), a tu su i puhači Frane Mihalj i Damjan Grubić (Justin’s Johnson, Zo), violinist Marko Borna Torre, gitarist Goran Cetinić Koća, klapsku vokalnu ispomoć donirali su Vladimir Garić (4 tenora, klapa Cambi) i Zdeslav Mišurac (klapa Šufit), za reggae zvuk zaslužan je Luka Barbić (TBF, Banana zvuk), a prateće vokale je, uz sam bend, odradila The Place ekipa, inače stalna družina iz dnevnog boravka studija, koja je Špurijusu bila i glavna savjetodavna i moralna podrška.


Za snimateljskim pultom bili su Dino Siriščević i Boris Ždero, a sve je produkcijski odradio i izmiksao Saša Antić, koji je usput svirao harmoniku, melodiku, klavijature te pjevao prateće vokale. Mastering je djelo Saše Antića i Vojana Koceića, a za grafičko oblikovanje albuma i naslovnice zaslužan je Saša Pocrnić.